Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Agfa APX

Produkter
(logga in för att koppla)
APX har inte tillverkats sedan slutet av 2005/början av 2006. Den film som fortfarande säljs är från den tiden. Tyska fotofirman Maco köpte upp stora mängder råfilm när Agfa Photo gick i konkurs och säljer den under namnet Rollei Retro 100/400 men jag tror inte det finns någon svensk återförsäljare.

Tyska Fotoimpex för dock både originalförpackad APX och nypackad Retro, APX finns dock bara i småbildsformat. Själv har jag ett femtiotal 36-bildsrullar APX liggande som jag funderar på att göra mig av med. Intresserad?
 
Jag har nog ngn 135 som du kan få.
Finns de så har de aldrig varit frysta.

Jag gillade 25an men den slutade dom med för länge sedan.
 
APX har inte tillverkats sedan slutet av 2005/början av 2006. Den film som fortfarande säljs är från den tiden. Tyska fotofirman Maco köpte upp stora mängder råfilm när Agfa Photo gick i konkurs och säljer den under namnet Rollei Retro 100/400 men jag tror inte det finns någon svensk återförsäljare.

Tyska Fotoimpex för dock både originalförpackad APX och nypackad Retro, APX finns dock bara i småbildsformat. Själv har jag ett femtiotal 36-bildsrullar APX liggande som jag funderar på att göra mig av med. Intresserad?

trevligt!
du har PM
 
Gammal tråd men...

Har 18 Agfa APX som legat i kylen de sista (gissar lite nu) 4-5 åren, någon som är intresserad?
 
Agfa APX 100 har börjat nytillverkas i Tyskland (eller Belgien hos Agfa -Gevaert som fortfarande har filmtillverkning) och man kan köpa den av Silverprint i England ganska billigt. Ännu billigare köper man den som Rollei Retro 100 från Macodirect.de. Ca 12 kr rullen om man tar en 50-pack 135-36. Då är det fråga om APX 100 som tillverkades innan Agfa gick i konkurs och som sedan dess hållits nedfryst. Jag köpte en sån 50-pack och har testa den lite grand. Bäst resultat tyckte jag att det bev när den framkallades i DK-50 1+1 eller D-76 1+1. I Rodinal R09 blev det inte lika fint korn.

Även APX 400 ska komma senare i år i nytillverkning från Tyskland, enligt Silverprint i England. Och då ska APX 100 och APX 400 även lanseras i 120-format.

Om jag inte fattat det hela fel så ska Rolleipan 25 också vara samma film som den gamla APX 25.
 
Nej, det är en förbättrad version av gamla ORWO NP 15. Men den kan ha agfarötter, eftersom ORWO var den del av Agfa som hamnade i Östtyskland efter kriget.

Namnet Orwo får mig att rysa av skarpa och grova korn, inte på ett negativt sätt utan positivt. NP 27 var en film med ritkigt snyggt korn framkallad i D76, trots att det var tydligt. men NP 15 provade jag aldrig.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.