Annons

Allroundobjektiv till Canon 5D mark III

Produkter
(logga in för att koppla)

Linda Karlström

Aktiv medlem
Jag behöver komplettera min utrustning med ett lite mer "allround-objektiv" till min kamera. Jag har ett 50mm, 90 mm och ett 70-200mm. Men jag behöver något med mer vidvinkel då jag hoppas på att fånga några norrsken och läckra fjäll-vyer till våren, samt ha i studion när jag fotar mina katter, nu använder jag mitt 50mm men det hade underlättat om det haft zoom.

Tips på vad jag ska kolla efter? Budget ca 4000 kr. Och kan absolut köpa begagnat för att få mer för pengarna.

Canon EF 24-105/4L IS USM kostar cirka 4000 kr begagnad och ger bra skärpa och zoomomfång. Det är vädertätat.

Tamron 28-75/2,8 ger lite mindre zoomomfång, men högre ljusstyrka. Skärpan är utmärkt. Det är dock lite plastigt och har lite långsam autofokus. Kostar cirka 2000 kronor begagnat.

Även jag kan rekommendera Canon EF 24-105 /f4L IS USM mycket allsidigt
bra pris samt tillräckligt bra bildkvalitet. Det objektiv som sitter på min
5D mkIII 90% av tiden.

Hej,
24-70/2,8, eller de som angetts tidigare. 24-105 och tamron.
Tamron objektivet är mycket bra. Jag har haft det själv men är inte vädertätat. Så se upp när det regnar , det gjorde inte jag. Fukt och ett objektiv till hednamissionen.
Hälsningar
Stefan

När du ändå lagt pengar på FF varför inte få valuta för det? Köper du F/4 optik kunde du lika gärna kört med f/2,8 på APS-C. Dessutom krävs f/2,8 eller bättre för full användning av de dubbelt korslagda AF punkterna. Föreslår en titt på en beg Tamron 24-70/2,8 VC eller Canon 24-70/2,8 båda i version ett och båda kostar beg lite drygt 5000kr.

Jag ansluter till rekommendationen om Canons 24-105 4L IS. Det bör vara lätt att hitta begagnat till rimliga pengar.

Jag tycker det stora omfånget från vidvinkel till kort tele gör det till en näst intill perfekt allround objektiv.

Som påpekats är det bara f4 men om jag förstår rätt så har du ju andra objektiv med bättre ljusstyrka för de situationer när så krävs.

Tack för era svar :)

Ja jag har redan objektiv med bra ljusstyrka. I den bästa av världar hade jag köpt det allra bästa och dyraste, men jag har inte obegränsat med pengar tyvärr.

Canon EF 24-105/4L IS USM kostar cirka 4000 kr begagnad och ger bra skärpa och zoomomfång. Det är vädertätat.

Tamron 28-75/2,8 ger lite mindre zoomomfång, men högre ljusstyrka. Skärpan är utmärkt. Det är dock lite plastigt och har lite långsam autofokus. Kostar cirka 2000 kronor begagnat.

Jag har Tamron 28-75/2,8 och är riktigt nöjd med det som ett allroundobjektiv, fotar mest ödehus och familjefoton en och annan stadsbild och naturbild

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar