Annons

Aftonbladet Haiti bild, photoshop?

Produkter
(logga in för att koppla)
Knappast

Det där ser inte ens photoshoppat ut, mer som gjort i MS Paint. Var tipsar man andra medier om detta snabbast? Seriösa tidningar vill säkert uppmärksamma detta.

Känner UA väl sen mina år på Aftonbladet och tror inte att han skulle syssla med MS Paint under rådande omständigheter.
Tror att den ena bilden är originalet som han skickat till tidningen.
Sen är det mycket möjligt att någon i redaktionen fått den lysande iden om att piffa till den,med matchande bildtext.

Som fotojournalist anser jag att bilden är manipulerad, dvs att fotografen i sin redigering använt sig av otillåtna metoder ur pfk (pressfotografernasklubb) anstiftelser.

En enkel måttstock är, det du kan göra i ett mörkrum är ok genom den digitala redigeringen.

I detta fallet har fotograf/redigerare gått över gränsen.

//L

Expressen inte att förglömma.. Pest eller Kolera..

Pest finns väl inget botemedel för men kolera kan de allra flesta blir friska från genom att de rehydreras dvs. får hjälp att återfå vätskebalansen. Endast de värsta fallen 1-2% kräver antibiotika.

Så jag väljer absolut kolera.

Sedan tycker jag att det är dåligt att man retucherar nyhetsbilder, då faller ju trovärdigheten i bilden.

Håller med

Som fotojournalist anser jag att bilden är manipulerad, dvs att fotografen i sin redigering använt sig av otillåtna metoder ur pfk (pressfotografernasklubb) anstiftelser.

En enkel måttstock är, det du kan göra i ett mörkrum är ok genom den digitala redigeringen.

I detta fallet har fotograf/redigerare gått över gränsen.

//L

Vad jag menade är att de oftast sker i redaktionen,inte av fotografen själv ute på fältet. Fast det händer också,förstås.

Vad jag menade är att de oftast sker i redaktionen,inte av fotografen själv ute på fältet. Fast det händer också,förstås.
Har svårt att tänka mig att någon på redaktionen på eget bevåg skulle ha gjort ett sådant ingrepp i en av Urbans bilder. Det är definitivt inte normalt eller accepterat på Aftonbladet.

Min gissning är att Urban först, under deadlinestress, skickat bilderna till tidningen. Senare har han fått tid att titta igenom dem igen och har då sett att bilden inte ser ut som han hade tänkt sig, de röda naglarna är inte lika framträdande i bilden som de var i verkligheten. Och då har han förstås förstärkt färgen. (Vilket för övrigt är något man skulle kunna ha gjort i ett analogt mörkrum också.)

Annars kan man ju alltid mejla Urban och fråga.

Pest finns väl inget botemedel för men kolera kan de allra flesta blir friska från genom att de rehydreras dvs. får hjälp att återfå vätskebalansen. Endast de värsta fallen 1-2% kräver antibiotika.

Enligt wikipedia finns bot mot samtliga pest-sorter.
För övrigt ser det ut som om ingen av dem har 100% dödlighet obehandlad.

I övrigt håller jag med =)

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar