Annons

Agfa Snapscan 1212P

Produkter
(logga in för att koppla)
Hatar sådana företag. Jag menar..hur stort är inte AGFA och hur svårt är det att göra en drivrutin....suck
Agfa har väl lagt ner tillverkningen av konsumentscanners? Så har supporten varit dålig hittills, lär den bli ännu sämre.

Jaha..där ser man.. dock tycker jag det är tråkigt att man inte har support på sina grejor.. trots detta faktum.. men det är väl likadant på allting nuför tiden.....

Glad nyhet för alla oss som är trött på dålig Agfa support

Agfa har bättrat sig och nu finns både en version av programvaran ScanWise, en äldre (1.4.0.5) som fungerar utan adm.rättigheter i w2k, och, hör och häppna en för w2k fungerander version av FotoLook 3.6.

När jag installerade skannern på en nyinstallering av w2k så fick jag använda drivrutiner från w98 installationsdisketten. Vet inte om det följer med drivrutiner i FotoLook 3.6.

Tackar Tackar Jim!

Nu vet jag inte hur dina originalbilder ser ut..men uppenbarligen duger AGFA 1212 att scanna med. Iallafall för mina ändamål.

Men Jim..du nämnde tidigare att du bara hade dåliga erfarenheter med scannrar som inte var av CCD-typ. Vad är egentligen CCD för något?

Skiljer det egentligen så mycket i inläsningskvalitet på olika konsumentscannrar? Kanske det inte spelar så stor roll i denna prisklass vilken man väljer..bara den är av CCD-typ? Detta vad gäller för att lägga upp bilder på nätet och bränna till CD/DVD.

/JP

CCD är ljuskänskliga celler som kopplas tillsammans och som då kan avläsa ljus.

Dessa finns i videokameror och digitalkameror, förutom Canons D30 och D60. De flesta skannrar i konsumentprislägen är av CCD-typ.

CCD:n är en analog krets vilket innebär att den är mer känslig för skillnader i kvalitet än en digital krets. För att få en skannad bild digital så krävs det också en analog till digital omvandlare. Kvaliteten på CCD:n, bla. brusnivå, och a/d omvandlaren motiverar prisskillnader. Hastigheten på inskanningen är skilljer också mellan billiga och dyrare modeller.

forstheim skrev:
Kanske det inte spelar så stor roll i denna prisklass vilken man väljer..bara den är av CCD-typ? Detta vad gäller för att lägga upp bilder på nätet och bränna till CD/DVD.
Det är min uppfattning i alla fall, så länge grejerna inte skall ut på nätet.

Tror den finns länkad tidigare i den här tråden..om det går att ladda ned programvaran därifrån vet jag inte.

/JP

1212p och VueScan

Jag försökte installera VueScan för att testa med mitt ex av 1212p och upptäckte att VueScan inte fungerar med 1212p över parallel-porten. VueScan stödjer bara scanners anslutna via SCSI-porten.

1212

Hejhej!
Själv har jag en 1212 med usb. Har inte provat någon annan scanner, men jag tycker den funkar utmärkt! Bilden i mitt galleri är scannad med den, bedöm själva!

1212u

Har en 1212u som jag har haft några år.
Är nöjd med scannern och har inte haft några problem med den, vet att jag har uppdaterat scannerprogramet en gång.
Hämtade uppdateringen från Agfas hemsida.
Nu funkar den perfekt med mitt Win XP.
Scannar alla foto i 360 dpi oavsett om de ska ut på webben eller printas.
Är nöjd med kvaliteten på scannern även om jag hellre hade haft min fars HP 5470...:D

Är det någon som har fått 1212p att fungera med win2000? Jag vet att jag har haft den igång för länge sedan men då med hjälp av AGFAs support innan de införde supportstoppet för 1212p i w2k. Jag kom ihåg att det var en massa mekande men det funkade efter många om och men. Mailet där instruktionerna stod i försvann i en datorkrasch och man lär sig ju aldrig att backup är bra..

Tack på förhand
Villgot

Det går att köra 1212p med Windows 2000. Gå till support.agfa.com/support/ och välj 1212p i menyn. Klicka sedan på Software. Ladda där hem de två filerna 'Beta driver' och 'Driver patch' och installera dem i samma ordning. Nu skall det funka efter en omstart.

Re: Scannade bilder med SnapScan 1212

Staffan Dylén skrev:
Hej
Det största problemet är är att mina exemplar blir mer eller mindra randiga.

Din scanner är sönder..
Tyvärr..
Hade en 1212 9 som jag var kanon nöjd med och plötsligt en dag gav den det du säger...
Installerade om ALLT.. Tills jag rinde supportwen och de bara konstaterade att den var sönder....

Annars.. Den bästa scanner jag testat i dessa priser... Slår lätt Canon och många andra...
Skall handle en ny bnär jag får pengar Men då blir det en USB variant...

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar