Annons

AF75-300/4,5-5,6 II" vs."AF75-300/4,5-5,6 (D)"

Produkter
(logga in för att koppla)

BosseE

Medlem
Kan någon förklara skillnaden mellan det något äldre (och utgångna) objektivet "AF75-300/4,5-5,6 II" och det nyare "AF75-300/4,5-5,6 (D)" som bl.a. ingår i det "stora" kitet för DynaxD5. Jag har köpt det stora kitet utan att veta att vi faktiskt hade det äldre "typ II" objektivet i huset! Dumt, javisst. Så nu finns det två nästan likadana objektiv hemma. Kan man använda det äldre objektivet på en ny D5:a?? (Och sälja det nyaare som helt oanvänt.)
 
Det verkar som att det äldre objektivet har högre kvalitet både på finish och på optiken. Och det passar till 5D, har köpt ett sånt själv begagnat och det funkar fint och ger väldigt bra bilder.
 
För att ADI-blixtmätningen ska funka på din kamera (se manualen) måste objektivet vara märkt med ett D, precis som ditt nya objektiv är.
Det gamla objektivet passar men du får klara dig utan ADI:n. Nu använder man kanske sällan blixt i kombination med tele så det är kanske inget stort bekymmer.
 
Tack för de...

...snabba svaren. Blixt lär ju aldrig (?) användas med detta objektivet så om det bara är den skillnaden så har jag en helt ny glugg i originalkartong att sälja... billigt... ;-)... Märkligt att inte "[email protected]" har svarat på samma fråga. Servicen i Sverige kanske har semester?
 
Nu har jag fått ett svar från Minolta Sverige. Så här skriver Bengt Lundholm:
"Med ett D-Objektiv och en D-blixt får du exaktare blixtljusmätning (ADI-mätning)
Med AF 75-300 kan du endast få TTL-Blixtljusmätning."

Så nu vet vi det.
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.