ANNONS
Annons

Allround-objektiv: Sigma 18-200 eller Nikon 18-105?

Produkter
(logga in för att koppla)

Ma_Ni

Aktiv medlem
Efter ett par års systemkamerafotograferande med en Nikon D40 och Nikons båda 18-55 + 55-200VR objektiv har jag bestämt mig för gå över till ETT allround-objektiv för både vidvinkel- och zoom-situationer.

Eftersom jag är amatör och inte använder systemkameran ofta så har jag svårt att rättfärdiga köp av Nikons lite dyrare 18-200VR objektiv (6500kr) utan sneglar istället på ett alternativ för max 4000 kr. Jag kan emellertid omvärdera denna tanke om kvalitetsskillnaden visar sig stor. Jag har ingen erfarenhet av Sigma.

Sigma AF 18-200/3,5-6,3 DC OS HSM for Nikon (http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=157947)
Nikon Nikkor AF-S DX 18-105/3,5-5,6 G ED VR (http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=339705)
Nikon Nikkor AF-S DX 18-200/3,5-5,6 G IF-ED VR II (http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=465056)

Huvudfunderingarna är alltså i första hand vilket som rekomenderas av Sigma 18-200VR och Nikon 18-105VR? Självklart hade jag föredragit längre zoom, men jag förstår att ju större/bredare omfång(?) desto mer påverkan på bildkvaliteten.

Värt att nämna är att jag i nuläget oftast fotograferar på 18mm respektive 135-200, så egentligen hade ett Nikon 18-135 objektiv varit en vettig medelväg, men Nikon verkar ha slutat leverera detta objektiv.

Tacksam för alla åsikter.

Det är ganska svårt att jämföra ett 18-105mm objektiv med ett 18-200mm objektiv. Om man tycker att 106-200mm spelar ingen roll blir det mycket lättare, men hur viktigt det är kan bara du bestämma.

Men, äldre versionen av Tamron 18-270 finns för under 4000 kronor: http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=353266

Jag tror den har fått ganska bra omdöme och särskilt när man tänker på att den är en super zoom med 15x omfång. Vad jag kommer ihåg var Sigma 18-200 inget speciellt bra så kanske skulle Tamron 18-270 bli ett bättra val.