Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Allround-objektiv till canon fullformat

Produkter
(logga in för att koppla)

LindaB2

Medlem
Hejhej,

Jag ska köpa ett till objektiv till min Canon 5Dmk3, i nuläget har jag två st fasta, på 50 mm och på 90mm samt ett 70-200.

Jag behöver ett som jag till exempel kan ha på då vi kör skoter, som tar mindre plats än mitt 70-200 och har mer vidvinkel. Vill även kunna fota tex norrsken, så behövs lite vidvinkel samtidigt som jag inte vill ha för lite zoom.

Jag har tyvärr ingen kameraaffär i närheten så jag kan testa olika objektiv och zoomomfång.
Men tips på vad jag ska köpa? Har en budget på ca 4000 kr, så kommer leta begagnat.

24-105 mm? Men jag är osäker på om det är nog mycket vidvinkel?
17-40mm? Där är jag i stället osäker på om det är för lite zoom.

Hjälp att bena ut mina ytterst förvirrade tankar sökes :)
 
Ett relativt lätt alternativ är Canon 24-105/3,5-5,6 STM, som kostar ungefär 4000 kr nytt. Det är riktigt bra och väldigt prisvärt. Canon 24-105/4 är förstås både rejälare och lite bättre, men också större och tyngre. Det är möjligt att du kan hitta det begagnat inom din budget.

24 mm är ganska rejäl vidvinkel, men om det räcker till för dina bilder vet jag ju inte.
 
Ett relativt lätt alternativ är Canon 24-105/3,5-5,6 STM, som kostar ungefär 4000 kr nytt. Det är riktigt bra och väldigt prisvärt. Canon 24-105/4 är förstås både rejälare och lite bättre, men också större och tyngre. Det är möjligt att du kan hitta det begagnat inom din budget.

24 mm är ganska rejäl vidvinkel, men om det räcker till för dina bilder vet jag ju inte.

Tack så mycket! Såg att det fanns ett begagnat Canon 24-105/3,5-5,6 ST på en webshop för 3000kr, slår kanske till på det och testar. Känns säkert att köpa från en webshop, men då jag läser recensioner och ser att den ligger i lä bakom Canons L variant funderar jag på om det lönar sig med att vara snål och hålla ner vikten eller om jag kommer bli besviken. Beslut beslut ;-)
 
Tack så mycket! Såg att det fanns ett begagnat Canon 24-105/3,5-5,6 ST på en webshop för 3000kr, slår kanske till på det och testar. Känns säkert att köpa från en webshop, men då jag läser recensioner och ser att den ligger i lä bakom Canons L variant funderar jag på om det lönar sig med att vara snål och hålla ner vikten eller om jag kommer bli besviken. Beslut beslut ;-)

Hej allt beror på vad du tänker göra med bilderna du tar, skall du bara publicera dem på web eller typ Instagram så spelar det ingen roll bilderna skalas ner, men skall du printa dem till stora utskrifter så syns det skillnad mellan bättre och sämre optik, en annan fördel med bättre och ljusare optik är att du kan fota i sämre ljusförhållande.

//Micke
 
Ehhmm.... Så kan det gå. Jag gick och spontanköpte ett Samyang MF 14/2,8 ED AS IF UMC ..... Inte alls vad jag var ute efter så vad som hände där kan jag inte förklara. Men ska minst sagt bli spännande att testa det :)


Kommer bli ett 24-105 oxå, men kanske nästa månad
 
Personligen skulle jag sagt att ett 16-35 eller 17-40 skulle varit det bästa alternativet. Mycket vidvinkel ifall du vill men även tillräckligt mycket ”zoom” ifall du vill ta mer porträtt. Ditt 50mm täcker det du saknar mellan 35 och 70mm enligt mig.

Ser inte heller poängen med ett 24-105, du har ett 70-200 redan ju så det täcker ju en stor del utav 24-105’s zoom omfång. Ett 24-70 är ett smartare val enligt mig om man inte vill ha mer vidvinkel och redan äger ett 70-200
 
Det är väl inte fel om objektiven överlappar varandra, då slipper man ju byta objektiv så ofta, Jag har själv ett 24-105 och ett 70-200, dessutom ett 150-600.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.