Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Agfa Billy Record II

Produkter
(logga in för att koppla)

mikaelj_1975

Avslutat medlemskap
Hej!

Ärvde för några år sedan en kamera från min morfar. Det är en Agfa Billy Record II. Jag vet inget om kameran och tänkte se om det fanns nån här som använt den modellen.

Jag har tittat lite på kameran och har lyckats klura ut vissa funktioner och jag har också fått uppfattningen att den fortfarande fungerar. Den har dock legat i garderoben sen jag fick den.

Nu när man mest kör digitalt så kan det ju vara kul att fotografera lite med en gammal kamera lite då och då. Men det är ju om det finns film att få tag på och framkallning inte är för dyr.

Tänkte eventuellt köpa en filmrulle om det går och testa kameran.

Lite tips på hur kameran fungerar vore tacksamt. Och vad för film man skall ha?

Ser väldigt intressant ut. Den verkar använda 120-film som går att få tag på i fotoaffärer och på nätet.

Har själv inte använt kameran i fråga, men jag har precis skaffat en Braun Reporter lådkamera från 1950, som använder just 120-film.

Svartvit film hör väl nästan ihop med äldre kameror, så en sådan rulle skulle jag pröva, men det finns även färgfilm och diafilm i 120-format.

Här hittade jag lite info om kameran:

http://www.thecamerasite.net/03_Folder_Cameras/Pages/agfarecord.htm

Här är bilder tagna med Billy´n:

http://www.pbase.com/antjes/agfa_billy_record_ii&gcmd=add_comment

Här är några nytagna bilder med Reportern, om det intresserar, filmen jag använt är Ilford HP5+ 400 ISO :

http://www.fotosidan.se/member/portfolio/view.htm?ID=212034

Senast ändrad:
Tack för ditt svar :)

Det jag funderar mest kring är just film till kameran. Har hittat info som säger att det skall vara 120 film. Dom ställen jag hittat denna filmsort hos verkar ha i nån rulle.

Undran då blir om det sitter på en rulle som man bara sätter in i kameran eller om man måste ha nån specialrulle som man för över filmen till innan den monteras i kameran....

Konstiga undringar kanske men detta är helt nytt för mig :)

Tack för länkarna. Gillade speciellt den med bilderna som tagits med en sådan kamera.

Hoppas jag kan fixa film och fota lite.

Hur gör du med framkallning? Jag har inte tillgång till nåt mörkrum så jag är beroende av att nån butik fixar det. Men fotoaffärer borde väl göra sånt?

Ja, filmen kommer på rulle, du rullar över filmen från en spole till en annan när du vrider fram till nästa ruta.

Rullarna kan vara lite knepiga att få på plats, men med lite övning brukar det ge sig, olika från kamera till kamera.

Du behöver en uppsamlingsspole för 120-film, saknar du en så fråga på fotoaffären om du kan få en sådan, nya 120-rullar är i plast och kan inte vara så svåra att få tag på.

MEN sitter det i en metallspole tycker jag du ska vara rädd om den, för den hör liksom ihop med kameran. I min lådkamera fanns en metallspole som jag ville ha kvar, så jag offrade en rulle film för att byta den mot en i plast istället.

När du exponerat hela rullen så få du en tom spole som du bara flyttar över och använder som uppsamlingsspole för nästa film.

Jag framkallar endast negativen hos labbet, så skannar jag in dem hemma. Man får endast 8 bilder med 6*9 formatet på en 120-rulle, så visst blir det dyrt i längden om man fotar mycket. Så stiger ju kostnaden om man gör papperbilder.

Men för att se om kameran funkar ordentligt så kan det vara värt utgiften. Fråga på fotoaffären vad det kostar för film, framkallning och pappersbilder, för det kan ju skilja fotoaffärer emellan. Ett plus är de stora negativen, man kan se rätt bra vad som är värt att framkalla.

Ett prisvärt(?) labb som jag tycker dyker upp ganska ofta i diskussioner så är Crimson.se. Har inga erfarenheter av dessa eftersom de inte finns i Finland.

Inga funderingar är för konstiga, det är inte bara ny teknik som är knepig! ;)

Här kommer ännu en länk som kan vara till nytta vad gäller laddning av film:

http://life-electronic.net/blog/?cat=40

H: Johan

Senast ändrad:
Ah jo, uppsamlingsrullen är ju lugnt. Sitter en där i plast. Om det någonsin fanns en i metall så har den försvunnit innan jag fick kameran.

Den rulle jag funderade över är den som filmen är på innan man börjar fota. För platsen där den sitter är tom i kameran. Och när jag läste på nån nätbutik så lät det som 120 film inte levererades på en kameraanpassad rulle.

Jag fotar bara bra bilder så jag behöver inte kontrollera innan papperskopian skapas :p

Jag började fotografera med en analog minolta så lite vana vid sånt har jag. Men 120 film har jag aldrig använt... eller sett i verkligheten...

Tack för länken. Riktigt informativ :)

mikaelj_1975 skrev:

Den rulle jag funderade över är den som filmen är på innan man börjar fota. För platsen där den sitter är tom i kameran. Och när jag läste på nån nätbutik så lät det som 120 film inte levererades på en kameraanpassad rulle.

Är kameran gjord för 120-film så ska den nya 120 rullen passa i det tomma utrymmet i kameran, bara att trycka dit. Det blir till att skaffa en filmrulle och börja experimentera dig till fram. :)

Du kan fast kolla med den tomma rullen, den ska nog passa. Men pröva för säkerhets skull.

Jag har även en Kodak Brownie lådkamera, men den använder 620-film som inte tillverkas längre, men det ska gå att "spola" om en 120-film till 620-spolen.

Problemet är att jag har bara en 620-spole och jag har inte lyckats få tag en till så att jag kan använda kameran.

Senast ändrad:
Ok, finns en fotobutik nere i centrum. Skall gå ner dit under nästa vecka och se om dom har nån rulle inne. Blir förmodligen svartvitt men vore kul att prova färg med...

Tack för all hjälp :)

Skriv gärna hur det gick, om du har frågor så fråga på, jag svarar gärna om jag kan.

Lycka till!

Mvh Johan

joroka skrev:
Är kameran gjord för 120-film så ska den nya 120 rullen passa i det tomma utrymmet i kameran, bara att trycka dit. Det blir till att skaffa en filmrulle och börja experimentera dig till fram. :)

Du kan fast kolla med den tomma rullen, den ska nog passa. Men pröva för säkerhets skull.

Jag har även en Kodak Brownie lådkamera, men den använder 620-film som inte tillverkas längre, men det ska gå att "spola" om en 120-film till 620-spolen.

Problemet är att jag har bara en 620-spole och jag har inte lyckats få tag en till så att jag kan använda kameran.

Det går fortfarande att få tag i 620 film på vissa postorder firmor.

Men bäst är att hitta en 620 spole till och spola 120 film.

Senast ändrad:
ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar