Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Aldrig mer Tamron

Produkter
(logga in för att koppla)

Sebastian Mandrean

Aktiv medlem
För hobbyfotografer som tar fram kameran lite då och då är säkert ett Tamron 17-50/2.8 ett jättebra uppköp från kitobjektivet som medföljer många kameror. Den optiska kvaliteten är trotsallt superb för ~4000 kronor och f/2.8 öppnar upp en ny värld.

Använder man kameran som ett arbetsverktyg kan jag dock bara avråda folk från att köpa Tamron - i alla fall 17-50/2.8.

Anledningen till detta är mitt objektiv håller på att falla isär. Det hela började med att gummigreppet för zoomringen lossnade. På något sätt har gummit expanderat och blivit så pass löst att jag nu tappat bort det någonstans.

Några månader efter det började gummigreppet runt fokusringen lossna. Problemet är än så länge inte lika omfattande som det med zoomringen, men man ser tydliga symptom på samma åkomma. Gummigreppet expanderar och håller på att lossna.

Idag kom dock dödsstöten. När jag skulle skruva i ett nyinköpt filter i filtergängan knäcks en bit av... Bara sådär... Som om objektivet håller på att vittra sönder?...

Jag har ju inte direkt badat kamerautrustningen i syra, utan vi pratar om vanligt slitage. Man kanske ställer ned kameran på marken, på asfalten eller på ett bord när man är ute i fält. På bordet kanske det ligger lite utspilld läsk som man inte märker. När man är ute och går kanske det duggregnar lite och luften är fuktig.

Men vi talar fortfarande om slitage som knappast skall få objektivet att falla isär i bitar.

Man börjar undra vad det är för skit som försiggår. Nästa gång väljer jag nog Canon eller kassaskåps-Tokina istället.

Jag ska höra med Tamrons generalagent Focus Trading imorgon... Objektivet är liksom 9 månader gammalt.

hmm, det låter konstigt.. jag har haft mitt tamron ungefär lika länge och det visar inte det minsta tecken på att kvaliteten inte är på topp.

Jag har då haft med det ute i naturen häromkring, på fjället under tur, vid alpin skidåkning, turåkning osv osv..

Nu vet jag ju inte vad du menar med att använda det som arbetsverktyg =) (menat som ett skämt, och inte på det dåliga sättet)

Sebastian Mandrean skrev:
Jag ska höra med Tamrons generalagent Focus Trading imorgon... Objektivet är liksom 9 månader gammalt.
Gör det, för det där låter som att du lyckats få ett exemplar med kass batch på gummiprylarna. Har aldrig läst om några liknande problem, och för att få gummit att expantera så lär det vara nåt lurt. Det kanske har förvarats i olämplig miljö innan ditt köp till exempel. Nog för att gummi åldras, men inte på 9 månader under normala omständigheter.

Tillägg: Sen kan jag i och för sig hålla med om att byggkvaliteten inte är på topp, men det är fan så mycket bättre än Nikon 18-70 till exempel.

Det låter som problem med mjukgörare i plasten. Kanske finns det någon plastexpert här på fotosida som kan förklara bättre men här kommer min lekmanna förklaring.
All plast innehåller mjukgörare. Dessa är till för att ge plasten dess elasticitet och seghet.
Mjukgörare är inte särskilt stabila utan avdusntar långsamt ur plasten. Det är detta som man ser som en filmhinna på bilrutans insida. Det är ju mycket plast i bilar.
Om plasten i objektivet gav ifrån sig mjukgörare som gummit i fokus och zoomringaran inte tålde skulle du kunna få just den här effekten.

För hobbyfotografer som tar fram kameran lite då och då är säkert ett Tamron 17-50/2.8 ett jättebra uppköp från kitobjektivet som medföljer många kameror. Den optiska kvaliteten är trotsallt superb för ~4000 kronor och f/2.8 öppnar upp en ny värld.

Använder man kameran som ett arbetsverktyg kan jag dock bara avråda folk från att köpa Tamron - i alla fall 17-50/2.8.

Anledningen till detta är mitt objektiv håller på att falla isär. Det hela började med att gummigreppet för zoomringen lossnade. På något sätt har gummit expanderat och blivit så pass löst att jag nu tappat bort det någonstans.

