Annons

all-around glugg?

Produkter
(logga in för att koppla)
Hej på er!

suget har blivit för stort för att nöjja mig med min FZ30 och har beslutat mig att köpa en D70s

den enkla frågan är (som säkert har kommit förut)
men har sökt igenom forumet nu över en timme utan
resultat.

jag är lite skeptisk mot paket-optiken för D70n
och tar nog hellre bara huset och väljer optik själv och jag är lite kluven jag vill gärna ha
lite zoom möjligtheter inget extremt och ändå ha bra vidvinkel...min prisklass ligger nog inte över 5000 iallafall

tänkte om jag kunde få några tips jag har kollat lite på "Tokina AT-X 12-24/4"
väldigt skoj vidvinkel men kanske inte mycket zoom
men den är endå okej :)

tips mottages varmt!

Mvh Mathias

jag gillar D70 kit-optiken till min D50 iallafall... skön känsla och verkar vara bra optisk för å vara i den prisklassen. så köp med den, och komplettera/uppgradera senare kanske?

Kitoptiken som medföljer D70S är ju enligt en enig kritikerkår den bästa, eller ska vi kanske säga den enda bra kitoptiken som finns oberoende av märke så jag tycker nog att du ska gå på den & sen bygga vidare efterhand.

//Larsa

Tamron 28-75/2,8 XR Di och
Sigma EX 18-50/2,8 DC
är två ljusstarka, skarpa och mycket prisvärda objektiv.
Mvh/ Kemal

Har precis skaffat ett Tokina 12-24 och även om det är ett mycket trevligt objektiv så hade jag valt 18-70 kitet som ensamt förstaobjektiv. Det är helt enkelt mer allround!

Tack för alla svar mina vänner jag hade fått intrycket att kitoptiken va lite på den klena sidan men nu har ni fått mig att tänka om!

Tack för alla tips

/Matte

Kitobjektivet är, som sagt, väldigt bra - både optiskt så väl som omfångsmässigt. Jag använder det väldigt ofta.

Skall man få något som är märkbart bättre börjar det att kosta en hel del pengar...

Testa att komplettera med ett Nikon 50mm f/1.8. Billigt, ljusstarkt och skarpt som f-n.

Jag har en D70s och att missa den utmärkta optiken 18-70 genom att bara köpa huset verkar direkt osmart.

Att börja med ett fast 50 eller ett Tokina 12-24/4 som vissa förespråkar är rent begränsande när man skall lära sig en ny kamera.

Det verkar finnas en inställning i forumet att kit-optik är något fult, nästan som sopor.

Om vi här håller oss till Nikons 18-70DX så är den något av det mest intelligenta val man kan göra vid ett nyköp av D70/D70s.

Tack för alla era svar, nu med att hört detta ska jag nog gå på Kitoptiken till att börja med istället!

Stort tack igen!
/Matte

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar