Annons

allroundobjektiv till canon eos 10 d ?

Produkter
(logga in för att koppla)

picturina

Aktiv medlem
Hej,jag ska äntligen uppgradera mina objektiv..behöver råd.70-300 eller 24-105mm.
Grejen är den att jag ju har förlängning av brännvidden 1,6ggr så jag undrar om 70mm är påtok för långt alltså att jag ialla fall blir tvungen att byta objektiv fram och tillbaka när jag ex, reser..det vore så skönt att slippa det för enkelheten skull!! åandra sidan kanske 105 är lite för otillfredställande kort??tacksam för synpunkter.Jag är beredd att lägga en stor slant på detta objektivet så jag vill att det blir rätt.vänligen E-K
 
Jag skulle rekommendera tamrons 28-75/2.8 eller canons 24-70/2.8, i lite olika prisklasser. Eller 24-105/4L om du nu vill ha mer tele och IS. Tänk på att bra optik fortsätter att vara bra optik även när du byter kamerahus.

Mvh.A
 
tack för tippset,men varför inte 70-300?grejen är den att jag har ett tamron 17-40 så om det är nödvändigt med vidvinkel så har jag ju det..
samtidigt vore det ju så skönt att slippa byta hela tiden..
 
Själva poängen med att ha en sån kamera som din är ju att man kan byta objektiv. Annars är det inte rätt kamera för dig om du bara vill ha samma objektiv på den hela tiden.
Två objektiv är ju heller inte mycket och du behöver inte byta hela tiden som du skriver. De flesta här har ju många fler objektiv till sina kameror,
Visst kan du köpa ett objektiv med riktigt stort zoom omfång och bara använda det. Men bildkvaliteten och ljus-styrkan blir också därefter
 
picturina skrev:
tack för tippset,men varför inte 70-300?grejen är den att jag har ett tamron 17-40 så om det är nödvändigt med vidvinkel så har jag ju det..
samtidigt vore det ju så skönt att slippa byta hela tiden..

Glöm gruppbilder, glöm inonhusfoto, glöm landskapsfotografering. Om jag bara fick ha ett objektiv skulle det bli en 28-75. (Ja, jag har också 1,6x crop.) Med tele är man låst till en viss typ av bilder, jag tycker att man kan variera sig mycket med med en normalzoom.
 
Sigma 18-200
Canon 17-85

kom ihåg 1.6x
allt som är över 17mm kan man glömma vidvinkel
köpte Tamron 28-75/2.8 men sålde den efter två dagar
jag saknade vidvinkel

lycka till
 
2HOT4U skrev:
Sigma 18-200
Canon 17-85

kom ihåg 1.6x
allt som är över 17mm kan man glömma vidvinkel
köpte Tamron 28-75/2.8 men sålde den efter två dagar
jag saknade vidvinkel

lycka till

Nja, var väl lite väl drastiskt. Skulle inget över 27,2 mm vara vidvinkel då? Jag tycker nog man kan säga att allt upp till 35 kan räknas som vidvinkel.
 
mange78 skrev:
Nja, var väl lite väl drastiskt. Skulle inget över 27,2 mm vara vidvinkel då? Jag tycker nog man kan säga att allt upp till 35 kan räknas som vidvinkel.

ok jag kanske tog i lite men 17-85 är mer allround än 28-75
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.