Några månader efter det började gummigreppet runt fokusringen lossna. Problemet är än så länge inte lika omfattande som det med zoomringen, men man ser tydliga symptom på samma åkomma. Gummigreppet expanderar och håller på att lossna.

Idag kom dock dödsstöten. När jag skulle skruva i ett nyinköpt filter i filtergängan knäcks en bit av... Bara sådär... Som om objektivet håller på att vittra sönder?...

Jag har ju inte direkt badat kamerautrustningen i syra, utan vi pratar om vanligt slitage. Man kanske ställer ned kameran på marken, på asfalten eller på ett bord när man är ute i fält. På bordet kanske det ligger lite utspilld läsk som man inte märker. När man är ute och går kanske det duggregnar lite och luften är fuktig.

Men vi talar fortfarande om slitage som knappast skall få objektivet att falla isär i bitar.

Man börjar undra vad det är för skit som försiggår. Nästa gång väljer jag nog Canon eller kassaskåps-Tokina istället.

Man kan säga mycket om Tamron men jag har aldrig varken hört eller läst nåt liknande när det gällt gummit på zoom- och fokusringar. Det låter nästan som om det skulle vara naturgummi som kommit i kontakt med nån petroluemprodukt. Naturgummi som utsätts för olja ökar ju i volym och expanderar.

Annars är väl de vanligaste problemen fokusproblem av olika slag och att linstuber börjar glappa oroväckande och hotar att helt lossna i sina infästningar (fler Tamron 28-75mm-ägare har klagat över det) - men aldrig gummit. Har du lagat nåt oljerör på HD:n innan du greppat kameran? :)

Nej, ingen olja här inte. Jag tycker det hela är jättekonstigt...

Konstigast av allt är dock inte det här med gummiringarna. En bit av filtergängan har som sagt knäckts av/lossnat. Fick limma fast den med snabblim förut för att kunna skruva i filtret...

Jag har haft två 17-50 där frontlinsen blev lös. På den ena hände det efter väldigt kort tid så den skickade jag tillbaka till butiken och hävde köpet och den andra fick jag fixad på garanti. Kameraservice tror jag de heter, i Kungsör, fixade det snabbt och än håller det.

.............Jag har ju inte direkt badat kamerautrustningen i syra, utan vi pratar om vanligt slitage. Man kanske ställer ned kameran på marken, på asfalten eller på ett bord när man är ute i fält. På bordet kanske det ligger lite utspilld läsk som man inte märker. .................
Kolsyran i läsken dunstar nog men själva läsken är antagligen sur...men troligen inte så lågt PH.

80-tal

Jag har tamron objektiv sen tidigt 80-tal. Känns fortfarande som nya. Men det var i och för sig innan man började göra dom i plast.
Ett 105 mm 2,5 är en verklig pärla...
Lothar Marunga

Sebastian Mandrean skrev:När jag tänker på det har den däremot fått utstå en del kyla. Alltså inte snö utan kalla vindar. Samtidigt har ju Lars Andreasson använt sin på fjället utan problem... [/B]

Jepp, och imorgon bär det av till en vecka på turskidor som den ska med på.. Man vet aldrig, men jag tvivlar på att det är problemet.

"På något sätt har gummit expanderat och blivit så pass löst att jag nu tappat bort det någonstans."

Du har möjligen inte rengjort det med något alkoholhaltigt? Gummi sväller av alkohol så det är big no no på gummi.

Håller med

Håller fullständigt med !

Var uppe på ett tak i April 2005 och tappade mitt objektiv 13 meter ner på en parkeringsplats och min Tamronlins 28-200 höll inte :(

"Aldrig mer Tamron" - Ja, ska den gluggen hålla måste den landa på några staplade madrasser, och det gäller nog alla gluggar.

Du skriver att Tamron passar hobbyfotografer. Du är ju frilansfotograf!
Jag är helnöjd med mitt tamron 90mm. Har använt det mycket och det håller fortfarande.
Man ska veta det att objektiv är känsliga grejer. Spelar nog ingen roll vad det är för märke. Objektiv skall man handskas varsamt med.
/Annika

ANNONS
Spara upp till 12000 kr på Nikon-prylar