Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Agfa Snapscan 1212P

Produkter
(logga in för att koppla)

forstheim

Guest
Tänkte ställa ytterligare en sådan här urtråkig fråga.. :)

Är det någon som vet hur Agfa Snapscan 1212P är som scanner?

Är det möjligt att läsa in bilder med en sådan om man endast har 16MB RAM-minne instoppat i sin lilla burk?

(Kanske någon av er som har lite EDO-minne hemma och som ni gärna vill bli av med...?)

/JP

forstheim skrev:
Tänkte ställa ytterligare en sådan här urtråkig fråga.. :)

Är det någon som vet hur Agfa Snapscan 1212P är som scanner?

Är det möjligt att läsa in bilder med en sådan om man endast har 16MB RAM-minne instoppat i sin lilla burk?

(Kanske någon av er som har lite EDO-minne hemma och som ni gärna vill bli av med...?)

/JP
Jag har en 1212U som är samma scanner men med USB. Paralellportsscanners är alltid ruggigt slöa, men det kanske spelar mindre roll för dig?
Den har några år på nacken nu men är bra och lätt värd de 500:- som jag sett den för.
16Mb? Mjaa. Det är nog gränsfall. Kör du måttliga storlekar/upplösningar går det nog.

Precis..såg den idag för 500:- hos El-Giganten.

Snabbhet är inte så viktigt. Vad jag har hört så tar det ungefär ca 1 minut att skanna en A4-sida. Kan det stämma?

Det är ju inte så snabbt i så fall. Men inskanningskvaliteten ska vara hyfsat bra..iallafall är det det intrycket jag har fått av dem recensioner jag tagit del av. Eftersom jag som hobbyfotograf endast kommer läsa in enstaka bilder då och då så är inte snabbheten så viktig.

Jag har också läst vilka systemkrav den har..någonstans har jag läst 16MB medan annan källa säger 32 MB. Men mer minne ska jag stoppa i min gamla slöa burk; och det är snarast möjligt.. :)

Vad är måttliga storlekar/upplösningar enligt dig?

/JP

Halloj igen Mats!

Var inne och tittade på dina bilder för att se om du hade någon inscannad bild med 1212U. Det hade du ju inte :confused:

Har du möjligtvis lust, tid och möjlighet att lägga upp ett par exempel här i denna tråd..eller sända mig exempel via mail?

Dem får gärna bara vara inskannade rakt av utan några "försköningar" i Photoshop eller liknande..:)

Vart såg förresten du priset på 1212P:n?

/JP

Jag har en sån där apparat hemma. Om jag har drivrutiner installerade kan jag försöka lägga upp ett exempel ikväll. Om den inte är installerad så orkar jag inte dessvärre, för jag vill minnas att det var ett mindre helvete sist jag gjorde det eftersom Agfa inte stöder nyare operativsystem i drivrutinerna. Man blir tvungen att leta runt på massa obskyra ställen efter någon två år gammal betaversion som låter sig installeras med lite våld och mycket vaselin.

Scannade bilder med SnapScan 1212

Hej Jonas!
Vill du kolla in bildkvalitén med 1212 kan du kolla i mitt fotoalbum. Dessa är omanipulerade förutom att de är förminskade.
Jag vet inte om jag har ett måndags-ex ellet ett slutkört exemplar men jag tycker inte att 1212p scannar speciellt bra. Det största problemet är är att mina exemplar blir mer eller mindra randiga. Ibland blir det dock hyfsade scanningar. Detta kanske beror på mjukvaran till scannern (scan-wise?) eller på mig :). Är det någon som har några tips för att få bättre råscannade bilder från 1212:an?

Är det någon som har några tips för att få bättre råscannade bilder från 1212:an?
Bästa planscannerprogrammet jag har använt är Agfas FotoLook. Det hänger med deras lite dyrare maskiner, vet inte om det funkar på en 1212. Annars kan du prova Vuescan , ofta räddningen för scanners med dassig programvara.

Jag ska genast bege mig in och kolla ditt album Staffan. Att bilderna blir randiga vid scanningen låter inte så kul. Hur vanligt är det att du får dem så?

