Annons

Akut hjälp! 20D och nedladdning

Produkter
(logga in för att koppla)

Tes

Aktiv medlem
Min nya 10:a var felaktig och efter många turer och en reparationstid på 3 månader kommer det en 20D istället. Tack för den...men ska det inte sitta en skyddsplast över displayen? Är det en "använd" 20:a jag fått? Det märks kanske så småningom...

Har nu snabbskjutit med den lite bara för att se att allt basic funkar och sen ladda ned bilderna men där tar det stopp!
Har ställt in allt enligt instruktionerna men allt jag får välja på är att visa bilderna, markera dem och radera dem. Inte göra ändringar i dem eller ladda ned dem.
Använder Canon EOS Viewer 8 som var med i förpackningen.

Vad är det för galet!?
 
Jag kan inte förmå mig att minnas att det satt en plastfilm över displayen när jag fick min 20D, tror inte det...

Jag har inte provat att ladda bilderna direkt från kameran, men det där verkar ju mysko.

Testa att använda DPP, det förljer oxå med i paketet.
 
Låter bekant. Sitter du med Mac version 9.1 eller äldre? Har skrivit till canon support, men dom kan inte lösa problemet. Kapitulerat och läser in bildfilerna vi SanDisk istället (ny dator på gång). Så jag väntar med RAW-filerna tills jag får Mac X.
Ledsen att jag inte har någon lösning på ditt problem.
 
Ok..ingen skyddsplast längre alltså.

Jodå, jag har macosX och har installerat den programvaran men det verkar ju inte hjälpa. Ska prova en annan dator här om en stund också.

Sen upptäckte jag en annan grej...det står att de bilder jag nu tagit är nr 0733 till 0739...ska inte räkneverket börja på 0!? Särskilt på en ny kamera??

Och den här DPP...vad är det egentligen? Den hittar ingen kamera alls!
 
Senast ändrad:
Tes skrev:
Sen upptäckte jag en annan grej...det står att de bilder jag nu tagit är nr 0733 till 0739...ska inte räkneverket börja på 0!? Särskilt på en ny kamera??

Blev så för mig oxå eftersom kortet suttit en en annan Canon förut.

Jag gjorde följande:
Ställ filnumrering till icke löpande
Formattera kortet
Ställ tillbaka till löpande
 
Cerwinski skrev:
Blev så för mig oxå eftersom kortet suttit en en annan Canon förut.

Jag gjorde följande:
Ställ filnumrering till icke löpande
Formattera kortet
Ställ tillbaka till löpande

Ahaaa...=) Nu börjar det ljusna! Det ska jag prova.
Har även fått det andra löst. Man måste visst kopiera bilderna från kameran till Hd:n via programvaran först för att det ska gå.
 
Batteriet då?

Har ju redan konstaterat att mitt batterigrepp som legat och väntat på att en 10:a ska komma tillbaks måste bytas ut men hur är det med själva batterierna?
Till 10:an heter det bara BP 511 medan batteriet till 20:an heter BP 511 A.
Kan jag använda det tidigare till 20:an eller måste även det bytas ut?
 
Automatisk nedladdning av bilder

Hej.

Ett mycket enkelt sätt att ladda ned bilderna automatiskt är följande (på PC med Win XP):

1. Anslut kameran med USB
2. I Utforskaren dyker din kamera upp under My Computer.
3. Högerklicka på den ikonen
4. Välj properties
5. klicka på tabben Events
6. Välj eventet "Device Connect"
7. Markera "Save all pictures to this folder" och ange ett bibliotek. Sen kan du ju välja om datorn skall skapa ett bibliotek under det med dagens datum.
8. Tryck Ok.
9. Klart!

När du hädanefter ansluter kameran rullar allt hur fint som helst. Några programvaror från Canon är helt onödigt.

/Anders
 
Tes skrev:
Ok..ingen skyddsplast längre alltså.

Jodå, jag har macosX och har installerat den programvaran men det verkar ju inte hjälpa. Ska prova en annan dator här om en stund också.

Sen upptäckte jag en annan grej...det står att de bilder jag nu tagit är nr 0733 till 0739...ska inte räkneverket börja på 0!? Särskilt på en ny kamera??

Och den här DPP...vad är det egentligen? Den hittar ingen kamera alls!

Det låter ju onekligen som om kameran är använd en del. Räkneverket borde inte påverkas av minneskortet.
 
Tes skrev:
Jodå, jag har macosX

Då borde du kunna använda gphoto/gtkam för att ladda ned från kameran. Bland annat det programmet används ofta i linuxsystem för att hämta in bilder från digitalkameror, men det funkar i OS-X också (OS-X är ju sas. lite närbesläktat med alla andra *nix system såsom Linux och BSD).
 
Apropå att inte kunna ladda ner bilder direkt:

Prova att gå in i inställningarna i kameran och växla "Communication" till det andra läget (Normal/PTP)
 
stone skrev:
Nej har man på kontinuerlig räkning fortsätter den där den var på kortet.

Kan du då förklara vart på kortet den numreringen lagras? För om jag formaterar kortet, så att allt rensas från det, så fortsätter ju numreringen trots allt där den var.
 
Rodin skrev:
Kan du då förklara vart på kortet den numreringen lagras? För om jag formaterar kortet, så att allt rensas från det, så fortsätter ju numreringen trots allt där den var.

om du stoppar in ett formaterat kort första gången startar räknaren från noll.

stoppar du in ett oformatterat startar räknaren på var nu kortet befann sig.

formatterar du kortet senare ligger ju kamerans räknare kvar, för nu är den ju "startad".
 
stone skrev:
om du stoppar in ett formaterat kort första gången startar räknaren från noll.

stoppar du in ett oformatterat startar räknaren på var nu kortet befann sig.

formatterar du kortet senare ligger ju kamerans räknare kvar, för nu är den ju "startad".

Okej, det kan jag köpa. Men det förutsätter ju i så fall i Therese hade någon bild på kortet när hon stoppade in det i kameran. Och i så fall rimligen också en bild med samma fildöpningsstruktur som 20D har. Om kortet var tomt så borde ju kameran ha börjat på 1 om den var helt ny. Eller tänker jag helt fel nu?
 
Rodin skrev:
Okej, det kan jag köpa. Men det förutsätter ju i så fall i Therese hade någon bild på kortet när hon stoppade in det i kameran. Och i så fall rimligen också en bild med samma fildöpningsstruktur som 20D har. Om kortet var tomt så borde ju kameran ha börjat på 1 om den var helt ny. Eller tänker jag helt fel nu?

Det räcker med att det är en Canon... Kanske funkar med andra med, strukturen tror jag följer någon typ av standard.

Jag lånade ett kort från en Ixus och råkade seeda min nya 10D, och gjorde samma miss igen 1,5 år senare med min 20D och 10:ans kort.

Men som sagt, det är ju bara att ställa om räknartypen fram och tillbaka.
 
stone skrev:
Det räcker med att det är en Canon... Kanske funkar med andra med, strukturen tror jag följer någon typ av standard.

Jag lånade ett kort från en Ixus och råkade seeda min nya 10D, och gjorde samma miss igen 1,5 år senare med min 20D och 10:ans kort.

Men som sagt, det är ju bara att ställa om räknartypen fram och tillbaka.

Jo, om det nu har blivit "fel" på det här sättet så är det ju inga problem, men frågan är ju som sagt om det verkligen var en ny kamera eller inte. Det är ju inte ovanligt att man köper nya saker och de har varit använda av återförsäljaren av en eller annan anledning.
Jag köpte t ex en billig digitalkamera från Scandinavian Photo till min dotter i början av året. När jag skulle prova den så visade den sig innehålla ett antal bilder tagna på kontoret och i foajén på Scandinavian Photos butik.
 
Rodin skrev:
Okej, det kan jag köpa. Men det förutsätter ju i så fall i Therese hade någon bild på kortet när hon stoppade in det i kameran. Och i så fall rimligen också en bild med samma fildöpningsstruktur som 20D har. Om kortet var tomt så borde ju kameran ha börjat på 1 om den var helt ny. Eller tänker jag helt fel nu?

Jo, men jag hade kortet tidigare i 10:an och när jag gjorde som det föreslogs i tråden, dvs slog om till nollning - formaterade och därefter slog på löpande tillbaks så började den på noll igen.

Tack för svaret på batteriet. Behöver då bara försöka få mitt batterigrepp till 10:an utbytt. De tänkte visst inte på att jag köpt delar till den när de skickade mig en 20D! Kan man deala med dem tro? =)

Stötte förresten på det här med grå textur i 1600 ISO-läget som flera haft problem med och första gången jag lade in bilderna på hårddisken och sen konverterade spelade det ingen roll vilket program jag använde (Canon EOS Viewer eller DPP)...texturen försvann inte!
F*n tänkte jag - ska jag behöva lämna in den igen?, men nästa gång jag provade och sen använde DPP så var den borta!

Är det här nåt som kan komma och gå? Varför fick jag två olika resultat av två olika nedladdningar från kameran?
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.