Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Allaround Objektiv

Produkter
(logga in för att koppla)

Jontes Film Och Foto

Aktiv medlem
Tjena köpte nyligen en Canon 1000D men vill ha ett lite värre allaround objektiv eftersom jag fotar allt ifrån bilar till natur. Den får inte va för dyr så jag vill klara mig runt en tusenlapp och om det innebär att jag får köpa en beggad så får det bli så.

tack på förhand.


EDIT: Mitt nuvarande objektiv är 18-55 utan IS
 
Senast ändrad:
Hmmm... en hel tusing. Menar du värre eller bättre?

Förmodar att du har EF-S 18-55 utan IS idag. Det finns typ två canonobjektiv som du kan få under tusingen, det ena är EF-S 18-55 med IS som är betydligt bättre än det du har, om det nu är vad du har. Det andra är EF 50mm f/1.8 II som du till och med får nytt till det priset. Båda objektiven är "bra".

http://www.fotosidan.se/classifieds/view.htm?ID=143229
http://www.fotosidan.se/classifieds/view.htm?ID=141593
http://www.japanphoto.se/product/objektiv/canon/canon-ef-50mm-f-1,8-ii/
 
Tack för det snabba svaret. har kikat på länkarna men förstog inte riktigt vad som menas med 50mm, är det bra på avstånd eller bra på närmare håll eller ger det skarpare bilder?
 
Senast ändrad:

18-55 är brännvidden i mm, du kan alltså zooma från 18mm som ger dig mest vidvinkel, en horisontell bildvinkel på 63,6 grader, till kort telebrännvidd 55mm som ger dig en horisontell bildvinkel på 22,9 grader. Och steglöst alla bildvinklar där emellan.

Motsvarande objektiv med IS gör samma sak med tillägget att det är en optiskt bättre design som ger skarpare bilder, den har ett par cm kortare närgräns så att du kan komma närmre och avbilda små saker större, och bildstabiliseringen som förhindrar att dina bilder blir suddiga om du kör längre slutartider och inte riktigt klarar att hålla kameran still.

EF 50mm f/1.8 är samma 50mm som du har i ditt zoomobjektiv, bildvinkel 25,1 grader. Objektivet är ännu skarpare men främsta egenskapen är dess större ljusinsläpp som ger dig två saker, #1 möjlighet att ta bilder i sämre ljus utan att skruva upp ISO vilket gör bilden brusig och #2 gör att du kan ta bilder med kortare skärpedjup.

18-55 IS ersätter ditt befintliga objektiv, EF 50/1.8 kompletterar.

Motivtyper:
Dagtid, bilar uppställda på gräsplan och inredningsbilder, använda 18-55 IS
Streetrace action på kvällen/natten, använd EF 50/1.8
 
Senast ändrad:
18-55 är brännvidden i mm, du kan alltså zooma från 18mm som ger dig mest vidvinkel, en horisontell bildvinkel på 63,6 grader, till kort telebrännvidd 55mm som ger dig en horisontell bildvinkel på 22,9 grader. Och steglöst alla bildvinklar där emellan.

Motsvarande objektiv med IS gör samma sak med tillägget att det är en optiskt bättre design som ger skarpare bilder, den har ett par cm kortare närgräns så att du kan komma närmre och avbilda små saker större, och bildstabiliseringen som förhindrar att dina bilder blir suddiga om du kör längre slutartider och inte riktigt klarar att hålla kameran still.

EF 50mm f/1.8 är samma 50mm som du har i ditt zoomobjektiv, bildvinkel 25,1 grader. Objektivet är ännu skarpare men främsta egenskapen är dess större ljusinsläpp som ger dig två saker, #1 möjlighet att ta bilder i sämre ljus utan att skruva upp ISO vilket gör bilden brusig och #2 gör att du kan ta bilder med kortare skärpedjup.

18-55 IS ersätter ditt befintliga objektiv, EF 50/1.8 kompletterar.

Med komplettera menar du att man typ "kopplar ihop" mitt nuvarande med 50mm då eller?
 
Vad är alldround för dig?
Hur känner du att din (kamera)utrustning begränsar dig?
Vad exakt är det du saknar?
Vilka fotosituationer?
Hur vill du att dina bilder skall se ut?
 
Vad är alldround för dig?
Hur känner du att din (kamera)utrustning begränsar dig?
Vad exakt är det du saknar?
Vilka fotosituationer?
Hur vill du att dina bilder skall se ut?

det jag har märkt nu är att jag har lite problem med fokus på modellbilar fram vill gärna bli suddig o bak skarp eller vise versa, men det har kanske mer med makro att göra. Det som är nu är väll allt snack om att 18-55 utan IS inte är nåt att ha.
 
det jag har märkt nu är att jag har lite problem med fokus på modellbilar fram vill gärna bli suddig o bak skarp eller vise versa, men det har kanske mer med makro att göra. Det som är nu är väll allt snack om att 18-55 utan IS inte är nåt att ha.

Skärpedjupet blir bättre/större/djupare med mindre bländare. Använd f/8-11 istället för som nu bländare runt f/4-5.6. Se till att sätta fokus mitt på motivet, med mitt på menar jag i djupled från kameran räknat.
 
Du får nog ta reda på lite grundläggande kunskap om hur man hanterar kameran och parametrar som bländare, slutare etc.

Som någon skrev så beror skärpedjupet av vilken bländare du som fotograf väljer.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.