Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Agiteringen

Produkter
(logga in för att koppla)
Fragola skrev:
kan det vara agiteringen vi framkallningen av papperna?
silverkristallerna kanske har flutit runt lite om nu det är möjligt emulsionen är ju rätt fast...
Du menar i tråget.
Svaret är definitivt nej.

Då måste emulsionen lossna från pappersbasen och innan det händer så har du framkallat så länga att kopian troligtvis är kolsvart och kanske tom har helvetet frusit.

Däremot finns det plastpapper som är extremt repkänsliga.
Om kopian vrids när du lyfter den med tången så kommer du att ha en cirkel av repor just vid tångens kontaktyta.

Jag provade ett Fortepapper för länge sedan som hade den egenskapen.
 
Fragola skrev:
Och på mina kopior sist ser det typ ut som rörelseoskärpa som ligger i cirklar på silverkornen tror inte det beror på bländaren på kopieringsmaskinen är det agiteringen?

Förstora upp negativet i förtoringsapparaten och kolla om du ser effekten.

Ser du det över hela kopian, eller bara ute i hörnen?

Är det i ljusa blänk du ser "ringarna"?

Vore intressant om du kunde skanna och visa prov på vad du menar. Det kan vara allt från luftbubblor under framkallningen, oskärpecirklar, mikro-rörelseoskärpa till optiska aberrationer.
 
Tyvärr har jag inte tillgång till en scanner våran är sönder. Men det ser ut som när man använder en konverter på objektivet typ vinjettering, konstigt eftersom jag har använt minsta bländare både vid fotograferingen och kopieringen, kan bero på ett urkass förstoringsobjektiv, men jag vet inte säkert.
Jag ska försöka låna skolans skanner så ni kan se
 
Fragola skrev:
Tyvärr har jag inte tillgång till en scanner våran är sönder. Men det ser ut som när man använder en konverter på objektivet typ vinjettering, konstigt eftersom jag har använt minsta bländare både vid fotograferingen och kopieringen, kan bero på ett urkass förstoringsobjektiv, men jag vet inte säkert.
Jag ska försöka låna skolans skanner så ni kan se

Minsta är inte bra, det blir inte bättre bara för att man bländar ner max.

Blända upp ett par steg, det blir bättre, speciellt ifall förstorningsobjektivet inte är toppklass.

/Henri
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.