ANNONS
Annons

Alla dessa ramar

Produkter
(logga in för att koppla)

kenny_lex

Avslutat medlemskap
Jag irriterar mig ofta på att folk lägger till ramar på sina bilder, men jag är inte en hårdnackad motståndare till ramar trots att jag ofta säger att ramar allt för ofta förstör bra bilder. Därför tänkte jag nu förklara vad det är med ramar som irriterar mig och hur jag tycker att ramar kan bli lite bättre.

"Jag hoppas sedan att folk inte kritiserar mina åsikter utan istället kommer med mer konstruktiva förslag och själv förklarar sina åsikter om ramar och hur dessa kan användas på bra/bättre sätt".

Ett av de vanligaste felen son jag tycker att folk gör när de lägger till ramar är att de väljer den absolut vitaste färgen som finns. Varför jag anser att detta är ett fel är att inga färger i självaste bilden (fotografiet) då kan bli ljusare och där med kommer ramen att dominera över bilden. Nu behöver man inte helt undvika vita ramar och det räcker ofta att man går ner och väljer en ljusgrå färg, för denna kommer ändå upplevas som vit. Sedan kan man gå lite mot blått eller mot rött för att skapa en varmare eller kallare vit färg, man kan även gå mor gult och när man gör detta i färgaffärer så kallas färgen för gräddvit. Har man t.ex en bild med reflexer i och dessa reflexer är det viktiga i bilden så anser jag att man bör välja en nyans som inte är starkare eller likvärdig med den nyans som reflexerna i fråga har, på så sätt kan reflexen se ännu starkare ut.

Ett annat fel är att folk ofta väljer för avancerade ramar med för höga kontraster och det är inte ovanligt att hitta ramar som består av flera fält med 100 % vitt och 100 % svart. I vissa fall behöver bara de yttre ramarna vara 100 % svart för att t.ex matcha bakgrundsfärgen men färgen mellan två vita behöver inte vara kolsvart och detta av samma anledning till varför 100 % vit inte alltid är bästa valet av färg. Dvs att ingen svart färg i bilden kan bli mörkare än den i ramen. Ett bra exempel på detta är den översta delen av fotosidan.se där reklam (troligen) visas, här har de inte en svart färg utan istället en mörkgrå färg vilket gör att reklamen kan få en färg som ser extra svart ut.

Denna top border på fotosidan innehåller även text som är ljusgrå mot en mörkgrå bakgrund, men den text är ingelunda otydlig och det är nära på att texten i de svarta här på forumdelen är mer svårläst.

Sedan är det lite att man inte väljer ram efter tema, vad jag menat med det är att man inte alltid måste ha en svart, vit eller grå ram; det finns en hel uppsjö med färger att välja på.

Mina favoritramar är de minimalistiska som är i samklang med bilden i fråga om färgval, men även ramar som är i halvgenomskinlig grunge stil men som inte är gjorda med nått Photoshop-plugin.

Hallå!

Det här var intressant.

Har aldrig tänkt på det på detta vis. Jag har använt mig av ett otal olika ramar men nu fastnat för den klassiska vita bakrunden med lite dropshadow på bilden, helt enkelt för att jag tycker det är snyggt och passar till det mesta.

Men du har ju helt rätt i det du säger, ska testa lite olika nyanser i fortsätttningen.

/Hasse

Jag tror att fotosidan skulle vinna på om man kunde välja en nästan vit och en nästan svart som bakgrundsfärg plus de nuvarande svart/vit/grå. Alla tre nuvarande ger en ganska stark påverkan av bilden, precis som du säger.
När man väljer vit så ser inte bilden vit ut och när man väljer svart så är det ofta som man inte ser var bilden slutar och börjar. Mellangrå funkar inte särskillt ofta alls...

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar