Annons

Allmänna råd inför utrustnings-köp!

Produkter
(logga in för att koppla)

drejjan

Aktiv medlem
Hej!

Jag tänkte kolla vilka råd ni har till de som nyss köpt ett kamerahus, objektiv eller liknande. Det kan t.ex. vara att ta kort på serienumret, försäkra eller bara att spara kvittot. Tipsen är inte riktade till mig, utan till alla de som ska eller har köpt kamerautrustning.

Skriv vad ni brukar göra, alla tips mottages tacksamt och jag skall så gott jag kan försöka sammanställa dem till en lista.

Mvh
André

Det jag lärde mig när jag fick kameran stulen var:

1. Ha en försäkring
2. Skriv ner serienummer

I övrigt är jag big fan of UV-filter och motljusskydd.

Spara kvitton på allt. Även om ett objektivlock kostar 100 kr ser jag set som att självrisken blir 100 kr billigare den dagen jag blir av med grejerna. Serienummer kan också vara bra att skriva upp, men det står på kvittot till dyrare saker som hus och objektiv. Nästan allt har serienummer bara man letar lite och ett serienummer ger säkert mer legitimitet om det skulle behövas.

Jag köpte ett begagnat kit till att börja med, då gick jag helt enkelt in på f-bolagets lokalkontor och bad dem kolla på grejerna och anteckna att jag hade visat upp dem i fungerande skick. Då kan de inte komma och snacka om något sedan.

Mitt viktigaste råd är dock att inte vara rädd om grejerna :)

Visst, var försiktig, men den ende som blir glad om kameran är repfri när du säljer den är köparen. Du kommer att missa bilder och äventyr om du fånar dig med att akta kameran. Den tål mycket mer än du tror.

ANNONS
Köp TZ99 hos Götaplatsens Foto