Annons

Allt i allo objektiv?

Produkter
(logga in för att koppla)

fatal

Medlem
Jag är på jakt efter ett allt i allo objektiv till min canon 450D med ljusstyrkan 2,8. Det ska hellst vara lite åt tele hållet eftersom jag ofta plåtar konserter och liknande.
 
Canon EF-s 17-55/2.8

Canon EF 50/1.8 kostar dock bara en tiondel av vad 17-55:an kostar och har en ljusstyrka som platsar på konserter. Dock är det ett fast objektiv.
 
Ja den e nog inte helt dum..men jag vill nog ha ett lite längre objektiv..åtminstonde kanske upp till 100..några idéer då?
 
Ett sådant "allt i allo" objektiv brukar ha brister i något hänseende,antingen ljuset eller förmågan att teckna skarpt.Skulle det finnas ett sådant av hög kvalite, blir prislappen hög-mycket hög.Kolla upp 2 separata olika objektiv istället för dina varierande motiv..
 
fatal skrev:
Ja den e nog inte helt dum..men jag vill nog ha ett lite längre objektiv..åtminstonde kanske upp till 100..några idéer då?
Vad jag vet finns det bara tre zoomobjektiv till Canon med ljusstyrka 2.8 som omfattar brännvidden 100 mm.

Det ena är den ganska klassiska telezoomen 70-200. Finns i flera olika fabrikat. Fast det är kanske ganska långtifrån det "allt i allo objektiv".

Sen tillverkar Tokina ett 50-135/2.8 och Sigma ett 50-150/2.8. Jag gissar att det inte heller är tillräckligt allround för dina behov -- lite mer åt vidvinkelhållet vill man väl ha när man plåtar konserter?

Då kan man alltså konstatera att det objektiv du söker nog inte finns. Tyvärr.

Det närmaste man kommer är nog 24-70/2.8.
 
Hmm..ja de blir nog två objektiv iaf då. Men har du en aning om Sigma varianterna på 70-200/2,8 och 24-70/2,8 är bra? Litar inte på alla deras objektiv och Canons egna är så fruuktansvärt dyra :/
 
Jag har inte använt objektiven själv, men enligt vad jag läst och hört är 24-70 riktigt bra och 70-200 helt okej -- fast inte i klass med Canons eget.
 
Börja lita på Sigmas objektiv och glöm bort allt du har hört från inbitna gamla stofiler om att bara Canon och Nikon orginal optik är värda att ha. Visst stämmer det att orginal optiken från Canon och Nikon är vassast och bäst, men oftast betalar du bra mycket mer i pris än vad du får extra i prestanda (å andra sidan kan en perfekt bild kanske inte alltid prissättas).

Tittar man på tex macro objektiv så har Sigma vissa av de absolut skarpaste.

www.photozone.de

Gå dit och läs under reviews på de objektiv du är intresserad av. Tittar du på tredjeparts objektiv som Sigma, Tamron eller Tokina så kan du läsa tester under både Canon och Nikon då det bara är fattningen som ändras, objektiven är desamma (de testar inte varje objektiv med alla olika kamera märken, finns det inte under Canon så finns de oftast under Nikon delen).

Sigmas 70-200 har fått väldigt bra betyg, inte bara på photozone.de men även på andra sidor. Det har även 24-70 objektivet fått.

Glöm inte bort att tänka på din faktor förstoring, dvs 24-70 ger en motsvarande bildvinkel som ett 36-105mm.

Mvh

Rasmus Mattsson
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.