ANNONS
Annons

AI-servo??

Produkter
(logga in för att koppla)

LIMIT

Aktiv medlem
hej:) har en liten fråga....kollade lite om hackset till 300d....dom skriver om AI-servo....men jag har inte en aning om vad det är/innebär?? kan någon berätta vad det är för något?:) tack på förhand //Kim Ekelund

Det är ett autofokusläge för objekt som rör sig där kameran kontinuerligt fokuserar när du har knappen nedtryckt halvvägs.
Kameran gör dessutom sitt bästa (i alla fall på 350D) för att beräkna vart objektet är på väg, det fungerar dock bäst om objektet kommer rakt mot/från dig.

.

tack!

men är det något man måste ställa in för att det skall funka eller är det bara en uppdatering av den gamla?

Har ingen anning om hur det är på en hackad 300, men på 350D så ställer man in det i menyn där man väljer fokusläge: One shot, AI focus eller AI servo.

(AI Fokus är ett läge där kameran automatisk byter mellan one shot och AI servo om objektet börjar röra sig)

ok

okej men det går kanske läsa sig till:) uppskattar svvar om AI inställningen av en ägare av 300d....

tack så mkt ändå:) nu förstår jag lite iallafall:D

Jag är inte nuvarande ägare, men har ägt en 300D med "hacket".

Tyvärr är det så att AI servo inte fungerar på 300D. Om man ställer in det läget funkar visserligen fokuseringen, men man kan inte exponera. Lite synd, men så är det.

Minns inte med säkerhet hur man skiftar mellan de olika lägena AF OS, AF AI (focus) och AF SE (servo) men jag tror att det är med vänsterpilen på baksidan av kameran. På displayen kan du sedan läsa av vilket läge som är inställt.

Hoppas detta är till lite hjälp, men som sagt, AF servo funkar tyvärr inte.

edit: finns ett läge till AF OF som är en inställning för manuell focus

Senast ändrad:
tack!

men jag tror inte att det är vänsterpilen....vad skall det stå på info:n?? AF SE etc.?? ser inget av det i info::S:S

Märkligt, jag kollade i mina papper och där står det "left arrow", dvs vänsterpilen. Vilken version av hacket har du installerat i kameran?

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar