Annons

Alla nya bilder?

Produkter
(logga in för att koppla)

Coolmanq

Aktiv medlem
Varför har den funktionen försvunnit där man enkelt kunde se de senast inlagda bilderna? Kändes som om man fick många kommentarer därifrån som man inte får längre när man lägger ut en bild. Nu finns bara Nya poolbilder men det är ju bilder som ofta kan ha legat ett tag på fotosidan?

Nån som vet varför funktionen försvann?
 
För att folk tycker om att göra allt mycket mer invecklat..Numera heter det:Nya bilder i...,Nya bilder i...,Alla nya...och Alla nya...fast det är ungefär samma bilder rakt igenom..
Mvh/Gunte..
 
Det här är ett kärt ämne för mig. Jag har roat mig med att göra en liten studie.

Den 29/1 lade jag upp en bild utanför poolerna och mätte resultatet efter två veckor. Resultat - 3 visningar och 0 kommentarer. Efter det flyttade jag bilden till poolen Bildkritik och mätte igen efter ytterligare två veckor. Resultat - 41 visningar men fortfarande 0 kommentarer.

Detta är bilden

Ett argument till att man tog bort funktionen Visa Alla Bilder var att det skulle främja kommenterandet. Nåja, kanske inte ändå. Ett annat argument var att alla bilder skulle läggas i pooler. Nåja, kanske inte ändå. Jag har gjort ett bokmärke som letar upp alla inlagda bilder de senaste två dagarna och visar dessa. Det finns massor av bilder som läggs in opoolade. Detta är synd då många missar att få sina bilder visade eftersom det inte finns ett enkelt och samlat sätt att Visa Alla Bilder på.

Jag föreslår att funktionen Visa Alla Bilder återinförs omedelbart. Vad gäller kommentarerna så är det nog så att, enligt vad jag kunna sluta mig till genom att nogsamt studera kommenterandet, en bild som tilltalar mig som åskådare får kommentarer. En bild som är slätstruken och inte tillför något, t.ex. ytterligare en kattbild, inte får någon kommentar, oavsett hur man försöker styra medlemmarnas beteende.

Som fullbetalande medlem förväntar jag mig också ett visst genomslag av mina idéer och förslag och inte som nu, mötas av mothugg och argumenterande från de som bestämmer.
 
Jag måste hålla med alla här, och har liksom Carsten märkt en tydlig nedgång i kommenterandet efter att funktionen togs bort. Visserligen kan den nedgången bero på andra saker också, men medan funktionen fanns kvar så kunde man lägga in en bild utan att använda någon pool och ändå få en massa kommentarer.

Nu orkar jag inte skriva mer, men jag saknar "alla nya bilder".
 
Sveder skrev:
Den 29/1 lade jag upp en bild utanför poolerna och mätte resultatet efter två veckor. Resultat - 3 visningar och 0 kommentarer. Efter det flyttade jag bilden till poolen Bildkritik och mätte igen efter ytterligare två veckor. Resultat - 41 visningar men fortfarande 0 kommentarer.
Jag förstår inte din slutsats här; din bild har fått fler exponeringar iom att den lades till i en pool - och har ju alltså fått fler chanser till kommentarer än utanför? Att den ändå inte fått kommentarer beror då iallafall inte på att ingen sett den, utan som du också noterar på andra faktorer - den har inte lockat den som sett den att kommentera.

Sen kan man ju önska att den skulle få änu fler visningar och då ha chans till fler kommentarer; men för at nå et målet måste vi strypa inflödet ännu mer - inte göra tvärtom.

Det är korrekt att det fortfarande läggs in en hel del bilder som inte direkt läggs i en pool; men jag ju ser inte hur det skulle *öka* kommenterandet om alla dessa exponerades. Mängden kommentarer som medlemmar orkar skriva per dag är tämligen kostant - och ju fler bilder som visas ju färre kommentarer per bild.

Om du nu ser detta som ett "mothugg" får det stå för dig, jag ser det inte så utan som en fortgående debatt om hur man styr inflödet, uppmuntrar kommenderande etc.

Det har sagts förut; det absolut bästa sättet att skaffa sig kommentarer är att själv vara aktiv på Fotosidan. Jag märker det själv; de gånger jag får kommentarer är när jag själv varit aktiv i att kommentera eller då jag lagt in en bild i en pool och den har varit tillräckligt bra. Tystnad tolkar jag personligen som betyget "rätt ointressant bild" och försöker göra bättre.
 
