Annons

Akut Hjälp Behövs

Produkter
(logga in för att koppla)

raskolnikov

Aktiv medlem
Hej.
Har plåtat Marit Bergman för en tidning och de sde ska ha grejerna på söndag vid lunch. Körde på ISO 1600 för ljuset var stört dåligt låg runt 1/60 på 2.0... Nu verkar det som om det färgade ljuset ligger under 1800 på Kelvinskalan. Därav får jag ett sanslöst påtagligt blått fyrkantmönstrat brus i alla lågdagrar samt att jag inte kan vitbalansera dem. Vad göra, ska jag släppa upp färgtempen med följd att hon blir gul i ansikte (och jag slipper bruset) eller finns det ngn annan lösning, vad som ser bäst ut på henne färgmässigt är just 1800 och -10 på tinten men det är inte bra. Jag har inte mgt tid på mig men jobbet är för mig viktigt att det blir bra så jag förlitar mig på att ngn har en snabb och bra lösning. Bilderna tagna i RAW med en pentax IST*DS...
 
jag sitter i rawshooter just nu...har dock inte premium men vet inte om det är ngn skillnad... Men tack ändå för att du tog dig tid att tipsa
 
Du skulle kunna spara ned två tiffar med olika vitbalans på och lägga som två lager i en bild i PS. Exempelvis med den där hon ser bra ut underst och överrst den med bra vitbalans på miljö. Sedan tar du ett mjukt sudd med lågt tryck (ca 15%) och "målar/suddar" fram ansiktet från lagret under. Sätt översta lagret till kanske 50% opacitet så att du ser att arbeta mot det undre lagret. Du får nog labba en liten stund med penselstorlek och tryck men det brukar gå snabbt att hitta rätt om man har lite PS vana. Just ja, utgår ifrån att du använder PS. Finns kanske bättre lösningar men det är iallafall ett alternativ till nödlösning.
Lycka till, hur du nu än löser det men jag tror det kommer ordna sig!
 
funkade inte så bra med det med dubbla bilder, blev allt för tydligt att jag hade fipplat men det kan ju vara ovana. Kom på en bra grej själv, mättnad, välj kanal blå och drog ner ljuset på blått till -100, tog bort det påtagliga blå färgbruset näst intill fullständigt.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.