Jim..ja, har du tid och ork att lägga upp några exempel i denna tråd så skulle jag bli så här glad :D
Upplever du Jim, precis som Staffan, att dem inscannade bilderna blir randiga?

/JP

Den erfarenhet jag har av snapscan 1212P är att inscanningen tar lite tid beroende hur många dpi man scannar, med det lämpligaste för bilder som ska presenteras i datorn är 74 dpi och då går det fort (c:a 20 sek) för ett färgfotografi i normarstorlek.
Det stora felet är att drivrutinen som medföljer (ScanVise) inte funkar tillsammans med WinXP, då låser hela datorn sig.
Tyvärr är inte Agfa intresserad att komma med en uppgradering av den drivrutinen

Trist när det inte är riktigt kompatibelt med operativsystemet. Jag har dock Win98.

Hur upplever du annars att kvaliten är på inäsningen? Har du också erfarenhet, precis som Staffan, att dem inlästa bilderna blir randiga?

/JP

forstheim skrev:
Upplever du Jim, precis som Staffan, att dem inscannade bilderna blir randiga?
Länge sen jag använde den nu, men jag vill minnas att jag inte hade några problem med det. Kanske att jag hade problem med bilder med mycket blå himmel, men annars vill jag minnas att det blev tillfredställande resultat.

Jag har en 1212p och får väl hålla med om att den är rätt så slö men jag har skrämt upp den i 600 dpi och då blir resultatet helt ok för webpublicering iaf. Jag måste hålla med forstheim
att den har en tendens att de scannade bilderna kan bli lite randiga helst i de mörka partierna. Men den funkar bra med Win98 med agfa's egna drivrutiner.

Här kommer ett exempel. Först hela bilden:

Bilagor

• minoltacord_liten.jpg
    minoltacord_liten.jpg
    31.7 KB · Visningar: 269
Och här ett utsnitt ur bilden. Jag skannade först i 600 dpi men drog ner den till 300 dpi eftersom utsnittet blev så intetsägande i den höga upplösningen. Man ser tendenser till något slags motljuseffekt i de blåa fälten. Kolla till exempel på PROMAR. Kopian är 18x24 cm. Den lilla är skärpt, men den stora är obehandlad för att visa hur det ser ut direkt från apparaturen. Skall se om jag hittar något med blå himmel också.

Bilagor

• minoltacord_stor.jpg
    minoltacord_stor.jpg
    44.8 KB · Visningar: 268
Jim! När jag ser dina scannade bilder så undrar jag om vi verkligen har samma scanner :) . Dina scanningar är superfina. Jag skall installera VueScan och se om jag får ut mer från mitt ex.

Här kommer färg. Tänk på att det är scanning vi pratar om, ignorera de töntiga bilderna ;)

Bilagor

• skaftung_liten.jpg
    skaftung_liten.jpg
    39.4 KB · Visningar: 126
10x15 cm, 600 dpi. Nåt slags bensinmacksfilm framkallad på Ica.

Bilagor

• skaftung_stor.jpg
    skaftung_stor.jpg
    46 KB · Visningar: 118
bocorl skrev:

Tyvärr är inte Agfa intresserad att komma med en uppgradering av den drivrutinen

== Tyvärr är inte AGFA intresserade av några kunder överhuvudtaget om de inte köper nytt hela tiden.....

Hatar sådana företag. Jag menar..hur stort är inte AGFA och hur svårt är det att göra en drivrutin....suck :mad:

Själv kör jag med Canon FB 310 Parallell :eek:

i XP med hmmm.. Windows NT 4 drivrutiner... Canon gjorde tydligen rätt när de gjorde drivrutiner första gången...

Till min Canon BJC-6200 (USB) kör jag medföljande drivrutiner (XP) fungerar utmärkt. Alla funktioner.

Känns som AGFA halkat lite efter på konsumentsidan...

Hehe jim.. jaså du kan ta sådana bilder också...:p e det från familjealbumet?? ;)

Bra nu känns det som om jag faktiskt också kan ta bra bilder. :eek:

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar