ANNONS
Annons

Allt om Dia?

Produkter
(logga in för att koppla)

allimac

Aktiv medlem
Hej o. Hå!!

Jag skulle vilja veta det mesta om att fotografera med Dia.. Kanske blir lite brett om man vill veta allt.. Men det som är viktigt, vad man ska tänka på när man fotografera, vart ska man skicka för framkallning, monterat eller omonterat, bra film, förvaring osv..
Jag är helt ny på detta, och därför intresserad av allt jag kan lära mej :)
Ska förmodlingen fotografera till en brochyr senare i vår.. Och då hade jag tänkt lite solnedgångar också.. Vad ska jag tänka på då?
Men om sagt, jag vill veta så mycket som möjligt.

(tänk på att jag är ny inom området..) ;)

/mvh
Camilla

allimac skrev:
vad man ska tänka på när man fotografera, vart ska man skicka för framkallning, monterat eller omonterat, bra film, förvaring osv..
Exponera efter de belysta partierna, skicka till ett proffslabb och be dem returnera omonterat, använd Provia 100F eller E100G, förvara ramat i plastfickor från Hama eller Tremasystem ;-)

Skämt åsido, det är mycket frågor så det är svårt att veta vad man skall börja med.

Det finns en del trådar i arkivet med vettig info, har du kollat in dem?

Diverse
Förvaring
Förvaring
Diverse
Ångevarning

Re: Re: Allt om Dia?

jimh skrev:
Skämt åsido, det är mycket frågor så det är svårt att veta vad man skall börja med.
Jag tyckte att du fick med det mesta... Det som återstår är kanske filterfrågan. Använd inte filter om du inte behöver dem. Märker du att du har färgstick i bilderna så vet du också vilket filter som du ska köpa. Ja... och så kan en lupp och kanske ett ljusbord vara trevligt att ha.

Senast ändrad:
flera frågor kvarstår!

Jag har letat på forumet men har fortfarande några frågor:

Vart är det billigast att lämna in dia för framkallning (med möjlighet att välja ramade eller oramade (jag är en snål student))

Vilka ramar skall man satsa på m.a.p. tjocklek? 3mm eller? Hur påverkar de olika tjocklekarna? vilka tjocklekar hanterar scannrar, projektorer?

Man kör ofta oramat eftersom det blir billigare och det ger bättre överblick. Sedan ramar man de få bilder som man behöver att rama (och då är den kostnaden ''inget'' problem).

Oramad framkallning kostar 30-50 kronor och jag gör det på ett lokalt proffslabb.

Framkallning

Fuji E6 är bland det billigaste. Köp 100 påsar så tror jag dom kostar 25 kronor styck. Sedan skickar du tre påsar på en gång för samma porto som en.

Re: Framkallning

Kanadabalsam skrev:
Fuji E6 är bland det billigaste. Köp 100 påsar så tror jag dom kostar 25 kronor styck. Sedan skickar du tre påsar på en gång för samma porto som en.

Billigt är det ju, 28:- påsen om du köper 100 via scandinavian photo. Blir resultatet bra? Hur lång tid tar det?

När det gäller film tycker jag att det blir riktigt roligt med dia. Kanske är det för att man ser resultatet så klart och man kan enkelt jämföra skillnaden mellan olika filmer med dia.

Hur som helst skulle jag vilja slå ett slag för Fujis Sensia (100). Den är inte bäst på något, men bra på det mesta. Dessutom billig. Sensia tycker jag passar till det mesta om man inte har anledning att lägga mer pengar på just den rullen (dvs när någon annan betalar). Ska man göra jobb så väljer man naturligtvis en rulle för dubbla priset, t.ex. en Provia eller Velvia, som är finkornigare. Velvians färger är ju dessutom väldigt speciella, på gott och ont (mest gott, tycker jag!).

När det gäller exponeringen tycker jag att det är lite väl enkelt att bara exponera efter det ljusa. Det är ju sant att en dia har sämre tonomfång, men man får aktra sig så att inte skuggorna sotar igen om man inte tar hänsyn till de mörkare partierna i bilden. Det är samma kompromissande här tycker jag. Jag brukar helt enkelt exponera efter det som jag vill ska vara medelgrått, dvs någonstans i mitten. Man det där märker man ju efter några rullar.

När det gäller framkallning så är det inte lika kinkigt som när man lämnar en neg-rulle för framkallning och kopiering. Det är inte lika mycket som kan gå fel vid framkallning av dia, så det spelar inte så stor roll var man lämnar den, tycker jag. Det är ju just kopieringen som labben brukar trassla till.

Jag lämnar antingen till Excellera i Malmö som framkallar dia för 45 spänn plus moms. Då får man det efter några timmar bara.

Har jag längre tid på mig och vill ha ramar kan man få dia framkallade och ramade (i halvtaskiga CS-ramar) på Japan Photo för 69 spänn (inklusive moms). Billigast blir dock att köpa en låda GePe-ramar och klippa själv. Men det orkar man inte göra nu på sommaren :)

(Valet mellan 2 och 3 mm GePe-ramar är inte helt enkelt. 3 mm är bra, men mina plastfickor tycker att de är lite för tjocka, likaså en del diascannrar (bara hållaren, som brukar ge med sig efter några 3 mm ramar).) Numera blir det därför 2 mm.

/Jens

Re: Framkallning

Kanadabalsam skrev:

Fujis Ångelabb har varit på tapeten på Fotosidan många gånger. Det är många som har dålig erfarenhet med repade dior osv.

Vid val av framkallning skippa att få diorna inramade då du får billiga ramar (oftast CS-ramar) som är sladdriga och inte går att stänga efter man öppnat dem.

Satsa att lämna in på ett proffslabb. Det blir inte så dyrt eftersom det enbart handlar om framkallning.

Liten varning för lokala "proffslabb". Vissa diafilmer, speciellet E100VS, är känslig för framkallning. En del "proffslabb" kör en standardframkallning med ibland gamla vätskor. Resultatet kan bli lite sisådär.

Själv rekommenderar jag Scandinavian Photos E6-påse Q-mailer. Filmerna framkallas på Proffskopia i Jönköping som gör ett snabbt (vändande post) och bra jobb. Pris 35 kr i 10-pack.

Jag använde tidigare i ca 10 års tid Fujis E6-påsar (framkallas i Ånge) utan några som helst problem. Billigare men långsammare.

Re: Re: Framkallning

Sinuslinus skrev:

Vid val av framkallning skippa att få diorna inramade då du får billiga ramar (oftast CS-ramar) som är sladdriga och inte går att stänga efter man öppnat dem.

Linus: 2 minuters utvisning..det finns ett litet verktoy som öppnar ramen en smula så man kan ta bort bilden och sätta i en ny med verktoy nummer 2.
mvh/gunte..

Re: Re: Re: Framkallning

gunte skrev:
Linus: 2 minuters utvisning..det finns ett litet verktoy som öppnar ramen en smula så man kan ta bort bilden och sätta i en ny med verktoy nummer 2.
mvh/gunte..

För avancerat för min smak. ;-)
Dessutom så tycker jag inte om sladdriga ramar...

ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.