Ju lättare vi hittar talande bilder, desto mer kommenterar vi.

Jag tror inte att det går att styra folks kommenterande. Jag tror att vi kommenterar bilder som säger oss något oavsett de ligger i pool eller inte.

Antalet kommentarer per dag som vi gör tror jag styrs av hur många bilder vi hittar som säger oss något, inte av att vi vill uppnå en viss kvot kommentarer.

Ju lättare vi kan hitta talande bilder desto fler kommentarer tror jag vi ger.
Därför gäller det, dels att det finns bra bilder, och det gör det, dels att bilderna hittas lätt på fs, och det är inte lika lätt längre som det det var tidigare.

Jag röstar för ett återinförande av "Visa alla bilder"
 
Senast ändrad:
Det är två intressen som står emot varandra:
A: man vill se riktigt bra bilder på Fotosidan, för att få inspiration.
B: man vill nå ut med just sin egen bild och få kommentarer på den

För A så är det en fördel med så många bilder in som möjligt - där skulle vi kunna öppna för enklare sökningar på alla bilder, och även öka inflödet. Det blir mycket mer att sålla men kanske fler guldkorn också.

Men det slår mot B; om man antar att mängden kommentarer som skrivs på en dag är en konstant.

Varför begär inte en medlem bildkritik på alla bilder man laddar upp? Vad missar vi att förklara?

Skillnaden i mängd mellan "alla bilder" och de man begärt kritik på är inte jättestor. Jämför själv senaste dygnet:

Alla nya bilder:
http://www.fotosidan.se/gallery/listpic.htm?_folders=&days=1

Alla nya poolbilder:
http://www.fotosidan.se/gallery/listpic.htm?_folders=1&days=1
 
clindh skrev:
Varför begär inte en medlem bildkritik på alla bilder man laddar upp? Vad missar vi att förklara?

Vi får, med betalt medlemskap, ladda upp 5 bilder om dagen, men bara begära kritik på 1. (Jag räknar då bara bildkritikpoolen)

Om man i snitt laddar upp mer en än bild om dagen, så krävs det att bilderna passar i andra pooler än bildkritik för att det i längden skall vara möjligt att begära kritik på alla bilder.
 
Senast ändrad:
Det är ju inget "krav" att du skall ladda upp 5 kritikbilder per dag. Friheten finns där för att göra det möjligt att då och då utnyttja den, tex för att ladda ett album efter en utflykt etc. (Egentligen skulle vi numera kunna ha obegränsad mängd per dag och bara kolla mot max bilder totalt-gränsen)

Begränsningen är alltså att man kan begära kritik på 1 bild per dag. Räcker verkligen inte det?

Och räcker det inte med att få ca 300 nya bilder per dag? (I Fotosidans begynnelse tyckte man det var jättejobbigt när det kom typ 50 per dag)
 
clindh skrev:
Begränsningen är alltså att man kan begära kritik på 1 bild per dag. Räcker verkligen inte det?

Och räcker det inte med att få ca 300 nya bilder per dag? (I Fotosidans begynnelse tyckte man det var jättejobbigt när det kom typ 50 per dag)

Om jag ser det kommentatör, så tror jag det skulle vara intressant att ha tillgång till alla nyupplagda bilder - vilket jag vet är en "förskräcklig" massa - men att jag sedan själv kan sålla bland bilderna utifrån kriterier typ kategori, pooler, fotografer m.m. Jag tror det skulle göra det lättare att finna bilder som inspirerar till en kommentar.

Om jag ser det som fotograf så räcker en kritikbild per dag, men det skulle inte heller störa mig alla bilder var kritikbilder.
 
Senast ändrad:
Alltså. Ju fler bilder man ser desto fler chanser finns det till att ge och få kommentarer. Svårare än så är det inte. Svårigheten nu ligger i att på ett enkelt sätt kunna se alla inkomna bilder oavsett om det är många eller få. Och det är här bristen ligger för närvarande. "Visa Alla Bilder" rules.

Mitt exempel visar på att min opoolade bild inte hittades av många eftersom "Visa Alla Bilder" inte längre finns. Så fort bilden hamnade poolat så steg antalet visningar och därmed möjligheten till kommentarer, eftersom man kan välja "Alla Nya Poolbilder".

Slutsatsen torde vara uppenbar och glasklar.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.