Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

alla vet allt om datorer..?

Produkter
(logga in för att koppla)

elohim

Aktiv medlem
Hur ska man få de som ställer frågor om datorer, hårdvara och mjukvara att få korrekta svar..?

Jag ser HELA TIDEN folk som vet bäst och minsann har klurat ut vad som funkar och inte..

..men tydligen utan att veta någonting. Och oftast stämmer det inte alls.

Jag har för länge sedan slutat med att rädda alla trådar som handlar om dessa saker - det är för många som tror sig veta - och säger man en annan sak som en i mängden kommer bara påhoppen - även om man själv har helt rätt.

Vad är taktiken..? Man vill ju hjälpa..

(Ett exempel är senaste stora debatten kring byte till Vista från XP eller inte. Många gör då jämförelsen mellan minnesförbrukningen efter uppstart och låter detta visa för användaren vilket som är den effektivaste plattformen. Vet man hur det egentligen fungerar får man ett annat resultat.)

Det är väl baksidan med Internet överhuvudtaget. Man har ju ingen aning om vem som säger vad och hur mycket den vet egentligen. Det är ju alltid upp till den som läser att bedöma informationens giltighet. Att säga att man har rätt och att man vet hjälper ju inte ... det kan alla säga : )

cecber skrev:
Det är väl baksidan med Internet överhuvudtaget. Man har ju ingen aning om vem som säger vad och hur mycket den vet egentligen. Det är ju alltid upp till den som läser att bedöma informationens giltighet.

Vet inte om det galler just internet bara.. Finns ju kvacksalvare i alla branscher, och det har det ju alltid gjort, i alla tider.

Det är ofta förekommande att "Det har jag redan testat och det fungerar inte". NÄR DET FUNGERAR!

Senare kan någon annan skriva samma sak, men använder andra ord - DÅ fungerar det !?!?!!

Om man inte förstår, kanske man skall skriva det istället för att skriva att de redan testat...

Det blir ju så att en del som kan en del om datorn tröttnar på att skriva.

/Hampus som slutat ge "hjälp" forumvägen (Datortekniker sedan ca 7 år)

Sir_Bump skrev:
Det är ofta förekommande att "Det har jag redan testat och det fungerar inte". NÄR DET FUNGERAR!

Senare kan någon annan skriva samma sak, men använder andra ord - DÅ fungerar det !?!?!!

Om man inte förstår, kanske man skall skriva det istället för att skriva att de redan testat...

Det blir ju så att en del som kan en del om datorn tröttnar på att skriva.

/Hampus som slutat ge "hjälp" forumvägen (Datortekniker sedan ca 7 år)

Det är därför datortekniker finns.

fredriklindstrom skrev:
Vet inte om det galler just internet bara.. Finns ju kvacksalvare i alla branscher, och det har det ju alltid gjort, i alla tider.

Jo, men folk är mer anonyma på nätet, och vem som helst kan skriva vad som helst! Att ge ut böcker kräver ju lite mer, eller få med en artikel i en tidning osv.

Men det är ju alla händelser så (alltid) att den som läser själv måste värdera informationen.

cecber skrev:
Jo, men folk är mer anonyma på nätet, och vem som helst kan skriva vad som helst! Att ge ut böcker kräver ju lite mer, eller få med en artikel i en tidning osv.

Men det är ju alla händelser så (alltid) att den som läser själv måste värdera informationen.

Det är därför jag kollar upp om flera personer svarar samma sak. Svarar någon annorlunda kollar jag upp det.

PeterWem skrev:
Det är därför jag kollar upp om flera personer svarar samma sak. Svarar någon annorlunda kollar jag upp det.

Det är lite det som är dilemmat också. Man borde ju kolla upp allt egentligen. Problematiken ligger i det som folk tror är det uppenbara och som inte bara är fel, utan även slentrianmässigt accepterat för att en majoritet anser så.

"Kör inte operativsystemet xxx, det finns inte antivirusprogram, det drar sjukt mycket mer minne, programmen funkar inte, drivrutinerna är felaktiga.. konfigurera din hårddisk si eller så för det är bättre att si eller så är inställt si eller så"

elohim skrev:
Det är lite det som är dilemmat också. Man borde ju kolla upp allt egentligen. Problematiken ligger i det som folk tror är det uppenbara och som inte bara är fel, utan även slentrianmässigt accepterat för att en majoritet anser så.

"Kör inte operativsystemet xxx, det finns inte antivirusprogram, det drar sjukt mycket mer minne, programmen funkar inte, drivrutinerna är felaktiga.. konfigurera din hårddisk si eller så för det är bättre att si eller så är inställt si eller så"

Allt är för det mesta en smaksak. Att jag tagit bort systemåterställaren innebär inte att nästa tycker det är lika kul utan den.
"Kör inte windows media player 11, den kraschar din dator" kan jag säga efter fem ominstallationer. Men detta gäller nog endast min dator.
Min anledning till att inte köra vista är främst att den är som ett mediacenter och slukar minne. Först efter en nedbantning med Vlite kan jag tänkas använda det. Och både Vlite och Vista är ungt, så jag väntar ett tag till tills barnsjukdomar i bägge systemen är fixade. Under tiden kanske man skulle testa OS X på min lilla dator istället.

elohim skrev:
Hur då slukar minne..?
Hehe, känns som jag tränger in mig i ett hörn nu.

Helt enkelt startar program jag inte vill se på min dator. Defender tar plast och kraft, och den vill jag inte ha. Efter en nyinstallation med Vista tog den 600 mb ram direkt.
På piratebay har folk fått ner storleken så att den fungerar att köra med 512 mb i ramminne och t.o.m. 256. Dock skulle inte jag vilja köra med de versionerna.

Vlite

Läste i denna disskussion om vlite.Jag laddade ned den o tänkte prova denna.Men jag hittar inte Vistas installationsfiler , nån som vet vad de kan finnas.Vlite vill starta med dom tydligen.

Till detta med Vista, har köpt 2 nya bärbara nyligen en Acer med 2 gig ram o amd.En Toshiba med 1.5 gig ram o intel.De går ungefär lika snabbt,eller långsamt hur man nu vill.

Minnet laddas alltid med c:a 80% sjunker efter ett tag til 60%.Allt går lite trögt tycker jag.

Vil nu prova Vlite o se om de går o snabba upp dem lite.

Re: Vlite

salmo skrev:
Läste i denna disskussion om vlite.Jag laddade ned den o tänkte prova denna.Men jag hittar inte Vistas installationsfiler , nån som vet vad de kan finnas.Vlite vill starta med dom tydligen.

Till detta med Vista, har köpt 2 nya bärbara nyligen en Acer med 2 gig ram o amd.En Toshiba med 1.5 gig ram o intel.De går ungefär lika snabbt,eller långsamt hur man nu vill.

Minnet laddas alltid med c:a 80% sjunker efter ett tag til 60%.Allt går lite trögt tycker jag.

Vil nu prova Vlite o se om de går o snabba upp dem lite.

Starta Vlite, mata in Vista-skivan, och välj din DVD-enhet när du browsar. Bäst är om du har en emulator där du installerar den färdiga bantade versionen. Det kommer krävas några ominstallationer nämligen innan du skapat en version där du inte råkat ta bort fel grejer.
Tog sex ggr innan jag fick en bra XP-version. Testat Vlita Vista en gång, men 64-bitarn gick inte att emulera i ett 32-bitars XP.

En svensk sida:
http://www.alltomxp.se/index.php?option=com_content&task=view&id=278&Itemid=114

Senast ändrad:
ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar