ANNONS
Annons

allroundzoom och vidvinkelkonverter??

Produkter
(logga in för att koppla)

per_silja

Aktiv medlem
hej hej

Jag har tänkt att köpa Canons 17-85 som allroundzoom.....men 28 (på 350D) räcker inte riktigt till för mina behov. Är det en smart lösning att köpa en vidvinkelkonverter som komplement? Det blir ju mycket billigare än att köpa ett till objektiv.

Sen en liten fråga bara om jag borde tänka om...finns det ett bättre allroundzoom som inte kostar så mycket mer än Canons 17-85?, ller ett lika bra men med större omfång?

En vidvinkelkonverter som fungerar tillfredställande på ett systemkameraobjektiv tror jag inte det finns, så det kan du nog glömma.

Personligen så skulle jag hellre välja sigmas 18-50/2.8 då den både är (betydligt) ljusstarkare och även skarpare.

Du förlorar då visserligen lite i omfång.

Sven: Det låter som en praktisk lösning.

En vidvinkelkonverter är ofta anpassad till ett speciellt objektiv. Jag är osäker på att det finns något som passar till 17-85. Misstänker att filtergängan är lite för stor på objektivet.

Kim: Hur är det med matematiken. 17 är mer vidvinkel än 18.

Hej!
Det här har diskuterats flera ggr, gäller samma sak för 20D/350D. Gör en sökning...

MVH

Wilhelm

är alla vidvinkel-konverters keff?

Jag tänkte liga dant. Man skaffar en zoom som går ner till 15-17 mm och sen kopplar man på en vidvinkel för att fota landskap mm. Är det inte ett alternativ? Jag försökte reda ut det hela med lite browsande på internet men fotohandlare är väldigt fåordiga kring hur det hela funkar på sina sajter...

Vill du ha en zoom som kan allt och ger grym skärpa och kostar 5000kr, glöm det !!! Ännu finns ingen zoom på marknaden som sträcker sig under 17mm men ändå går upp i telebrännvidderna.
Mitt förslag om du vill ha rejält med vidvinkel men också lite åt telehållet:

En vidvinkelzoom t ex Tokina 12-24/4 el Sigma 15-30/3,5-4,5 som du kombinerar med något annat objektiv t ex Canon 28-135 IS, men det finns mängder med andra att välja på i detta område.

Nej det finns inga vidvilkelkonvertrar..

..till systemkameraoptik som ger tillfredställande resultat. De är avsedda för kompaktkameror och videokameror och har små filtergängor. Vidvinkeloptik till systemkameror har sällan mindre än 52mm gänga och oftast större. De passar helt enkelt inte.

Re: Nej det finns inga vidvilkelkonvertrar..

SixBySix skrev:
..till systemkameraoptik som ger tillfredställande resultat. De är avsedda för kompaktkameror och videokameror och har små filtergängor. Vidvinkeloptik till systemkameror har sällan mindre än 52mm gänga och oftast större. De passar helt enkelt inte.

Niclas har helt rätt ! Till system kameror finns det vidvinkelobjektiv ! Det är det som är fördelen med en systemkamera vs kompakt.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar