ANNONS
Annons

agiteringsfrekvans - färg

Produkter
(logga in för att koppla)

-Catherine-

Aktiv medlem
Nu har jag läst å bläddrat i mina böcker om framkallning och mörkrumsteknik i dagar utan att hitta ngn information om agitering vid färgframkallning.

Jag har införskaffat mig en JOBO CPA-2 och min tanke var nu att försöka blaska fram lite färgnegativ på egen hand.

Men...jag förstår inte riktigt det här med agiteringen..

I maskinen, skall dosan hållas i rörelse konstant? När jag framkallar svartvitt så agiterar jag ju bara runt tio sekunder en ggn i minuten?

Har ngn lite information gällande detta att delge mig?

I en Jobo agiterar man kontinuerligt.

olla databladet till din kemi - där finns sannolikt instruktioner och tider för "rotary processors".

Jobo USA har också en del matnyttigt på sin webbplats.

Tack Jim!

Jaha, där ser man..alltid är det nya saker man ska lära sig :) Just nu känner jag mig som en total gröngöling igen, jag som just börjat känna mig hemtam i mörkrummet :)

Jag ska kolla JOBOS hemsida, att jag inte tänkte på det igentligen, jag har ju bara suttit med näsan i böcker jag :)

Kemin kom på posten idag, jag ska läsa mig till hur det fungerar med den också, det var ju massor med nytt att lära där också.

Tack igen, jag återkommer med resultatet när jag testat maskinen, jag väntar bara på att få hem tankarna först.

Ha det gott!

/C

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar