Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Allround objektiv EOS 20D

Produkter
(logga in för att koppla)

eric.u

Medlem
Har en Eos 20D och är amatörfotograf, började för 3 år sen. Har bara kört digitalt.
Har börjat tröttna på kit optiken 18-55. Har en gammal optik från farsans tid canon 80-200 4.5-5.6

Men vill ha ett objektiv som täcker de mesta liksom. Och vill gärna ha råd och tips. Har en begränsad budget som sträcker sig till maximalt 4000 + - någr hundra.

Vad säger ni som kan lite mer?
Har kikat på Tokina 24-200 men den har en hemsk närgräns på 90cm. vet inte om jag kommer trivas med att alltid behöva vara nästan 1m ifrån de jag ska fota och zooma för att komma nära och då mista en del bländare.

Vad säger ni?
MVH Eric
 
Jag har haft Sigma 18-200 och det är ett bra allroundobjektiv. Men jag tycker att Tamron 28-300 är ännu bättre.
Man har idag lyckats krympa storleken på objektiven så båda dom här objektiven är bara lite större än Kitobjektivet. Många ruskar på huvudet åt dessa "semesterobjetiv" för att dom i deras tycke inte är tillräckligt ljusstarka.

De är ofta dessutom rädda att använda höga ISO-tal men det kan du definitivt använda på din 20D. Jag har t.o.m. aktiverat ISO 3200 och det blir jättebra bilder med det med dom ovannämnda objektiven.

Sedan har jag självlärande Noiseware för att tvätta bort brus i bilderna när jag kör med höga ISO. De flesta vet inte hur bra Noiseware är men jag har gjort en noggrann test med höga ISO under mycket mörka till kolsvarta förhållanden i jämförelse med Ninja och och några andra brusreduceringsprogram och Noiseware lämnade mest kvar av den struktur som inte är brus i bilderna. Dessutom är Noiseware överlägset enklast att använda eftersom det är självlärande. Ju fler bilder man behandlat ju bättre blir resultaten.
 
imo finns det inget bra allroundobjektiv inom din budget som täcker vidvinkelt till kraftigt tele... tyvärr.

Sigma 18-125 är ju iaf hyfsad så den kanske kan vara något?
 
Du kommer att tröttna på 18-125 objektivet det når inte tillräcligt långt. Det är bra vid inomhusfotografering om man är trångbodd.

Sigma 18-200 är ett bra allroundobjektiv för € 35o hemkört från Tyskland.

Om 28 räcker som vidvinkel bör du välja Tamron 28-300 för € 340 ochså hemkört. Båda ligger ju gott inom din budget.

Här kan du gå in och välja leverantör i Tyskland om du vill vara rädd om slantarna:

http://www.geizhals.net/eu/a141909.html
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.