Annons

Alla dessa objektiv.. usch

Produkter
(logga in för att koppla)

Qpox

Medlem
Hej!!

Nu känns det som att jag skulle vilja ha lite hjälp av er.
Har gått ett bra tag och väntat, men nu är det dags att beställa en kamera. Det blir en EOS300 för min del... verkar vara en bra nybörjarkamera.

Hur som hels så är det alla dessa objektiv som gör mig snurrig. Penningpungen är inte tung, men jag vill heller inte köpa nåt som man efter en tid kanske inte är nöjd med. Har tittat på canons paket med 28-80 och 75-300 objektiv, men tvekat. Nu har jag hittat ett objektiv som verkar vettigt - Sigma 28-300mm (så slipper man pilla med objektivbyten).
Är det någon som har några synpunkter på det? Finns det något som verkar bättre för ungefär samma peng?
Jag är som sagt ute efter i första hand ett allround-objektiv. Efterhand blir det säkerligen ett 90 eller 105mm å möjligen ett vidvikel... men inte nu i början.

Sen om det finns någon vänlig själ som skulle vilja dela in lite tillverkare efter kvalité?
t.ex:
Cosina
Tamron
Soligor m.m.

Jag har letat efter i forumet men inte hittat nåt bra som passar min fråga. Nu får jag ju skräddarsydda svar just för mig! =)

Ja tackar på förhand
MVH
Micke

Jag tycker definitivt inte att du ska satsa på Sigmas 28-300 såna extrema zoomar brukar inte vara asllt för skarpa i teleläget.
då känns canonpaketet bättre

Senast ändrad:
Du kan ta en titt hos Photodo. Klicka på objektiv och du fram en lista på de olika tillverkarna. MTF-värdet säger en hel del om objektivets kvalité (men inte allt). Canons 28-80 är inte någon höjdare och jag råder dig i så fall att köpa en begagnad EF 28-105 om du har råd.

festfotografen skrev:
Jag tycker definitivt inte att du ska satsa på Sigmas 28-300 såna extrema zoomar brukar inte vara asllt för skarpa i teleläget.
då känns canonpaketet bättre

Jag går ett steg längre och säger att såna gluggar inte brukar vara särskilt skarpa över huvud taget... :/
Möjligvis skulle dom kunna användas som rese gluggar om man vill resa lätt men det är inget som jag skulle satsa på andå.

/Niklas

Qpox skrev:
Sen om det finns någon vänlig själ som skulle vilja dela in lite tillverkare efter kvalité?
t.ex:
Cosina
Tamron
Soligor m.m.

Det går nog inte att rangordna dom tyvärr. Vissa objektiv kan även säljas under flera namn. Dom olika tillverkarna har något objektiv som är riktigt bra och flera riktigt dåliga. Det svåra är att lista ut vilka som är bra och vilka som är dåliga.

Man får titta ut ett objektiv som man är intresserad av t ex om du vill ha ett bra porträtt objektiv så har tamron ett 90/2.8 och jämföra med t ex Canons 85, 100, 135 osv...

Det finns inga enkla svar tyvärr. Läs tester och försök bilda dig en egen uppfattning.

Annars håller jag med dom andra ett en EOS300 med ett 28-105 är bättre än ett paket med 28-80 och 75-300. Men det är min åsikt, andra kanske tycker det är helt ok och många här säger nog tvärt bläh. Linserna duger att fota med och om du inte har någon högre ambitionsnivå än att t ex fota på semestern och ta lite bilder i skogen. Då är det kanske inte så dumt att börja där och uppgradera om du skulle bli mer intresserad än att köpa en asdyr kamera med utrustning som sedan hamnar i gardroben.

tackar

Tackar för svaren.
Jag har hört att långa zoomar inte är bra i kanterna. Det kallas nåt, men ja kommer inte ihåg vad... men det är inte lätt att tänka på allt för nybörjare.

Jag vill ta lite mer avancerade foton än bara "semesterbilder", så jag ska lyda rådet å kolla andra objektiv.

Är det någon som har erfarenhet av Tamrons 24-135mm?? Är den något att satsa på. Tusenlappen till så får man i och för sig Canons 28-135 IS USM. Men man vill gärna veta så mycket som möjligt innan man slår till.

Tack än en gång!!
/micke

Jag har ett 28-135 och är mycket nöjd med detta. Den är inget 28-70/2.8L men du har IS som jag själv tycker är guld och den väger långt ifrån lika mycket! IS:en kompenserar för skakningar så att man kan ta bilder med längre slutartider eller om man är lite bakis eller skakig för att man ska fota en snygg tjej/kille (vilka preferenser man nu må ha).

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar