Jag har också en A7III och visst är det så att man får lite högre bildkvalitet med primes men det är inget som står ut normalt i mina A3-printar och ännu mindre i 4K. Sonys 90mm makro som jag har är väl ett av de vassaste som Sony gjort och det är bra på vad det är dedikerat att göra men det är samtidigt begränsat. Det är inget jag sätter på när jag går ut. Då blir det hellre min Sony Zeiss 35:a.
Det är samtidigt så att när jag åker på någon resa så har jag numera alltid Sonys G 24-105mm/4 och Sonys 70-200mm/4. Är det något som verkligen blivit bättre sedan förr så är det just zoomarna. Numera är de ofta hyfsade t.o.m. fullt öppna. Jag tycker båda dessa zoomar är verkligt bra.
Taskig ljusstyrka och F4? Ja det kan man ju tycka nu när Sony tydligen satsar på 1,2 för primes men i dagens läge med en A7III, så behöver jag aldrig ytterst sällan vara rädd för höga ISO för numera kör jag DxO Photolab 4 och Deep Prime brusreducering och det som inte kameran klarar (inte ens en A7III med en av marknadens bästa högisosensorer lämnar särskilt snygga högisobilder i dåligt ljus) fixar Photolab och Deep Prime.
Annars håller jag med Peter D och Rickard H. Kompletrera din fina 35:a med antingen Tamrons 70-180mm eller Sonys 70-200mm. Jag åkte till Israel för tre år sedan med min 35:a och min 70-200mm och jag tog nog 90% av de bilderna med 35:an men om jag vara skulle satsa på en enda zoom skulle jag välja min 24-105mm. Det är ett väldigt bra och mycket mer användbart objektiv än mitt 70-200mm. Ett 70-180mm eller 70-200mm tror jag oftare blir liggande på hyllan om man inte är särskilt intresserad av de egenskaper ett sådant har.
Bilder blir ofta bättre och får ett större mått av närvaro när man går nära. En baksida med zoomar är att de kan upplevas som om de distanserar. Jag tycker ofta att jag haft större närvaro i mina gamla analoga bilder då jag alltid använde ett 40mm/2,8 än jag haft senare med mina zoomar. Det är nog mest en känsla men det har möjligen även en bäring när det gällt resultaten också. Jag tror du kommer ångra dig om du säljer 35:an när du jämför resultaten med superzoomen.