Annons

Allmän regel för marknadsvärde på begagnat?

Produkter
(logga in för att koppla)
Kan du inte fundera på frågan istället? :)
Men ok, skv känner sig troligen snuvade om företaget drar av 20 laxar för en kamera och året senare säljer den för 2 (lite tillspetsat)

Det finns väl ett bokfört värde på kameran? I och med det så har ju skatteverket s.a.s. "godkänt" den ekonomiska hanteringen av kameran, eller hur?

Säljer du den för mindre än det bokförda värdet: Om det sedan blir problem så har du kanske skrivit av kameran "felaktigt", alternativt sålt den för helt "fel" belopp, och får då ta de ekonomiska konsekvenserna av det.

Säljer du den för mer än det bokförda värdet så får du väl mostvarande skattepåslag vid årets slut, eftersom ditt resultat blivit lite högre.

Typ...

Skulle säga lite högre andrahandsvärde på L-optik i bra skick, kanske 80% av nypriset.
Kameror är lite svårare, eftersom dom tappar mer i värde beroende på ålder.
Om du ville ha en formel, så tog jag fram en här
...Nypris x 0,8 / Ålder
...

Bra att veta om L-optiken, tack!

Formeln (Nypris x 0,8 / Ålder) halverar värdet på kameran i JOLidmans exempel ovan, från 7000 till 3700 :-o hehe

Hej
Jag antar att företaget gjort ett direktavdrag för kameran (= hela summan) iom att det handlar om elektronik.
Då kan företaget i princip ge bort kameran utan att skatteverket kan opponera sej.
Riktigt så enkelt är det inte. Det finns som sagt massor av bestämmelser att beakta (bestickning, anställningsförhållande, närståendekrets osv). Håller man sig till ett rimligt marknadspris är det däremot inga problem.

+ att i deklarationen så anger man ju inte försäljning av "kamera", så det måste till en revision om skatteverket ska "morra"
De flesta seriösa företag har ju en revisor, så revision lär det bli oavsett hur intresserat Skatteverket råkar vara.

Bokfört värde.

Riktigt så enkelt är det inte. Det finns som sagt massor av bestämmelser att beakta (bestickning, anställningsförhållande, närståendekrets osv). Håller man sig till ett rimligt marknadspris är det däremot inga problem.

De flesta seriösa företag har ju en revisor, så revision lär det bli oavsett hur intresserat Skatteverket råkar vara.

Det intressanta är hur kameran är bokförd, i de flesta fall gör man direktavdrag på elektronik iom värdet faller så fort. Om det är gjort så har ju kameran ett restvärde på 0 kr. Hur ska skatteverket då kunna argumentera för något restvärde helt plötsligt !? Om man ger bort något så finns det ju inget kvitto heller, så till vem blir ju intressant för skatteverket att få fram.

En helt annan sak om det finns ett bokfört restvärde, som jag nämnde tidigare.

Min revisor han försöker då hitta alla kryphål som finns ;-) Väl spenderade pengar !

En hälsning från Cayman Island :-D

Det intressanta är hur kameran är bokförd, i de flesta fall gör man direktavdrag på elektronik iom värdet faller så fort. Om det är gjort så har ju kameran ett restvärde på 0 kr. Hur ska skatteverket då kunna argumentera för något restvärde helt plötsligt !? Om man ger bort något så finns det ju inget kvitto heller, så till vem blir ju intressant för skatteverket att få fram.
Vilket bokfört värde man har på inventarier är en sak, det påverkar bara bolagets bokföring och har inget att göra med de andra potentiella problem jag nämnde (bestickning, anställningsförhållande, närståendekrets osv). Att det bokförda värdet är noll innebär inte att inventarien är värdelös.

Värde?

Vilket bokfört värde man har på inventarier är en sak, det påverkar bara bolagets bokföring och har inget att göra med de andra potentiella problem jag nämnde (bestickning, anställningsförhållande, närståendekrets osv). Att det bokförda värdet är noll innebär inte att inventarien är värdelös.
Njaee, inte för företaget, men ekonomiskt så är den värdelös dvs skatteverket kan inte ha några åsikter/påpekanden.
Gör man direktavdrag så finns den inte som inventarie heller, inventarier är nåt som har en ekonomisk livslängd = årliga avdrag.
Säljer man nåt som inte har nåt bokfört värde så får man skatta för reavinsten, det måste man ta med i beräkningarna också.

Tillbaka från Cayman :)

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar