Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Allroundobjektiv till Nikon

Produkter
(logga in för att koppla)

hargibi

Medlem
Hej.
Jo det är så att jag har funderat på att köpa ett tillägg/uppgradering till min kamerautrustning.

kan börja med att säga att max budget är 4400kr :)

Idag har jag ett 35mm 1.8 nikon
och ett 18-200 3.5-6.3 sigma

Men nu tänkte jag att jag skulle ha hittat något allaround objektiv med bättre ljus styrka!
Typ F2.8 fast eller F2.8-F4

men när jag sitter o läser på prisjakt och olika sidor så tycker jag det är jättesvårt att hitta något som någon är nöjd med.

sitter o kollar på 17-70 sigma och så.. men blir inte riktigt klok på något av objektiven.
Sitter också o spånar på dessa vidvinkel objektiv som finns.. 10-20 osv osv..

Fotar i stort sett de medsta mellan himmel o jord,

Någon som har några tips trots mitt röriga inlägg? :)

MVH joakim

*edit*
de objektiv jag kollat på är :
Sigma 17-70mm F2.8-4 DC Macro OS
Sigma 10-20mm F4-5.6 EX DC

tack för hjälpen. precis något sådant jag letat efter!

Inga problem. Har ett likadant själv, valde mellan Nikons 17-55/2,8 och Sigman. Valde Sigman pga priset & att den har bildstabilisering.

Har även haft Tamrons båda 17-50/2,8:eek:r (med & utan bildstabilisering) men ingen av dem kommer upp i Sigmans nivå imho.

Inga problem. Har ett likadant själv, valde mellan Nikons 17-55/2,8 och Sigman. Valde Sigman pga priset & att den har bildstabilisering.

Har även haft Tamrons båda 17-50/2,8:eek:r (med & utan bildstabilisering) men ingen av dem kommer upp i Sigmans nivå imho.

Låter kanon. hoppas man kan ropa in denna. då den verkar ha ett bra pris!

Såg på en video att någon hade problem med att motljusskyddet inte sitter riktigt bra. Stämmer det?
spelar inte så stor roll men kul och veta :)

Finns säkert många som är nöjda med Tamronet men Sigman är trots all värd mellanskillnaden. Har själv haft 2 exemplar av den stabiliserade & 1 utan.
Börjar man med byggkvalitén så känns Sigman mycket mer solid & väl sammansatt. Tamronet känns avsevärt mycket plastigare och låter mer.
Sist men inte minst så är Sigman bättre om man ser till de optiska egenskaperna (snabbare AF, skarpare & trevligare bokeh).
Dessuutom lyckades samtliga exemplar jag hade av Tamronet suga in dammpartiklar innanför frontlinsen, inte så att det syns på bilderna men icke desto mindre irriterande.

Finns säkert många som är nöjda med Tamronet men Sigman är trots all värd mellanskillnaden. Har själv haft 2 exemplar av den stabiliserade & 1 utan.
Börjar man med byggkvalitén så känns Sigman mycket mer solid & väl sammansatt. Tamronet känns avsevärt mycket plastigare och låter mer.
Sist men inte minst så är Sigman bättre om man ser till de optiska egenskaperna (snabbare AF, skarpare & trevligare bokeh).
Dessuutom lyckades samtliga exemplar jag hade av Tamronet suga in dammpartiklar innanför frontlinsen, inte så att det syns på bilderna men icke desto mindre irriterande.

kommer nog köpa objektivet på tradera..
men hittade ett sigma 18-50 2.8 utan os.
hur viktigt är det med OS? jag fotar nästan alltid för hand och blir ofta i lite skymda miljöer!

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar