Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Alla Canon objektiv är inte kompatibla med E-TTL II

Produkter
(logga in för att koppla)
121an skrev:
Gud vad surt Canon ska inte bli en form av nickon där det krävs spec optik till digitalen... *DÅLIGT*

Nikon.

Inte krävs det specialoptik till Nikons digitalare!

För konsumentmodellerna funkar alla AF-objektiv (utom en handfull), även MF-objektiv går att använda, men utan ljusmätning. Och för proffsmodellerna funkar alla objektiv med F-bajonet.

Nåja, bara en liten påminnelse så här i Canon-land...;-)

/Micha

Det lilla jag läste markerar i första hand att den plockar bort enstaka punkter av ljusare partier, så att en reflex inte ska kunna störa ljusmätningen, men det är fortfarande under förblixt.

Det den skulle använda avståndsmätningen till är att kunna lägga exponeringen i ett plan, den mäter fortfarande med förblixt. Sen skulle det hjälpa. Den mesta infon jag har sett var i ett PDF dokument som någon länkade. Selling brochure tror jag. Kan inte hitta det just nu bara.

Nu har jag läst på om E-TTL II. Verkar vara ett smart system. Som jag förstår det så bygger det inte främst på avstånd utan på vilka ytor som reflekterar förblixten. Det får man fram genom att jämföra med mätningen av det befintliga ljuset. Överdrivna reflektioner ignorerad. Sedan sköter visst avståndsinformationen kontrollen av motiven så att de inte ändrar avstånd.

Detta innebär att oavsett objektiv så innebär systemet en förbättring, särskilt om man inte medvetet valt fokuspunkt.

E-TTL II is functional with all EF lenses, not just the ones with distance data. If you use a lens without distance data, the only thing you lose is the Mark II's ability to modify the flash exposure based on distance data. Everything else works the same. The Mark II *never* "falls back to E-TTL."

Så det lär inte vara någon större katastrof att använda gluggar utan avståndsinformation..

men jag tycker att Canons lista verkar mysko. Varför är gluggar som 85/1,8 med men inte 28-70/2,8. 85:an är ju en äldre konstruktion.

Min gissning är att listan bara innehåller objektiv som säljs idag och inte de som slutats tillverkas. Annars kan ju knappast alla 85:eek:r ha avståndsinformation...

ANNONS