Annons

Agfa optima I

Produkter
(logga in för att koppla)

aggeragge

Ny medlem
Hejsan!

Fick för någon dag sedan ärva en AGFA Optima I med tillhörande Agfalux blixt men som den fullständiga noob jag är på fotografering och kameror i allmänhet så har jag absolut 0 koll på hur en sådan häftig apparat fungerar.

Hade tänkt försöka få blixten att fungera och knäppa lite kort för att se hur det blir. Är väldigt intresserad av äldre teknik men har tyvärr tummen jävlart mitt i handen i detta fall.

Till att börja med så tänkte jag höra om någon har koll på vad man behöver för lampa för att få blixten att fungera och om det finns någon bra sida där man kan beställa ex lampor, film osv passande till dessa saker?

Sen tänkte jag höra om någon har lite information om dessa kameror? Lite tips om inställningar eller möjligtvis bara kuriosa och storys om märket osv.

Slutligen vill jag be om ursäkt om denna tråd är malplacerad och allmänt för min obefintliga kunskap om kameror och fotografering.

All information, åsikter och/eller tyckanden är varmt välkomna. Tack på förhand 😊C7B96E54-163D-4537-9990-535CEA217EAA.jpeg
 
Du behöver en engångs blixtlampa (brukar vara fyllda med magnesium). Sådana är nog inte så lätta att få tag på numera.
 
Mitt råd är att ragga upp en elektronblixt av äldre slag. Har den sladd så fungerar den bättre än lampblixtar. Vad gäller Optima är ljusmätaren (selentyp) den svaga punkten. Har du otur har den redan slutat fungera, eller mattats av.
 
Sådana har jag laddat några stycken med film när jag jobbade i fotoaffär på sextiotalet ;-) Det går faktiskt att få tag i blixtlampor:
New Old stock Box Philips PF5B Photoflux flash bulb (5Pack) (carmarthencameras.com)

och även batteri
15F20 batteri - 22,5V | Elektronik Lavpris Aps (elektronik-lavpris.dk)

Men det blir ju inte så billigt att fotografera med den blixten. Det var faktiskt ganska dyrt på sextiotalet också, PF5 blixtlampor låg på 50 öre styck, det torde motsvara runt en femma nu. Rådet du fått om elektronblixt är alltså bra!

Film till kameran är inga problem, "vanlig" småbildsfilm.

Det finns en sida med länk till bruksanvisning för kameran, den leder till en PDF-fil så det kan finnas skäl till eftertanke och extra koll innan man laddar ned:

Agfa Optima 1 instruction manual, user manual, free PFD camera manuals (butkus.org)
 
Michael Butkus är en stor kameramanualfantast så jag tvivlar på att han skulle låta skumma PDF:er smita in på webplatsen.

Butkus gör oss alla en stor tjänst så donera gärna en slant om du har nytta av en nedladdad manual. Paypal-länk finns på webplatsen.
 
Michael Butkus är en stor kameramanualfantast så jag tvivlar på att han skulle låta skumma PDF:er smita in på webplatsen.

Butkus gör oss alla en stor tjänst så donera gärna en slant om du har nytta av en nedladdad manual. Paypal-länk finns på webplatsen.
Jättebra att du känner till honom och kan råda bot på tvivel! Själv var jag okunnig om vem han är, nu vet jag bättre. Tack!
 
  • Gilla
Reaktioner: PMD
Tack för alla svar, kul att höra att det finns några eldsjälar där ute som har koll på grejerna.

Förresten är det någon som har koll på en bra sida som kan framkalla bilder eller hur komplicerat och dyrt skulle det vara att göra ett försök själv?
 
Under avdelningen kuriosa:
1975 när jag fyllde 7år fick jag min första kamera. Det var en Optima I som min mamma hade använt innan.
Så jag började fotografera med en sådan där kamera. Dock utan blixt.
 
Under avdelningen kuriosa:
1975 när jag fyllde 7år fick jag min första kamera. Det var en Optima I som min mamma hade använt innan.
Så jag började fotografera med en sådan där kamera. Dock utan blixt.

Tycker det är extremt roligt att höra historierna från alla som faktiskt använt dessa kameror på sin tid. Min morfar berättade som snabbast om hur dom hade använt denna när min mor var liten. Tror det vara lite bilder tagna på rullen när jag fick den så skulle vara roligt att framkalla dom och se det senaste den användes till om det är möjligt 😊
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.