Install the app
How to install the app on iOS
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en lite för gammal webbläsare, du bör uppdatera den.
Aktivera 430EX på EOS 30D
- Trådstartare fullex
- Start datum
apersson850
Aktiv medlem
Jag har en 580 EX II på en 40D. Där kan man ställa både kameran till att inte avfyra blixt (den tänker väl främst på den interna, men det gäller den externa också), likväl som det går att ställa den externa blixten på att inte fyra av mer än autofokushjälp och förblixt. Oavsett vilket blixtrar den inte på bilden.
fullex
Avslutat medlemskap
BugEyes skrev:
Vad menar du med att den är inställd att ta bilden med blixt?
Hur har du ställt in kamerans programratt?
Tar jag av blixten så använder kameran sin interna blixt men så fort jag sätter på 430EX så får jag bara det röda rutnätet.
ekemannen
Aktiv medlem
Jag tycker det verkar som du har blixten på ett halv auto läge, prova med frabriksinställningar. Jag har ju en 30D och 420 EX blixt och på kameran kan jag ställa in så som du beskriver i första inlägget, i menyn/egna inställningarna/...(kommer inte inte ihåg)/tänds=1, eller hur det var, läs instruktionsboken. Blixten tar över inställningarna i kameran om de krockar så först bör du nollställa blixten så du vet var du är (kanske även kameran).fullex skrev:
går fortfarande inte. På blixten står det ETTL (M) Zoom 14mm
/ Erik
apersson850
Aktiv medlem
Har du någon annan blixt att prova med, så du kan vara säker på att det inte är något fel på synkroniseringskontakten på din kamera?
ETTL är rätt läge för automatisk blixtfotografering.
[M] Zoom betyder att du zoomat reflektorn manuellt. 14 mm betyder att den nu är inställd till att passa till 14 mm brännvidd, vilket väl lär innebära att du har fällt ner vidvinkelskivan. Men blixtra ska den göra ändå, såvida du inte pekar upp i taket, möjligen? Vidvinkelskiva ska bara användas rakt fram.
På min 580 EX blinkar hela displayen om man har vidvinkelskivan nere när man försöker använda indirekt blixt, för att indikera detta fel. Men jag har inte provat om den blixtrar eller ej, om man inte bryr sig om att rätta till felet.
ETTL är rätt läge för automatisk blixtfotografering.
[M] Zoom betyder att du zoomat reflektorn manuellt. 14 mm betyder att den nu är inställd till att passa till 14 mm brännvidd, vilket väl lär innebära att du har fällt ner vidvinkelskivan. Men blixtra ska den göra ändå, såvida du inte pekar upp i taket, möjligen? Vidvinkelskiva ska bara användas rakt fram.
På min 580 EX blinkar hela displayen om man har vidvinkelskivan nere när man försöker använda indirekt blixt, för att indikera detta fel. Men jag har inte provat om den blixtrar eller ej, om man inte bryr sig om att rätta till felet.
fullex
Avslutat medlemskap
Jag tror det är fel på blixten. Ingen lampa lyser när jag ska ladda upp blixten och inget händer när jag ska testa med att trycka på PILOT. Har prövat med helt nyladdade 2700mAh GP-batterier. ´Hör bara ett kort surrande första 0,5 sekunderna medans jag sätter den på on.
apersson850
Aktiv medlem
Min 580 blixtrade även med vidvinkelskivan nere och indirekt blixt.
Om du inte får någon blixt när du trycker på testknappen (PILOT), och heller inte får den lampan att tändas, då är något fel. Då tänds väl inte blixtsymbolen i sökaren heller? Om den inte är tänd blixtrar det inte heller.
Har du friska batterier? Har du provat på en annan kamera?
Fast har du ingen pilotlampa lär det nog kvitta.
Om du inte får någon blixt när du trycker på testknappen (PILOT), och heller inte får den lampan att tändas, då är något fel. Då tänds väl inte blixtsymbolen i sökaren heller? Om den inte är tänd blixtrar det inte heller.
Har du friska batterier? Har du provat på en annan kamera?
Fast har du ingen pilotlampa lär det nog kvitta.