Annons

AF vs MF vid makro

Produkter
(logga in för att koppla)

Kustbo

Aktiv medlem
Som rubriken säger vad är bäst att använda Autofokus eller manuell fokus när jag fotar makro?

Har ingen renodlad makroglugg ännu utan kör med min Pentax 18-55 och den kvaliteten duger än så länge men vad jag blir osäker på är vad som ger bäst resultat av AF eller MF, så vad säger expertisen?

Har för närvarande ingen tripod så därför "duger" zoomgluggen till handhållen eller monopod makro, när/om jag fastnar för makro så blir det en glugg för det men vill testa vad jag tycker om den fotoformen först.

Motiven är främst växter och insekter.
 
Liveview, MF och stativ.

Hmm.. Min Pentax K200D har ingen liveview tyvärr men Du råder till MF, vore kul med en motivering?!

Stativ står högst på önskelistan men andra mera nödvändiga och kritiska investeringar har fått förtur, men det kommer och då underlättar det på flera fotoområden för mig då jag även kör mycket med tele på långa håll eller för djurfotografering!
 
MF, eller till och med en makrosläde på stativet - underlättar enormt. Och ska du plåta blommor, kom ihåg att stänga av eventuell vind. Överaktiva insekter kan man kyla ner, och smådjur kan man ge Valium - passa dig så att det inte blir för mycket bara :) (detta är menat i humoristiskt syfte för dem som inte förstod det så att jag sliåpper bli stämd nu...)

Välkommen till makrofotograferingens frustrerande värld, mvh / Joakim
 
Har man bra armbågsstöd så fungerar AF för att ta en i närheten, men sen är det nästan lättare att flytta kameran fram/tillbaka för perfekt placerat fokusplan.

Canons 250D ska väl fungera till Pentax standardzoom har jag för mig, detta är en bra början om man inte vill lägga ett par tusen på ett dedikerat makroobjektiv. Väldigt mycket bättre än de billigare varianterna av "förstoringsglas" man kan skruva på objektivet.
 
MF, eller till och med en makrosläde på stativet - underlättar enormt. Och ska du plåta blommor, kom ihåg att stänga av eventuell vind. Överaktiva insekter kan man kyla ner, och smådjur kan man ge Valium - passa dig så att det inte blir för mycket bara :) (detta är menat i humoristiskt syfte för dem som inte förstod det så att jag sliåpper bli stämd nu...)

Välkommen till makrofotograferingens frustrerande värld, mvh / Joakim

Så MF är det som gäller tydligen, då gjorde jag ju rätt idag utan att veta om det då ;-)

Skojar du, spenderade en halvtimme åt att fånga en gigantisk humla på en vacker blomma, fick några halvkrattiga bilder och var sen färdig att "klappa ihjäl" humlan och nåla fast den på rätt ställe, men det gjorde jag såklart inte men tanken slog mig och frustration var helt klart känslan jag hade ;-(

Men jag ser även utmaningen i detta och sånt tilltalar mig därav intresset att fota vilda djur i deras naturliga miljö, kräver också en del tålamod och kan vara nog så frustrerande ;-)
 
Har man bra armbågsstöd så fungerar AF för att ta en i närheten, men sen är det nästan lättare att flytta kameran fram/tillbaka för perfekt placerat fokusplan.

Canons 250D ska väl fungera till Pentax standardzoom har jag för mig, detta är en bra början om man inte vill lägga ett par tusen på ett dedikerat makroobjektiv. Väldigt mycket bättre än de billigare varianterna av "förstoringsglas" man kan skruva på objektivet.

Förmodligen en dum fråga men vad är en Canon 250D?

Jo jag nyttjar De naturliga stöd jag kan få och det hjälper en del.
 
Som rubriken säger vad är bäst att använda Autofokus eller manuell fokus när jag fotar makro?

Har ingen renodlad makroglugg ännu utan kör med min Pentax 18-55 och den kvaliteten duger än så länge men vad jag blir osäker på är vad som ger bäst resultat av AF eller MF, så vad säger expertisen?

Har för närvarande ingen tripod så därför "duger" zoomgluggen till handhållen eller monopod makro, när/om jag fastnar för makro så blir det en glugg för det men vill testa vad jag tycker om den fotoformen först.

Motiven är främst växter och insekter.

Rätt eller fel? Kör det som passar dig bäst, Själv använder jag AF först för att komma i närheten, sedan MF för finjustering, ofta stativ. Oftast stativ. Det bästa av allt och det jag använder nästan alltid, vinkelsökare.

Vinkelsökare
- sparar ryggen
- sparar mycket tvätt
- gör att du orkar mycket längre
- dessutom alltid bra för att få låga perspektiv

/FW
 
250D är en Achromat, en försättslins med en viss dioptri som gör att man objektivet kan fokusera närmre (men inte kan fokusera till oändlighet). Detta ger högre förstoringsgrader. Billiga sådana består av ett enkelt sfärsikt slipat glas (förstoringsglas), och ger ganska mycket problem med färgbrytningar och kantskärpa. Achromater består av två (eller tre) laminerade glas av olika typer för att ge mindre färgbrytningsfel.
Kostar runt en 7-900kr har jag för mig - Raynox har en lite billigare variant också, DCR-250, Marumi har en annan. Båda ska vara lika bra som Canons.
 
Som rubriken säger vad är bäst att använda Autofokus eller manuell fokus när jag fotar makro?

MF eller AF? Det beror delvis på hur effektivt AF funkar på din kamera, och vilken mätzon du har inställd för AF. Själv har jag numer en försklassig makrozoon (AF Nikkor), inställd på spot-mätning när jag tar makro. Den missar sällan eller aldrig ett skarpt fokus. Men man måst se till att vid fokuseringen ha mätpunkten på den detalj man vill ska ha max skärpa. Vid makro blir i regel skärpedjupet otillräckligt för att återge hela motivet skarpt. Om du tar en blomma och får skärpan på kanten på ett kronblad blir du förmodligen inte lycklig. Men det ringa skärpedjupet ger å andra sidan intressanta möjligheter till bildkomposition -- om du bara lägger skärpeplanet rätt.

Tidigare hade jag en kompaktkamera, och den fick ofta problem med AF i makroläge. Det krävdes att motivet hade tydliga och skarpa konturer för att fokuseringen skulle lyckas.

Du får pröva dig fram!
 
Manuellt självklart av två anledningar,mitt makroobjektiv är manuellt och var skärpan ska ligga bestämmer jag, inte kameran.
 
När man använder ett riktigt makro så går det inte att ha AF när fokusen ligger på 1:1, så då måste man använda MF :)

Men med vanligt kitobjektiv så funkar det nog med AF då den inte har så bra närgräns eller hög förstoringsgrad :)
 
När man använder ett riktigt makro så går det inte att ha AF när fokusen ligger på 1:1, så då måste man använda MF :)

Det där skulle jag gärna tro på, men det stämmer ju inte med min erfarenhet av mitt Nikon makrozoom. När jag köpte det väntade jag mig inte att AF skulle funka vid närgränsen i zoomläge, men det gör det.
 
MF, fokuseringssläde, stativ, blixt

AF fungerar ofta ganska dåligt i Makrolägen eftersom Makroobjektiv ofta har lång fokuseringsväg i makrolägen. Så den blir långsam.

Ett zoom objektiv med makro i namnet är inte ett riktigt makroobjektiv och har sällan samma problem med fokuseringen eftersom det är mellan 1:3 och 1:1 som problemen börjar.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.