Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Allmänt köpråd (10 k)

Produkter
(logga in för att koppla)

Obbe89

Aktiv medlem
Går åter igen i tankarna på att utöka min fotoutrustning, men är inte riktigt säker på vad. Så jag tänkte att folket här kunde ge lite förslag på vad just ni hade köpt. Budgeten ligger på ca. 10 000.
Det får vara en enstaka pryl, en hel uppsättning, nytt, begagnat, tillskott, ersättning, precis vad du tror att du hade köpt.
Släpp fram din inre nörd! ;)

Befintligt utrustning:
Canon 450D
Canon 17-85 f/4.0-5.6 USM IS
Canon 50 f/1.8 II
Tamron 11-18 f/4.0
Canon Speedlite 430 EX II
Manfrotto stativ
RC 1 (trådutlösare)
Polarisationsfilter
Cactus V4 (Fjärrstyrning av blixt)
1 batteri

Själv är jag sugen på makro, så ett Canon MP-E65/2,8 1-5x, låter spännande tycker jag.
Vet ingenting om det, men med en ringblixt så ska det tydligen vara riktigt fränt.

Vad ska du fota för grejer?

Du verkar ju ha en rätt komplett utrustning, det enda du saknar är väl egentligen tele eller telezoom. För mindre än de pengarna får du ju t.ex. ett 70-200/4 IS eller något annat liknande, vill du ha bättre grejer finns 70-200/2,8.

450D är ju inte det mest moderna och mest lättanvända huset, ett beg 50D eller 7D kanske kunde vara något annars? De är stora steg uppåt på flera sätt med större och tåligare hus och fler direktknappar och så.

Du kan t.ex. få en 50D och ett 70-200/4 för 10 000 skulle jag tro.

Bara för att föreslå något helt annat än alla andra:

– Filmframkallningsutrustning
– Nån ball mellanformatkamera
– Flatbäddskanner med filmhållare

Det borde inte kosta mer än 10 lök:) Jag inser att det kanske ses lite skämtsamt, men det är fullt möjligt och kommer att ge dig en upplevelse som är något utöver det vanliga.

Att köpa något nytt objektiv kanske,du borde veta bäst vad för objektiv du saknar.

Annars skulle jag ha uppdaterat med nytt kamerhus.

Tack för tipsen!

Jag har medvetet uteslutit att berätta om mina intressen inom fotografering för att få lite tips och inspiration på annat.
För stunden lutar det åt ett begagnat Canon 70-200 f/2.8. Som ni poängterade saknar jag ett tele.

Blev förvånad över förslagen på kamerahus, hade väntat mig mer objektiv- eller ljusförslag. Själv känner jag att man får mer för pengarna, men jag har å andra sidan aldrig bytt hus. Tänker nog fullformat om några år dock.

Jag har faktiskt en analog kamera (Kodak Retina IIIc) och negativskanner (Canoscan 9000). Det är roligt med analogt, men att det kostar mer än det smakar. Är mer för engångskostnader. ;)

Man kan väl säga så här, det är alltid vettigt att köpa bättre optik och så länge man inte har allt i katalogen kommer det att finnas bättre optik att köpa. Ett 70-200 blir inte fel på något sätt!

Kamerhus ger oftast mindre att byta, men i ditt fall tror jag att mellanskillnaden i pris blir rätt liten och vinsten blir stor, även om du bara byter till ett proffsigare hus i samma ålder.

När du säger så, börjar man ju fundera lite. För 6000 kan man ju faktiskt få 5D Mark I med batterigrepp, plus vad jag får för att sälja min kamera. Vill däremot gärna kunna filma med min kamera, så kanske är värt att vänta tills nästa 5D kommer och priset sjunker på Mark II och andrahandsmarknaden är mogen att skördas?

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar