Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

allt om hasselblad 500 EL/M

Produkter
(logga in för att koppla)

hawaii

Medlem
hej!
min kära far besökte en auktion tidigare idag och kom hem med en hasselbladskamera. modell 500 EL/M
jag har aldrig någonsin på riktigt sett en kamera som denna, och har ingen aning om NÅNTING.
skulle behöva all hjälp jag kan få. om vad som helst som rör ämnet. kanske du vet någon bra internetsida man kan ladda ner en svensk manual från.

vänliga hälsningar linn.

Den använder 120-film (mellanformat), formatet är 6x6. Du får med 12 exponeringar på en rulle med ett A12 magasin. ELM är den motoriserade varianten i V-serien. Jag har läst att de kan vara helt slutkörda om de använts i studio, men samma är det väl med alla kameror.

Köp en rulle och testa om den fungerar som den ska.

manual

tack så mycket för ditt svar.
att den tar mellanformat var ungefär det enda jag visste. den har nyss varit på "slipning", och borde fungera bra. batteriet är dessutom utbytt från ett 6 volts batteri till ett 9 volt. jag vet inte riktigt vad det innebär för funktionen, men jag antar att kameran kan ta fler bilder innan batteriet tar slut. eller är det kanske inte så enkelt?
en annan fråga, från vilket år skulle denna kamera kunna vara? alltså, under vilka år producerades den? görs den fortfarande?

och 70 mm (inte 70 bilder) är en annan typ av film än den vanliga 120- och 220-filmen som normalt set används. Jag skulle misstänka att det kan vara rätt knepigt att hitta 70 mm-film idag.

hawaii skrev:
batteriet är dessutom utbytt från ett 6 volts batteri till ett 9 volt. jag vet inte riktigt vad det innebär för funktionen, men jag antar att kameran kan ta fler bilder innan batteriet tar slut. eller är det kanske inte så enkelt?
Nästan. 500 EL/M hade 6v batterier av en typ som inte tillverkas längre. Det är mycket vanligt att de är ombyggda för att kunna ta andra slags batterier.
från vilket år skulle denna kamera kunna vara? alltså, under vilka år producerades den? görs den fortfarande?
För att kolla när kameran (och magasinen) är tillverkade; serienumret börjar med två bokstäver. De bokstäverna är en kod för årtalet, så här:

V=1
H=2
P=3
I=4
C=5
T=6
U=7
R=8
E=9
S=0

Ett av mina magasin som jag kikar på har nummer UE3144*** och är alltså tillverkat 1979.

För att kolla åldern på objektiven så tar du av objektivet ...

VIKTIGT
Objektivet skall bara tas av och sättas på med spänd slutare och frammatad film

... ställ ut objektivet på närgränsen och kika in i det bakifrån. På insidan av objektivets sida finns en fyrsiffrig kod stämplad med mörkröd färg, den kan vara svår att se, exempel igen från mitt distagon c 54/4 T*: 2108, de första två siffrorna adderat med 1957, är årtalet, de sista två är månaden: min glugg är alltså tillverkad i augusti 1978.

-- MW

Hej!

Kan låta som en dum fråga, men går det att ta av motorn?! Vore väll konstigt om det inte gick kan tyckas..?

Tacksam för svar.

Oskar

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar