Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

agitering

Produkter
(logga in för att koppla)

ariadne

Aktiv medlem
varför agiterar man inte hela tiden medans man framkallar?

och vad händer om man skulle agitera hela tiden?

De flesta filmer mår inte bra av att agiteras hela tiden. Du får en minskning av skärpa i negativen.

Du får ursäkta att jag inte drar hela processen men vad det handlar om är att det skapas så kallade ”mackielinjer” mellan ytor med olika gråton. Om du låter framkallaren vila ibland får du en viss förstärkning mellan två ytor som ger en kontrasthöjning inom ett litet område precis mellan de två tonerna. Ungefär som oskarp mask i Pshp.

Vissa filmer mår bra av att agiteras flitigt, T-maxfilmer till exempel. Agiterar du för slött så får du en minskning av känsligheten. Du skall vispa runt dosan som om du ville skaka loss öronen på den var 30:e sekund för att få bästa resultat.

jo, jag har sett dina bilder förut fredrik, de är jättefräcka!

att reslutatet blev som det blev, beror det på vilken film du hade och hur du hade exponerat dem? menar, vilka slags negativ är det störts chans att man lyckas få ett sånt resultat som du fick ?

eller ja, t-max skrev ju mipert

men du MIPERT -

"Agiterar du för slött så får du en minskning av känsligheten."

vad menas med minskning av känsligheten? jag har så svårt att översätta vissa begrepp till vad det egentligen innebär. alltså, vad innebär det konkret för mina negtiv, hur ser de ut om känsligheten har minskat?

Resultatet beror till största delen på att jag använde en infraröd film (Kodakt HIE) och rödfilter (25A). Men om jag förstått det hela rätt är det tack vare agiteringen som kornen blev som de blev (även om Kodak HIE även i normala fall är en ganska kornig film) En varning bör dock utfärdas i och med att negativen är oerhört svårkopierade.

/ Fredrik

ariadne skrev:
"Agiterar du för slött så får du en minskning av känsligheten."

vad menas med minskning av känsligheten? jag har så svårt att översätta vissa begrepp till vad det egentligen innebär. alltså, vad innebär det konkret för mina negtiv, hur ser de ut om känsligheten har minskat?

Tänk så här. Du exponerar din T-max efter 100 enligt bruksanvisning. Då bör negativet se ut som det till vänster på bilden.

Men, när du ”tappar i känslighet” blir resultatet som det till höger på bilden nedan. Du borde ha exponerat filmen efter 64-80. Med för slö agitering så får du underexponerade negativ med T-maxfilmer.

Filmens känslighet är inte låst, den påverkas av en massa saker. Bland annat hur du framkallar den.

Du får högre känslighet på exempelvis T-max om du:
Agiterar flitigt.
Framkallar vid 24° istället för 20°.
Inte framkallar med Rodinal utan använder T-maxframkallare istället.

Eller fel uttryckt, du uttnytjar känsligheten bättre om du följer råden ovan.

Skillnaden mellan att framkalla i Rodinal och T-max kan ge en skillnad i känslighet på ett steg.
Exempelvis Agfapan 25 exponerar jag efter 25 när jag framkallar i T-max (24°) och 12 när jag framkallar i Rodinal.

ariadne skrev:
varför agiterar man inte hela tiden medans man framkallar?
Det är klart att du kan göra det men agiteringsförfarandet och tiderna är anpassade för att man ska göra det med ett visst intervall. Så snart du ändrar på något så kommer det att påverka slutresultatet. Å andra sidan brukar det uppmuntras att man experimenterar fram sina egna arbetsmetoder.

Själv brukar jag förklara det genom att säga att ''ökad'' framkallning ger ökad kontrast och tvärt om. Du kan öka framkallningen genom att öka framkallningstiden, temperaturen, agiteringstiden, agiteringsförfarandet och så vidare.

"Du får högre känslighet på exempelvis T-max om du:
Agiterar flitigt.
Framkallar vid 24° istället för 20°.
Inte framkallar med Rodinal utan använder T-maxframkallare istället."

jag har så svårt för ordet "känslighet", jag vet inte varför, men hur som helst så får jag hårdare negativ ( överframkallade) om jag agiterar som en tok eller har för hög temperatur? 1 grad är rätt mkt va? en gång så framkallade jag i 21 grader istället för 20 för det var ju bara en grad! tänkte jag. men de blev väldans hårda...

jo, jag förstod att agiteringen påverkade slutresultatet men jag visste inte hur.

men nu vet jag.

tack tack

Hmm..har för mig att ökad agitering ger ökad kontrast i högdagrarna , vill man öka kontrasten i lågdagrar o minska den högdagrar får man öka framkallningstiden och minska agiteringen.

Helt rätt Bengt, mellan agiteringarna kommer framkallaren att tröttna ganska fort i de svärtade delarna men fortsätta jobba i de mer transparanta. Resultatet blir ett negativ med allmänt lägre kontrast, med en viss förstärkning i skuggpartierna. Starkare agitering innebär helt enkelt att man konstant tillför färsk framkallare till alla delar av negativet, de svärtade delarna kommer då att förstärkas betydligt mer än de transparanta.

En liten notering bara, mipert, för slö agitering borde väl resultera i underframkallning snarare än underexponering. Det är trots allt en viss skillnad.

Gr.

green skrev:
...En liten notering bara, mipert, för slö agitering borde väl resultera i underframkallning snarare än underexponering. Det är trots allt en viss skillnad.

Gr.

Notera att jag snacker om T-maxfilmer. De reagerar med att tappa i känslighet om du agiterar för lite. Däremot blir skillnaden i kontrast inte lika märkbar som med en Tri-X till exempel.
Filmer som Agfapan 100, Plus-X och Tri-X reagerar inte på samma sätt som T-max. De tappar framförallt i kontrast när agiteringen minskar i kraft, känsligheten påverkas knappt alls.

Och när jag skriver att jag framkallar i 24° så anpassar jag naturligtvis framkallningstiden så att jag får samma kontrast som om jag framkallat vid 20°.
Men, jag får alltså 1/3 steg mer känslighet från T-maxfilmer när jag framkallar vid 24° med kortare tid jämfört med 20°. Kodak själva rekommenderar 24°.

Det var ett tag sedan jag gjorde en sådan jämförelse men med flitig agitering fick jag en känslighet på 100, med ”slarvig” agitering så som förvånansvärt många framkallar blev känsligheten 80. När jag höjde tempen till 24° (och sänkte framkallningstiden) klämde jag fram 125 som känslighet ur T-max 100.

Är det en typ av framkallare som har "flera aktiva
ämnen " så kan dom olika ämnena reagera olika vid olika temperaturer , därför kan resultatet skilja om man framkallar till samma kontrast vid högre temperatur , tror jag i alla fall.

Anna; man är inne i sina perioder. Oftast har man läst någon inspirerande text och så dyker man ner i ''split filter'', toning, zonsystemet eller vad det nu kan vara. Jag tycker att det är roliga perioder. Dessutom känner man att man sakta men säkert får och fler uttrycksmöjligheter.

Tidigt i våras var jag inne i en period när jag var trött på teoretiska metoder som var mer exakta än vad jag kunde leva upp till i praktiken. Till exempel pratar många om tredjedels steg trots att deras kameror bara kan arbeta med hela steg. Ska man skratta eller gråta?

Oavsett metod så är väl alla överens om en sak. Arbeta först in ett arbetsflöde som du känner dig bekväm med och som du kan upprepa. Ändra sedan en sak i taget.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar