Annons

Aftonbladet visar egna åsikter med "retuscherade" bilder

Produkter
(logga in för att koppla)

Mattsen

Aktiv medlem
Finns det inga etiska gränser hos Aftonblaskan?
Utan att ha någon egentlig åsikt om Höglund vs Gynning i TV4:s program Förkväll så tycker jag att AB är vidriga genom att "förstärka" deras egna åsikt i frågan (kan inte uppfatta det på annat sätt) genom att ha ett "megaporträtt" (jämfört med de minibilder de annars levererar till oss) som dessutom ser uppskärpt ut på Höglund, och en betydligt mindre softad bild på Gynning.

http://www.aftonbladet.se/nojesbladet/article6603787.ab

Jag hänger heller inte med riktigt.

Men finns det någon tidning som inte visar egna åsikter genom rubriker och bilder?

Det är förstås inget annat att vänta av en billig kvällsblaska, här gör de bara vad de annars gör dagligdags i rubriker och texter, friserar så det skall bli kvällsblaskedramatik. Man ackompanjerar sin artikel med "bildbevis". Bilden på Höglund är ju för den "invigde" ordentligt fixad i ett bildbehandlingsprogram så det i vart fall moraliskt närmast kan liknas vid förtal. Även bilden på Gynning ser ut att vara fixad i bildbehandlingsprogram men då med motsatt effekt där hon är "softad", Gynnig kan förstås var fixad redan vid fotograferingstillfället med smink och ljussättning eller rent av ett objektiv som "softar".

Nu har jag iofs inte sett Höglund i verkligheten hon kanske ser ut så men jag tvivlar.

Trixande med bilder har iofs förekommit sen fotografins barndom, från ren retuschering till ljussättning, bildvinklar/utsnitt och trixande med olika brännvidder på objektiven.

Med rätta har man redan sen fotografins barndom på 1800-talet ifrågasatt "bildbevis" som neutrala sanningsvittnen.

Jag förstår fortfarande inte. Vad är det du menar att Aftonbladet försöker "bevisa" med hjälp av två gamla arkivbilder?

Jag är ju inte Lars, men jag gissar att han vill visa att AB försöker få den äldre kvinnan att se ful ut med alla rynkor återgivna, och den yngre att se snygg ut, och att AB gör detta för att visa att TV4 bara gör ett val efter utseende.

Men det är bäst att låta Lars förklara själv.

Per.

Så kan det ju vara. Fast att Gynning är yngre och "snyggare" (enligt konventionella uppfattningar) är det väl ingen som ifrågasätter?

tycker inte detta ar i narheten sa illa som var och varannan bild DN.se publicerar (oftast fran krig/katastrofer) dar dom dragit i kontrasten sa bilderna ser totalt onaturliga ut och med fula halos runt himlen som nagon osmaklig HDR-look.

har ar ett exempel:
http://www.dn.se/polopoly_fs/1.1030779.1264075035!images/3488059403.jpg

en gang nar det gallde ett annu varre exempel sa skrev jag det i kommentaren. en timme senare var bade bilden och min kommentar borta :(

Så kan det ju vara. Fast att Gynning är yngre och "snyggare" (enligt konventionella uppfattningar) är det väl ingen som ifrågasätter?

Nej, det tror jag inte, men vill man få fram sin poäng i kvällspressen så hör det till att man tar i ordentligt...

Men detta är ju bara spekulationer från min sida.

Per.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar