Annons

All-in-one dator

Produkter
(logga in för att koppla)

Niklas Olsson

Aktiv medlem
Känner jag skulle behöva uppgradera från min laptop då skärmen är ju inte den bästa precis när man ska hålla på med bilder.
Det bästa är ju säkert en dator och en fristående skärm men är lite sugen på en all-in-one lösning för att spara lite yta som det inte finns så gott om här hemma.
Så nu undrar jag..är skärmarna något att ha på dessa? Aldrig kört MAC och tänkte väl inte börja med det nu heller. Men men..blir jag överbevisad att de skärmarna är bättre för bildbehandling så kanske det skulle övervägas. Tips och råd kring detta?
 
Känner jag skulle behöva uppgradera från min laptop då skärmen är ju inte den bästa precis när man ska hålla på med bilder.
Det bästa är ju säkert en dator och en fristående skärm men är lite sugen på en all-in-one lösning för att spara lite yta som det inte finns så gott om här hemma.
Så nu undrar jag..är skärmarna något att ha på dessa? Aldrig kört MAC och tänkte väl inte börja med det nu heller. Men men..blir jag överbevisad att de skärmarna är bättre för bildbehandling så kanske det skulle övervägas. Tips och råd kring detta?

I dom nya iMac:arna 27" har apple äntligen fått till en helt ok skärm (förmodligen dom bästa när det gäller all-in-one) och det är som vilken PC som helst, du kan alltså slänga ut OS/X och installera Windows 7 utan problem på dom.

/Karl
 
Jag sitter med en 27" iMac, och visst är skärmen bra och högupplöst. Kanske för hög upplösning för min smak. Tänk också på att det är en blank skärm, om du inte är van att jobba med det. Jag har ännu inte riktigt vant mig. I efterhand skulle jag satsat på en Mac Pro och en matt skärm i storleken 24-26". Men det nlir en helt annan budget.

Hemma har jag en MacBook och en älrde Apple Cinema 23" som är matt, och det är en underbar skärm. Om din laptop fortfarande har tillräcklig prestanda, kan du bara köpa till en extern skärm.

iMac är en underbar dator med en skärm av hög kvalité, men tänk efter om du vill jobba med blank skärm. Sen är mycket av poängen med Mac också OS X, så att köpa en Mac och bara köra Windows tycker är slöseri. Själv kör jag Windows XP i Virtualisering p g a ett enda program som kräver Windows, i övrigt gör jag allt i Mac OS X.

Det var mina synpunkter, hoppas det kan vara till hjälp.
 
Jag sitter med en 27" iMac, och visst är skärmen bra och högupplöst. Kanske för hög upplösning för min smak. Tänk också på att det är en blank skärm, om du inte är van att jobba med det. Jag har ännu inte riktigt vant mig. I efterhand skulle jag satsat på en Mac Pro och en matt skärm i storleken 24-26". Men det nlir en helt annan budget.

Hemma har jag en MacBook och en älrde Apple Cinema 23" som är matt, och det är en underbar skärm. Om din laptop fortfarande har tillräcklig prestanda, kan du bara köpa till en extern skärm.

iMac är en underbar dator med en skärm av hög kvalité, men tänk efter om du vill jobba med blank skärm. Sen är mycket av poängen med Mac också OS X, så att köpa en Mac och bara köra Windows tycker är slöseri. Själv kör jag Windows XP i Virtualisering p g a ett enda program som kräver Windows, i övrigt gör jag allt i Mac OS X.

Det var mina synpunkter, hoppas det kan vara till hjälp.

Jag tror att Niklas letar efter en skärm och dator i ett.

Dom äldre Apple Cinema-skärmar lämpar sig mindre till fotobearbetning då det är TN-skärmar.

Vill man inte köra OS/X finns det ingen mening att ha det som host för ett virtualiserat Windows.

/Karl
 
Vad har du fått det ifrån?

...undrar jag också. Visst finns det bättre skärmar som kostar betydligt mer än datorn. Men varför skulle det inte fungera för hobbyfotografen när det gör det för i stort sett hela den grafiska världen som använder Cinema Display? nuförtiden fungerar min 23" CD som extraskärm vid sidan om min iMac 27". båda är kalibrerade och jag lever på foto och retusch.
 
Tack för era svar...så det är alltså en iMAC jag ska satsa på om jag vill ha det som ett "paket".
Sett att Sony har nå´n variant också...då med en TFT pekskärm...inget å ha kanske?
Blir det MAC så är det nog den med 21,5" skärm...!?
 
I dom nya iMac:arna 27" har apple äntligen fått till en helt ok skärm (förmodligen dom bästa när det gäller all-in-one) och det är som vilken PC som helst, du kan alltså slänga ut OS/X och installera Windows 7 utan problem på dom.

/Karl

VARNING!!!

Vi köpte en iMac 27" nyligen och var tvungna att installera Windows7 för att köra gamla CS program. Att installera Windows 7 med BootCamp var inget större problem, men nu varningen.

Windows 7 saknar drivrutin för iMac 27" = skärmen blir helsvart

Ingen fara, besök bara Apples hemsida och ladda ned en fix (innan du påbörjar installationen av Windows7) enligt de instruktioner som finns så går det bra. http://support.apple.com/kb/TS3173
 
Jag sitter med en 27" iMac, och visst är skärmen bra och högupplöst. Kanske för hög upplösning för min smak. Tänk också på att det är en blank skärm, om du inte är van att jobba med det. Jag har ännu inte riktigt vant mig. I efterhand skulle jag satsat på en Mac Pro och en matt skärm i storleken 24-26".

Jag har blank skärm på min bärbara. Det är helt kasst. Man måste i praktiken sitta i ett ganska mörkt rum för att inte ens egen nylle ska spegla sig i skärmen och skymma det som man vill se. Vita t-shirtar är uteslutet. Ansträngande för ögonen är det och djävligt opraktiskt. Speciellt på en bärbar som man vill ha med sig ut och kunna använda sittande under ett träd.
 
Men varför skulle det inte fungera för hobbyfotografen när det gör det för i stort sett hela den grafiska världen som använder Cinema Display?

Jag har då aldrig sett någon seriös grafiker jobba med en Cinema Display! Dom nya Cinema Displayerna som kommer verkar dock bli väldigt bra. Innan nya iMac:en kom hade Apple ingen platt-skärm som dög för proffisionellt arbete.

/Karl
 
Jag har då aldrig sett någon seriös grafiker jobba med en Cinema Display! Dom nya Cinema Displayerna som kommer verkar dock bli väldigt bra. Innan nya iMac:en kom hade Apple ingen platt-skärm som dög för proffisionellt arbete.

/Karl

På större byråer och prepress företag är ibland en eller ett par dedikerade maskiner bestyckade med någon skärm för de mest kritiska jobben, men annars är Cinema Display och iMac en mycket vanlig syn i den världen.

Ibland tycker jag att det går för långt i sökandet efter den perfekta hårdvaran. I synnerhet när de som söker det har foto som hobby! Jag är helt säker på att T .ex en Cinema Display är mer än tillräckligt bra för hemmabruk. I sitt lilla isolerade flöde man har som privatperson kan man med lite kunskap och god vilja få allt att matcha mellan en billig skärm och skrivare. Annat är det om man sitter som retuschör eller formgivare och lämnar material som ska till de mest olika slutkunderna. Då krävs väldigt mycket mer av både hårdvara och kunnande. Men trots det ser jag MÅNGA med den uppgiften som sitter med en Cinema Display framför sig.
 
På större byråer och prepress företag är ibland en eller ett par dedikerade maskiner bestyckade med någon skärm för de mest kritiska jobben, men annars är Cinema Display och iMac en mycket vanlig syn i den världen.

Ibland tycker jag att det går för långt i sökandet efter den perfekta hårdvaran. I synnerhet när de som söker det har foto som hobby! Jag är helt säker på att T .ex en Cinema Display är mer än tillräckligt bra för hemmabruk. I sitt lilla isolerade flöde man har som privatperson kan man med lite kunskap och god vilja få allt att matcha mellan en billig skärm och skrivare. Annat är det om man sitter som retuschör eller formgivare och lämnar material som ska till de mest olika slutkunderna. Då krävs väldigt mycket mer av både hårdvara och kunnande. Men trots det ser jag MÅNGA med den uppgiften som sitter med en Cinema Display framför sig.

Jo, riktiga skärmar var inte billiga, men nu finns det väl ingen anledning att låta någon som behöver se riktiga färger behöva jobba på en gammal Cinemadisplay? Skärmen i nya iMac:en behöver man dock inte skämmas för. Grafikerna och DTP:arna på mitt jobb hade dock halshuggit mig om jag satt en Cinemadisplay på deras bord. Dom som sitter och jobbar med MS Office klarar sig dock gott på skärmar långt sämre än en Cinemadisplay.

/Karl
 
Jag är helt säker på att T .ex en Cinema Display är mer än tillräckligt bra för hemmabruk. I sitt lilla isolerade flöde man har som privatperson kan man med lite kunskap och god vilja få allt att matcha mellan en billig skärm och skrivare.
Till och med dom flesta skärmar med TN-paneler räcker gott även dom till hobbyfotografen. Jag skulle t ex hellre sitta med en 27" TN med 1920x1200 än en 22" IPS 1920x1080 om jag hade en tight budget.
 
Där håller jag inte alls med, vettiga färger är oftast viktigare även för amatören så jag hade hellre haft en IPS 1280x1024 än en TN 1920x1200.

/Karl
 
Där håller jag inte alls med, vettiga färger är oftast viktigare även för amatören så jag hade hellre haft en IPS 1280x1024 än en TN 1920x1200.

/Karl
Det är ju det som är grejen, alla TN-skärmar är inte SÅ dåliga. Jag har kalibrerat min TN-skärm efter bästa förmåga och dom utskrifter jag beställt skiljer inte nämnvärt från det jag ser på skärmen.
Å andra sida är det största problemet att betraktningsvinkeln påverkar färgen väldigt mycket och att färgerna ute i hörnen inte alltid ser likadana ut som i mitten. Men det är absolut inga problem att få till bra utskrifter ändå.
 
Det är ju det som är grejen, alla TN-skärmar är inte SÅ dåliga. Jag har kalibrerat min TN-skärm efter bästa förmåga och dom utskrifter jag beställt skiljer inte nämnvärt från det jag ser på skärmen.
Å andra sida är det största problemet att betraktningsvinkeln påverkar färgen väldigt mycket och att färgerna ute i hörnen inte alltid ser likadana ut som i mitten. Men det är absolut inga problem att få till bra utskrifter ändå.

Jag håller med om att det går att profilera en TN-skärm så att färgerna stämmer med utskrifterna, problemet är att om skärmen inte är så bra får du otroligt dålig DR (vilket kan leda till bandning) vilket kan göra det svårt att bildbehandla på dom. Dom flesta IPS-skärmar har större DR än vad TN-skärmarna har.

/Karl
 
Jag håller med om att det går att profilera en TN-skärm så att färgerna stämmer med utskrifterna, problemet är att om skärmen inte är så bra får du otroligt dålig DR (vilket kan leda till bandning) vilket kan göra det svårt att bildbehandla på dom. Dom flesta IPS-skärmar har större DR än vad TN-skärmarna har.

/Karl
Ja, det är väl ingen som betvivlar att en IPS-panel är bättre lämpad för bildredigering, men det ska till en riktigt usel TN-skärm för att den inte ska duga åt dom flesta.
 
Tycker att de gamla matta CD har ett hyfsat DR. Man märker stor skillnad mot t ex en MacBook. Det kan också vara ett problem med allt för hög DR om du jobbar med bilder för webben, bilder som ska ses av vanligt folk med ganska kassa skärmar. Högdagrar som ser bra ut på din skärm kanske blir utfrätta för de flesta.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.