Annons

Akut hjälp

Produkter
(logga in för att koppla)

Kijana

Aktiv medlem
Har kämpat en stund i mörkrummet med en film som ska framkallas.Själva framkallningen brukar inte vara något större problem - det är inrullningen på spiralen jag inte klarar av.
Jodå, jag vet hur man ska göra. Har gjort det i dagsljus några gånger, men när jag släcker lampan så brukar filmen i allmänhet matas bakåt, och ibland ramla av.
Vad gör jag för fel?
Finns det någon som kan dela med sig av sina knep?

Mycket tacksam för hjälp!

Nu framgår det inte vad det är för dosa eller rättare, spiraler du har. men är det nylonspiraler med en metallkula som skall låsa filmen när du matar fram så gör så här. Spiralen skall vara helt torr, inte en gnutta fukt på den. Detta gäller även palmar perspiration (handsvett alltså). Se till att metallkulan är rörlig och inte har fastnat i stängt läge. Strunta sedan i kulan för den funkar dåligt eller inte alls. Ta en sax och runda till hörnen på filmen - om det är 135-format, är det 120-format så låt den vara som den är. Hörnen är alltså de två hörn som skall in i dosan. Är du högerhänt så se till att du håller den del av spiralen som skall matas med i höger hand.
Ha rena torra händer.
Mata in filmen så långt du kan. vrid den flyttbara spiralhalvan som du skall ha i höger hand mot dig.
Sätt högertummen på filmen och mata in.
Släpp taget men högertummen och håll emot filmen med väånstertummen.
Dra tillbaka den rörliga spiralhalvan och växla åter tumlåsning på filmen.
Håll på så till dess filmen är inmatad eller du har tröttnat....;-).
Har filmen blivit våt kan du försöka att ladda filmen under vatten (ja, i mörkrum) det är inte så värst roligt men det kan vara räddningen.
Lycka till
Us

Härligt, det fungerade!
Och dessutom krånglade jag på filmen på spiralen i mörker, det har jag aldrig gjort förut, eller ens knappt försökt.
Vilken lättnad!

Kijana skrev:
Härligt, det fungerade!
Och dessutom krånglade jag på filmen på spiralen i mörker, det har jag aldrig gjort förut, eller ens knappt försökt.
Vilken lättnad!

Hur har du gjort innan då???

Förut har jag gjort så att jag fäst filmänden i spiralen, sedan har jag släckt ljuset. När mörkrummet blivit mörkt har jag dragit ut resten av filmen ur den skyddande kassetten.
Jag gör likadant nu också, men skillnaden är att jag vänder på spiralen och håller den del jag vrider i höger hand.
Det går avsevärt bättre än att hålla vriddelen i vänster hand och vrida med höger.
Klart som korvspad, va'!?
Eller för att sammanfatta det så här. Allting är inte alltid relativt.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar