Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Alla filer förstörda, överföring från kamera till dator.

Produkter
(logga in för att koppla)

EffexFoto

Medlem
Fattar inte vad som har hänt, dumt nog gjorde jag en klipp ut istället för kopiera när jag flyttade filer från minneskortet.

Alla filer är 127kb stora och dom går inte att öppna. Egentligen är dom och borde varit runt 25mb.

Förde över med usb kabel från 5d mark iii till datorn.

Aldrig hänt förut :/

Är det omöjligt att få tillbaka bilderna från sd kortet?

Fattar inte vad som har hänt, dumt nog gjorde jag en klipp ut istället för kopiera när jag flyttade filer från minneskortet.

Alla filer är 127kb stora och dom går inte att öppna. Egentligen är dom och borde varit runt 25mb.

Förde över med usb kabel från 5d mark iii till datorn.

Aldrig hänt förut :/

Är det omöjligt att få tillbaka bilderna från sd kortet?

Nej det brukar gå bra så länge du inte skriver över dem.

Googla på undelete SD card eller liknande. Finns massor med gratisprogram som räddar dig.

Tack för era svar svar!
Fick tillbaka ca 40%

I gratis versioner och provversioner av rescue-program kan det finnas en begränsning av hur mycket programmet räddar ... (dumt nog) ... Så om kortet är större än begränsningen så räddar programmet bara de procent av kortet som (filerna på kortet) som ryms inom begränsningen.

I gratis versioner och provversioner av rescue-program kan det finnas en begränsning av hur mycket programmet räddar ... (dumt nog) ... Så om kortet är större än begränsningen så räddar programmet bara de procent av kortet som (filerna på kortet) som ryms inom begränsningen.

Kolla med din kortleverantör, tex Sandisk bjuder på sitt program.

Jag körde med CardRecoveryPro när jag fick tillbaka filerna.

Men som sagt den hittade inte alla, dock kan det bero på att jag inte har formaterat kortet utan bara klippt ut filerna mellan sessioner.

Jag körde med CardRecoveryPro när jag fick tillbaka filerna.

Men som sagt den hittade inte alla, dock kan det bero på att jag inte har formaterat kortet utan bara klippt ut filerna mellan sessioner.

Man bör alltid formattera kortet (i kameran) efter man tankat över sina bilder. Filsystemet kan flippa ur vilket troligen hänt i detta fallet.

Tack för era svar svar!
Fick tillbaka ca 40%

Om du inte använt kortet efteråt, eller lågnivåformaterat det ska du kunna få tillbaks alla bilder med PhotoRec.
Man bör alltid formattera kortet (i kameran) efter man tankat över sina bilder. Filsystemet kan flippa ur vilket troligen hänt i detta fallet.
Det är, vad jag vet, enklare att återskapa från minneskort som kontinuerligt formateras. Annars kan bildfilerna delas upp litet överallt på minneskortet. Inget jag är 100% säker på dock.

Största anledningen till att formattera istället för att radera är att man sliter mindre på kortet.

Just i detta fall hade det nog inte hjälpt, kortet var antagligen redan skadat sedan tidigare.

Varför skall man formatera SD-kort? Allvarligt?

Om du raderar 1000 filer blir det betydligt fler skrivningar än om du bara raderar indexet direkt har jag fått det förklarat som.

I längden sliter man alltså mer på kortet om man flyttar istället för att kopiera alla bilder och sen formattera.

(Jag har märkt att mina SSD-diskar måste formatteras om någon gång om året för att få full prestanda igen. Något sånt har jag inte märkt med kamerans CF-kort.)

Jag har följt strategin ett tag men har gått tillbaka till att bara flytta filerna, då slipper jag hålla reda på om jag kopierat bilderna från kortet eller inte i fält när det är brått och laddar ett kort som är fullt. Inte skoj att behöva fundera på om man kan formattera kortet eller inte när det fina motivet är på väg att försvinna...

Enligt Wikipedia så skall generellt ett minneskort klara ca 100000 cykler (P/E= program-erase cycles). Om formatering görs dagligen så skulle i så fall minneskortets teoretiska livslängd bli mer än 100 år! eller är det 100000 bilder?
Att ha ett fungerande filsystem på minneskortet är mycket viktigt så att man inte riskerar att förlora bilder.
Att slänga ett minneskort som börjar krångla kanske är en bra idé eller kan man hoppas på att en formattering hjälper?
Jag kommer framöver att försöka komma ihåg att formattera mina kort efter att ha gjort en säker backup på bilderna.

Enligt Wikipedia så skall generellt ett minneskort klara ca 100000 cykler (P/E= program-erase cycles). Om formatering görs dagligen så skulle i så fall minneskortets teoretiska livslängd bli mer än 100 år! eller är det 100000 bilder?
Att ha ett fungerande filsystem på minneskortet är mycket viktigt så att man inte riskerar att förlora bilder.
Att slänga ett minneskort som börjar krångla kanske är en bra idé eller kan man hoppas på att en formattering hjälper?
Jag kommer framöver att försöka komma ihåg att formattera mina kort efter att ha gjort en säker backup på bilderna.
100 000 innan det är helt dött eller vadå? Alla mina minneskort har aningen olika storlek. Det beror på att områden är döda. Korten är gjorda för att klara detta.

100 000 innan det är helt dött eller vadå? Alla mina minneskort har aningen olika storlek. Det beror på att områden är döda. Korten är gjorda för att klara detta.

Det är filsystemet som fixar det, fungerar lika på hårddiskar. Ett dött "område" på ett minneskort är dock nästan alltid inget att oroa sig för, medans det oftast är ett tecken på att döden är nära på en hårddisk.

/Karl

Jag kommer framöver att försöka komma ihåg att formatera mina kort efter att ha gjort en säker backup på bilderna.

En vanlig (snabb) formatering sliter mindre på kortet än att radera varje fil. Talet 100000 är en uppskattad siffra på antal skriv/radera operationer innan kortet tappar märkbar lagringsförmåga.
Strular ett minneskort så bör man byta ut det mot ett fungerande. Minneskort är billiga idag!

En vanlig (snabb) formatering sliter mindre på kortet än att radera varje fil. Talet 100000 är en uppskattad siffra på antal skriv/radera operationer innan kortet tappar märkbar lagringsförmåga.
Strular ett minneskort så bör man byta ut det mot ett fungerande. Minneskort är billiga idag!

Jag tror faktiskt det är skitsamma eftersom det är antal skrivningar till varje minnescell som räknas. Så du skriver nog sönder olika ställen på kortet beroende på om du deletar eller formaterar. Sedan beror det säkert på hur många filer du raderar för vilken av metoderna som skriver minst.

/Karl

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar