ANNONS
Annons

Allround-objektiv: Sigma 18-200 eller Nikon 18-105?

Produkter
(logga in för att koppla)

Ma_Ni

Aktiv medlem
Efter ett par års systemkamerafotograferande med en Nikon D40 och Nikons båda 18-55 + 55-200VR objektiv har jag bestämt mig för gå över till ETT allround-objektiv för både vidvinkel- och zoom-situationer.

Eftersom jag är amatör och inte använder systemkameran ofta så har jag svårt att rättfärdiga köp av Nikons lite dyrare 18-200VR objektiv (6500kr) utan sneglar istället på ett alternativ för max 4000 kr. Jag kan emellertid omvärdera denna tanke om kvalitetsskillnaden visar sig stor. Jag har ingen erfarenhet av Sigma.

Sigma AF 18-200/3,5-6,3 DC OS HSM for Nikon (http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=157947)
Nikon Nikkor AF-S DX 18-105/3,5-5,6 G ED VR (http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=339705)
Nikon Nikkor AF-S DX 18-200/3,5-5,6 G IF-ED VR II (http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=465056)

Huvudfunderingarna är alltså i första hand vilket som rekomenderas av Sigma 18-200VR och Nikon 18-105VR? Självklart hade jag föredragit längre zoom, men jag förstår att ju större/bredare omfång(?) desto mer påverkan på bildkvaliteten.

Värt att nämna är att jag i nuläget oftast fotograferar på 18mm respektive 135-200, så egentligen hade ett Nikon 18-135 objektiv varit en vettig medelväg, men Nikon verkar ha slutat leverera detta objektiv.

Tacksam för alla åsikter.

Det är ganska svårt att jämföra ett 18-105mm objektiv med ett 18-200mm objektiv. Om man tycker att 106-200mm spelar ingen roll blir det mycket lättare, men hur viktigt det är kan bara du bestämma.

Men, äldre versionen av Tamron 18-270 finns för under 4000 kronor: http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=353266

Jag tror den har fått ganska bra omdöme och särskilt när man tänker på att den är en super zoom med 15x omfång. Vad jag kommer ihåg var Sigma 18-200 inget speciellt bra så kanske skulle Tamron 18-270 bli ett bättra val.

Vad gäller kvalitet är Nikon 18-105VR säkert bättre en Sigman och kanske Tamron objektivet också. Det finns också en Sigma 18-125 OS men jag vet inte hur den är jämfört med de andra.

Edit:
För att du har en D40 måste objektivt ha inbyggd fokusmotor för att autofokus skulle fungera. Det ser ut som Tamron 18-270VC har inbyggd fokusmotor, men det känns som den slags information kunne vara lite klarare på Tamrons hemsida till exempel.

Senast ändrad:
Om du tycker bildkvalitén är ok med dina nuvarande objektiv och är orolig över kvalitetsförsämring med en superzoom, går det ju att skaffa ytterligare ett kamerahus... En begagnad d40 borde inte kosta så många kronor...

Men om du är ute efter lite mer räckvidd och 105mm räcker är Nikon alternativet ett bra köp.

Tack för tipset om Tamron-objektivet, Kalli. Uppskattas! Det verkar intressant, ska läsa på mer om det.

Tokoza: Hur menar du att det skulle hjälpa mig att skaffa ytterligare ett kamerahus, anledningen att jag vill köpa ett allround-objektiv är att jag tycker det är lite jobbigt att släpa på flera olika objektiv.

Jag är väldigt tacksam om fler har åsikter kring de objektiv som nämnts i tråden, i synnerhet om ni jämfört dem i praktiken.

Jag kanske också ska nämna att jag har ett Nikon 35mm/1.8-objektiv för situationer som kräver ljuskänslighet.

Jag har inte gjort jämförelser, men väl sett mätningar. Jag använder dessutom Nikon 18-105 till vardags.

Nikon 18-105 tror jag ger dig mer tillfredsställelse än Sigma 18-200. Du missar visserligen 105 - 200, men bara du kan värdera detta. Ett enkelt sätt är att kolla dina bästa bilder: hur stor andel av dessa är i området 100-200 mm?

Per.

Tokoza: Hur menar du att det skulle hjälpa mig att skaffa ytterligare ett kamerahus, anledningen att jag vill köpa ett allround-objektiv är att jag tycker det är lite jobbigt att släpa på flera olika objektiv.
Om ditt problem är att du inte orkar släpa på prylarna hjälper det inte med ett extra hus. Tänkte att det skulle vara enklare o snabbara att skifta mellan två kamerahus istället för behöva byta objektiv mitt i allt... och därmed riskera att missa en bild....

Har tittat på foton tagna med Tamron- och Sigma-objektiven och gillade inte riktigt kvaliteten och överväger därför om det är värt att öka budgeten för ett allround-objektiv för min D40.

Är det Nikon 18-200-objektivet som gäller i så fall, eller har ni några andra förslag på bra objektiv med både vidvinkel och hyfsad zoom (gärna över 135mm)?

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar