Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Allt är tillåtet före exponering - sen blir det manipulation

Produkter
(logga in för att koppla)
Att lägga en vattendroppe på en växt tycker inte jag är manipulation. I vilket fall så är det ganska oskyldigt.

Det är inte alla som värnar om natur, fåglar och vilda djur. Många fotografer skyr inga medel. Men man kan kanske inte kalla det för manipulation.

Jag förstår att du egenligen syftar på efterbehandling av bilder angående manipulation.

Men jag tycker nog allt som förändrar verkligheten r manipulation. Iof blev det ju en verklighet att du lade dit vattendroppen, men den fanns inte i den "äkta naturen". Din bild är ungefär lika "äkta" som om jag hade ritat dit droppen i PS, men gissningsvis mycket bättre..

Sen anser jag inte att manipulation är skamligt eller nåt att skämmas över. Kan ju ge kul effekter och förbättra många bilder så det handlar inte om att jag anser det fel alltså.
Enda gångerna det skulle vara fel som jag anser är om fotografen påstår att bilden är dokumentär och då oavsett "behandlingen" sker innan eller efter avtrycket.

Konstlad rök, men ändå naturlig.
Inget tecknande i datorn. Bilden blir ett renodlat fotografi.

Bilagor

• island6-004.jpg
    island6-004.jpg
    10.4 KB · Visningar: 1,088
Senast ändrad:
hmm.. bra tanke Janne.

I fotografins ungdom så använde man ju bakgrundsfonder för att få fin eller exlusiv bakgrund på porträttfoton.

Det var tillåtet redan då. Utan att nämna att det var en fond.

Jag tycker numer att det mesta är tillåtet, konstnärlig frihet kan man väl säga, då blir det mesta tillåtet. Men det är ändå viktigt att det framgår anser jag.
Jag håller med Lotta om att dokumentärt så bör man defenetivt ange om en manipulation har skett.

Kyla ner insekter för att få bra bilder tänker jag inte gå in på, det har varit uppe tidigare. Det är ju egentligen samma sak som att plantera en droppe.

Uppstoppade inklippta djur känns än mer manipulerat, om det nu inte framgår.

zlice skrev:
Kyla ner insekter för att få bra bilder tänker jag inte gå in på, det har varit uppe tidigare. Det är ju egentligen samma sak som att plantera en droppe.

Insekten dör, men det gör inte blomman av droppen. En stor skillnad, men....

Detta är ett bildforum (Bilden i Fokus/Fritt bildforum). Argumentera med BILDER ;)

Arleklint skrev:
Argumentera med bilder :)
Just en sån här diskussion som jag uppfattade den kräver ord. Mer än bild kanske?
Eller missuppfatade jag?

Men nåväl, några bilder och frågor då..
"Föråldrad" och softad i mörkrum, analogt "misshandlad". Manipulerad??

"Föråldrad" i datorn, digitalt "misshandlad".

Spelar skillnaderna på tillvägagångssätt på de två roll? Varför isf?

Vidare..
Framkallad och kopierade i mörkrum, men hopmonterade i datorn (2 bilder.)
Självklart manipulerat eller? Men det enda jag gjort i datorn i efterhand är montering. (Hade gått att montera i mörkrum med iof. Hade det gjort skillnad?)

Infraröd dia. Manipulation?

Senast ändrad:
Arleklint skrev:
Mörkrum är exponering
Tjae, nu handlar det ju inte bara om mörkrum utan även misshandel. Kylskåp, varmt kaffe, fläckning. Det är inte exponering.

Vad betyder skillnaden på första och andras tillvägagångssätt menar du? Är en värd mer än en annan p.g.a metoderna?

Jag vill diskutera i bilder, det är svårt, men inte omöjligt. Jag ville testa det i detta nya bildforum.

De vanliga orddiskussionerna har vi redan andra forum för. Jag deltar gärna där om du startar en tråd.

"Fritt bildforum
Ungefär som "Fritt forum" men med mer fokus på bilder än snack. (Du får bara ladda upp dina egna bilder förstås.)"

Arleklint skrev:
De vanliga orddiskussionerna har vi redan andra forum för. Jag deltar gärna där om du startar en tråd.

"Fritt bildforum
Ungefär som "Fritt forum" men med mer fokus på bilder än snack. (Du får bara ladda upp dina egna bilder förstås.)"
Jag har missat starten av detta forumet och det finns ingen beskrivande text om forumet då man öppnar det. Det kollade jag faktiskt.
Sen utgick jag från att det var fria diskussioner om och utifrån bilder som tilläts.

Jag orkar inte dra en ny tråd om manipulation. Känns som det är diskuterat förr.
Däremot drar jag nog en tråd med önskan om forum för bilddiskussioner utifrån bilder i stället..

Osså lämnar jag denna nu. Håller ju inte alls med om påståendet och kan därför inte bidra ändå:)

Senast ändrad:
Trötta kattungar utan att jag viftar med vippan, ingen arrangerad bakgrund, skarpa kontraster p g a solljus/skugga.

Bilagor

• wkull_20050501_0059.jpg
    wkull_20050501_0059.jpg
    43.5 KB · Visningar: 507
Trött kattunge, jag viftar med vippan, arrangerad bakgrund, genomtänkt placering för bästa (dags-)ljus.

Bilagor

• w1_20050501_0998.jpg
    w1_20050501_0998.jpg
    26.3 KB · Visningar: 500
Sorry att jag lägger frågan här, men jag har sökt utan att hitta rätt.
Vart finns grundtråden till att detta forumet blev? Vart beskrivs syftet?

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar