Annons

Alla dessa nya A3+ skrivare

Produkter
(logga in för att koppla)

Michael f8

Aktiv medlem
Jag har lite kval om vilken skrivare jag ska välja.

Är det någon som testat föregående modeller?

Canon PIXMA PRO 200S - 6 000 Kr
En av de billigaste A3:eek:r, men fortfarande små dyra bläckpatroner.

Canon ImagePrograf PRO 310 - 10 500 kr
Lucia Pro II pigmentbaserat bläck, Chroma Optimizer

Canon ImagePrograf PRO-1100 12-ink - 16 000 KR
12 färjer, A2 och upp till 3,27 m långa panoraman är riktigt lockande!
Lucia Pro II pigmentbaserat bläck, Chroma Optimizer, 604 kr per patron(!)

EPSON EcoTank ET-8550 - 8 000 kr
Ecotankar, jag har en mindre foto/kontorsskrivare och detta med flaskor verkar lovande.
Kantfri A3+, men jag skriver sällan ut kantfritt.

Man önskar ju PRO-1100's bredd (A2) och stora ecotankar för ett pris på 8 000 kr :)

PRO 1100 lockar men jag kan inte motivera mig ett köp på 16 000 kr, än...

Senast ändrad:
Nyligen gick det en tråd här, som var väldigt lyckad.
Ett antal personer delade sina tankar och erfarenheter på ett mycket sakligt sätt. Rubriken handlade om att köpa begagnat, men läser man den tråden, tror jag att man kan få en bra överblick om de övervägande man bör göra även när man köper nytt.
Jag berättade om mina erfarenheter av en av de skrivare som TS tar upp, köpt ny i våras.
Lycka till!

Köpa begagnad fotoskrivare​

Jag skaffade en PRO 1100 direkt när den kom ut när det fanns introduktionspriser och därför har jag haft den ett tag och skrivit ut rätt mycket. I princip är det samma skrivare som 1000 men med nytt pigmentbläck samt någon extra förmåga .
Jag har tidigare i många år haft Epson 3800 0ch 3880 . De skrev ut fint men båda hade inte så bra pappershantering vilket kunde vara rätt så irriterande.

1100 skriver ut utmärkt och är väldigt lätt att hantera när man väl fått den på plats. Väger 32 kg. Känns väldigt solid på en helt annan nivå än Epsonskrivarna.

Den har ett eget utskriftsprogram som man lätt öppnar från Lightroom och programmet gör det enkelt att skriva ut.En bra softproofing finns i det programmet och antalet utskrifterna stämmer oftast överens med min till 90 cd kalibrerade skärm.

Den har lite ljud för sig bl.a skakar den ibland patronerna

Det här är ingen skrivare som man bara skriver ut lite då och då på eftersom munstycksunderhållet är beroende på tiden och inte på utskrifterna. Det går alltså åt en del bläck.

Om du vill ha problemfri utskrift med högsta kvalité och inte bryr dig så mycket om bläckkostnader så kan jag verkligen rekommendera PRO 1100

Jag rekommenderar större skrivare. Det blir bättre ekonomi. Visst svider det i plånboken när man köper en hel uppsättning till en Pro 1100, men de räcker länge så driftskostnaden är ingen jättegrej. Om 1100 är för dyr, kanske hitta en 1000 begagnat eller om de reas ut. Jag har haft en i ganska flitig drift sedan 2018 och är mycket nöjd.

Är tanken att mest skriva ut foton skulle jag rekommendera Epson SC-P900 (A2). Finns en A3+ -variant också som heter SC-P700 men den större är mer ekonomisk i längden (varje bläckpatron innehåller 50ml istf 25ml men kostar inte dubbelt så mycket).

Risken att drabbas av Printus Maximus är ganska stor så gå på en större skrivare direkt (jag talar av erfarenhet) 🙃

Senast ändrad:
Jag rekommenderar större skrivare. Det blir bättre ekonomi. Visst svider det i plånboken när man köper en hel uppsättning till en Pro 1100, men de räcker länge så driftskostnaden är ingen jättegrej. Om 1100 är för dyr, kanske hitta en 1000 begagnat eller om de reas ut. Jag har haft en i ganska flitig drift sedan 2018 och är mycket nöjd.
Canon reade ut 1000 med cashback 2023...

Är tanken att mest skriva ut foton skulle jag rekommendera Epson SC-P900 (A2). Finns en A3+ -variant också som heter SC-P700 men den större är mer ekonomisk i längden (varje bläckpatron innehåller 50ml isft 25ml men kostar inte dubbelt så mycket).

Risken att drabbas av Printus Maximus är ganska stor så gå på en större skrivare direkt (jag talar av erfarenhet) 🙃
Ja. Modernare och bättre teknik än Canons skrivare. Betydligt mindre bläckkostnad.

Det är sällan man läser om PRO 1000 och problem, men (den mer sålda?) 3880 finns det massor av problembeskrivningar i form av torkade munstycken, jag fattar att 3880 såldes till fotografer i större mängd och jag hade en hälften så dyr Epson som ständigt strulade, med att rengöra patronern och det blev orimligt dyra enskilda utskrifter, har därefter inte kört fotoskrivar sedan dess.

Stödjer Canons skrivare sedan dess, utan ett inköp själv, en Epson utan de nya flaskorna är för mig inget alternartiv. Bränt barn etc ;)

Vill gärna se ett test mellan PRO 1100 vs ET 8550, skillnaden på A3+ och A2 är uppenbar och stor, men skulle man inte se skillnaden så utskrifterna, ja då kan den bli ett budget alternativ för mig.

Epson SC-P900 har gått mig förbi, ska läsa på där.

Det är sällan man läser om PRO 1000 och problem, men (den mer sålda?) 3880 finns det massor av problembeskrivningar i form av torkade munstycken, jag fattar att 3880 såldes till fotografer i större mängd och jag hade en hälften så dyr Epson som ständigt strulade, med att rengöra patronern och det blev orimligt dyra enskilda utskrifter, har därefter inte kört fotoskrivar sedan dess.

Stödjer Canons skrivare sedan dess, utan ett inköp själv, en Epson utan de nya flaskorna är för mig inget alternartiv. Bränt barn etc ;)

Vill gärna se ett test mellan PRO 1100 vs ET 8550, skillnaden på A3+ och A2 är uppenbar och stor, men skulle man inte se skillnaden så utskrifterna, ja då kan den bli ett budget alternativ för mig.

P700 och P900 använder helt annat bläck än 3880 och har t ex inte längre behov av att byta mellan mattsvart och fotosvart som på 3880 - något som jag tror både skapade problem och olägenhet.

EN gång under några år har jag haft problem med att min P900 kläggade igen men jag TROR att det beror på att jag väntade för länge med att byta patroner. Jag körde länge efter att den började varna och väntade tills den skulle vägra skriva ut. Efter att ha bytt de nästan tomma patronerna lyckades jag få igång den igen och har inte haft några problem sedan dess. Jag försöker göra minst en nozzle check i veckan och låter den alltid vara igång. Har ganska torr luft inne vintertid men den funkar ändå.

Senast ändrad:

Epson får ju delvis skylla sig själva för att både du och andra fortsätter att i evighet upprepa vilka problem det varit och är med Epsons skrivhuvuden m.m. Särskilt R3000 var ju för många ett verkligt sorgebarn med läckage av svartfärg - för det har ofta varit svarta kanalen som varit problemet. Det problemet är numera bortbyggt med generationen SC-P700 (A3) och P900 (A2). Dessutom har ju servicen varit usel. Problemen med just R3000 gick ju som rena följetongen här på FS och det är klart att det satt sina spår.

Numera är min P900 ett fullständigt "icke-problem". Jag kan lämna den i träda i tre månader utan problem - helt avslagen. Bläck-ekonomi är inget jag ägnar en tanke åt idag. Man köper en patron eller två någon gång i bland, inget särskilt med det. P900 har också en smart självdiagnosticering i skrivhuvudenas piezo-element som både pumpar bläck och känner av om något behöver åtgärdas. Tidigare gick rensningscykler vid varenda uppstart. Det kan fortfarande inträffa och har hänt mig ett par ggr på ca tre år men det är aldrig några problem och numera rensas bara den färg som har nozzlar igensatta till skillnad från förr då varenda färg skulle flödas i rent preventivt syfte. Så den typen av rensningar som görs nu drar numera väldigt lite bläck om de skulle inträffa. De är som sagt en fullständig icke-fråga jag numera aldrig ägnar en tanke ens.

Canons skrivhuvuden går mycket heta och saknar helt den typen självdiagnos. Det enda man kan göra där är att slösa lite mer bläck och förse skrivhuvudena med flera olika reservuppsättninar av munstycken och byta till dessa om de andra upphör att fungera. Det funkar fint det med men är lite mer primitivt och oekonomiskt. Epsons skrivhuvuden är inte gjorda för att enkelt kunna bytas som Canons men å andra sidan har jag svårt att se att det skulle bli en fråga överhuvudtaget med P700 och P900. Det är nog också så att det denna gamla bubbeljettekniks beroende av höga temperaturer förklarar varför en Canon Pro 1000 vägen dubbelt så mycket som en P900. Det behövs nog rätt ordentliga transformatorer för att driva den tekniken.

Senast ändrad:
Lite OT men efter några epson fotoskrivare har jag nu givit upp. Den konstanta lågintensiva stressen av att använda den ibland för att den inte skulle torka ihop och de absurt dyra patronerna avgjorde beslutet. köpte till slut en billig svartvit laserskrivare med scanner för hushållsbruk. Förstoringar får ett labb göra.

Lite OT men efter några epson fotoskrivare har jag nu givit upp. Den konstanta lågintensiva stressen av att använda den ibland för att den inte skulle torka ihop och de absurt dyra patronerna avgjorde beslutet. köpte till slut en billig svartvit laserskrivare med scanner för hushållsbruk. Förstoringar får ett labb göra.
Jag kan förstå det för jag har också haft både en R1800 och en P600 men det var innan Seiko investerade någon miljard i att to fram Precision Core som nu finns i alla Epsons nya skrivare. Det är dock lite synd eftersom de faktiskt verkligen fått till det nu. Likheten mellan då och nu är nog mest bara tillverkar-namnet och säkert den fortfarande usla servicen men den har jag aldrig utnyttjat på jämt 20 år med Epson, så varför jag skulle behöva göra det nu kan jag inte riktigt förstå.

... men har inte Canon parerat detta lite? Var det inte så förr åtminstone så att deras patroner till Pro 1000 inte kostade mer än Epsons trots att de var lite större. Det kanske inte är särskilt mycket dyrare fast Pro 1000 är lite mer slabbig med bläcket.

Epson får ju delvis skylla sig själva för att både du och andra fortsätter att i evighet upprepa vilka problem det varit och är med Epsons skrivhuvuden m.m. Särskilt R3000 var ju för många ett verkligt sorgebarn med läckage av svartfärg - för det har ofta varit svarta kanalen som varit problemet. Det problemet är numera bortbyggt med generationen SC-P700 (A3) och P900 (A2). Dessutom har ju servicen varit usel. Problemen med just R3000 gick ju som rena följetongen här på FS och det är klart att det satt sina spår.

Numera är min P900 ett fullständigt "icke-problem". Jag kan lämna den i träda i tre månader utan problem - helt avslagen. Bläck-ekonomi är inget jag ägnar en tanke åt idag. Man köper en patron eller två någon gång i bland, inget särskilt med det. P900 har också en smart självdiagnosticering i skrivhuvudenas piezo-element som både pumpar bläck och känner av om något behöver åtgärdas. Tidigare gick rensningscykler vid varenda uppstart. Det kan fortfarande inträffa och har hänt mig ett par ggr på ca tre år men det är aldrig några problem och numera rensas bara den färg som har nozzlar igensatta till skillnad från förr då varenda färg skulle flödas i rent preventivt syfte. Så den typen av rensningar som görs nu drar numera väldigt lite bläck om de skulle inträffa. De är som sagt en fullständig icke-fråga jag numera aldrig ägnar en tanke ens.

Canons skrivhuvuden går mycket heta och saknar helt den typen självdiagnos. Det enda man kan göra där är att slösa lite mer bläck och förse skrivhuvudena med flera olika reservuppsättninar av munstycken och byta till dessa om de andra upphör att fungera. Det funkar fint det med men är lite mer primitivt och oekonomiskt. Epsons skrivhuvuden är inte gjorda för att enkelt kunna bytas som Canons men å andra sidan har jag svårt att se att det skulle bli en fråga överhuvudtaget med P700 och P900. Det är nog också så att det denna gamla bubbeljettekniks beroende av höga temperaturer förklarar varför en Canon Pro 1000 vägen dubbelt så mycket som en P900. Det behövs nog rätt ordentliga transformatorer för att driva den tekniken.
Reagerar på din okunskap i dom sista raderna du skriver om att det är större ”transformatorer” i Canon skrivaren PRO 1000, det är därför Canonskrivaren är tyngre.
Sökte på powersupply unit till både Canon Pro 1000 och Epson P-900 och dessa väger c:a 0,5 kg till båda skrivarna.
Canon förbrukar 37 W och Epson 24 W vid utskrift, för den förbrukningen behövs inga större powersupply’s.
Nej tyngden ligger i kraftigare (tyngre) skrivarchassi i Canons fall.

Fråga från en okunnig: Varför äga en A3 printer? Blir det bättre än att skicka till Crimson? Blir det billigare i längden? Är det roligare? A3 är ju ganska stort, så volymen borde inte vara så stor?

Mvh
//
Johan

Fråga från en okunnig: Varför äga en A3 printer? Blir det bättre än att skicka till Crimson? Blir det billigare i längden? Är det roligare? A3 är ju ganska stort, så volymen borde inte vara så stor?

Mvh
//
Johan
Av någon anledning verkar A3+ papper (något större) oftast billigare än A3.
Skrivarna är ofta för A3+.
Epson matt papper i 100-pack ger papperskostnad på under 10:- per kopia. Med påfyllningsbart bläck på flaska blir tryckkostnaderna kanske några kronor per ex, totalt runt/under 15:-/styck.
För den kostnaden kan man vara ganska generös.
Jag gissar att det blir dyrare hos Crimson.
Skrivaren fungerar givetvis även för mindre pappersstorlekar.
Ett foto på A3+ gör större skillnad gentemot A4 än vad jag trodde.
De flesta moderna kameror ger kvalitet som duger till utskrifter i A3+.

Det finns personer som tycker det är roligt/givande att se till att få sina bilder så bra som möjligt, med olika papper, experimenterande, mm, och vill göra hela processen till färdig bild själv.
Utan kompetensbrist hade jag nog varit sådan.

I ett tidigare inlägg i denna tråd har jag rekommenderat en annan tråd.
Där kan du läsa hur olika personer ser på skrivare och egna utskriftsbehov.
Efter att ha varit med i den tråden, och tagit del av andras tankar, inser jag att man kanske inte i första hand ska titta på olika skrivararalternativ, utan börja med att kartlägga vad man själv har för behov, ekonomi, mm.

Lennart

ANNONS
Köp Fujifilm GFX100S II hos Götaplatsens Foto