Annons

Af-strul med Nikkor 300/4 - HJÄLP!!!

Produkter
(logga in för att koppla)

gnus

Aktiv medlem
Jag har ett 300 f4 af-s som jag köpte beg för en tid sedan. Skicket är finfint och allt har varit frid o fröjd sen köpet.

Men den senaste tiden har det hänt att af inte funkar. Är det ngn som vet vad som är i görningen??? Är det ngt man kan göra åt det?
Jag har bara ett kamerahus så det blir en del byten då jag ofta fotar olika typer av motiv, och ibland händer det alltså att när jag monterat objektivet på huset så funkar inte af alls. Tar jag av det och monterar på det igen så kan det hända att det plötsligt funklar. Skulle tro att det inträffa 50% av tillfällena.

Kan det vara kontaktfel/smuts/eller ngt annat "lätt"?

Tacksam för all input!!!

//Magnus
 
Skulle gissa på skit på kontakterna. En tops med ren sprit och viss försiktighet löser det troligen. Det kan funka med ett rent suddegummi också men se till att eventuellt ludd inte hamnar i optiken, håll den med frontlinsen uppåt. /FW
 
Hej Frode och kära Biofoto kollega. Intressant har själv samma bekymmer med mitt AF-S 300/4 ED som jag nyligen köpte nytt i USA. Problemet är att autofokusen lägger av och man får fokusera manuellt. Ibland när man har fokuserat in lite manuellt kommer automatiken tillbaka. Trodde först att bekymret var den starka kylan men visade sig bli samma problematik under varmare dagar.




Skulle gissa på skit på kontakterna. En tops med ren sprit och viss försiktighet löser det troligen. Det kan funka med ett rent suddegummi också men se till att eventuellt ludd inte hamnar i optiken, håll den med frontlinsen uppåt. /FW
 
Jag har samma problem och jag har märkt att det fungerar att manuellt vrida fokusringen en gång från ändläge till ändläge, sen fungerar det. Det känns som att det inte är skit på kontakterna, snarare som att något mekaniskt glapp uppstår inne i objektivet. Jag har också märkt att om man är på en helt tyst plats kan man höra fokusmotorn hacka inuti objektivet.
 
Har detta fel på mitt 70-200 2.8 VR. Har testat objektivet på flertalet kamerahus utan problem. Testat ett flertal objektiv på mitt kamerahus utan problem. Så det börjar kännas som det är kamerahuset som strular när det kombineras med just det objektivet. Utredning pågår, tänkte att det kanske är något liknande i i trådskaparens fall.
 
Tycker det är trist att så många verkar ha problem med dessa, trots allt, ganska dyra leksaker.

Faktum är att jag just idag tog sprit och tops och rengjorde kontakterna på objektivet så noga jag kunde, och (knock on wood) än så länge har det funkar klockrent...

I förra veckan mötte jag upp med en kille som jag skulle köpa en annat objektiv av, och vi diskuterade just detta problem, vi testade objektivet på hans D700 och då funkade det, MEN det lät som en misshandlad anka. Det var ett vinande/tjutande ljud som jag aldrig hört förr, men den fokuserade i alla fall.

Hur som helst, nu funkar det precis som det ska, men det återstår väl att se om det förblir så.

Till er som har problem med era; testa spriten. Den löser som bekant de flesta problem! :)

/Magnus
 
Tycker det är trist att så många verkar ha problem med dessa, trots allt, ganska dyra leksaker.

Faktum är att jag just idag tog sprit och tops och rengjorde kontakterna på objektivet så noga jag kunde, och (knock on wood) än så länge har det funkar klockrent...

I förra veckan mötte jag upp med en kille som jag skulle köpa en annat objektiv av, och vi diskuterade just detta problem, vi testade objektivet på hans D700 och då funkade det, MEN det lät som en misshandlad anka. Det var ett vinande/tjutande ljud som jag aldrig hört förr, men den fokuserade i alla fall.

Hur som helst, nu funkar det precis som det ska, men det återstår väl att se om det förblir så.

Till er som har problem med era; testa spriten. Den löser som bekant de flesta problem! :)

/Magnus

Men för att citera herr Yrvind "lånade pengar, köpta kvinnor och alkohol ger endast kortvarig njutning" :)

Micke.
 
Om jag var som er skulle jag prata med Nikon eller Lasses kameraservice, min erfarenhet är att de kan vara hjälpsamma om de är på det humöret.

Objektiv i 12 000 kr klassen och uppåt ska inte funka dåligt eller felfokusera, så enkelt är det...
 
Om jag var som er skulle jag prata med Nikon eller Lasses kameraservice, min erfarenhet är att de kan vara hjälpsamma om de är på det humöret.

Objektiv i 12 000 kr klassen och uppåt ska inte funka dåligt eller felfokusera, så enkelt är det...

Nej, där har du faktiskt helt rätt. Man måste kunna ställa vissa krav på utrustning i den prisklassen. Det spelar för mig ingen roll att det i själva verket handlar om småpotatis i jämförelse med de stora pojkarnas prylar, för mig är detta dyrgripar. Min bil t.ex. är inte ens i närheten av värdet på min fotoutrustning...

För mig är problemet att jag bor i grannlandet i väster, och dessutom i en liten stad långt ifrån all övrig civilisation. Men hoppas nu på att det får fortsätta utan problem, annars får jag ta det när det kommer.

Lawson; och det säger du NU??? Jag har ju levt så i hela mitt liv! Din insikt förklarar en hel del...;)
 
Känner igen

Jag gissar på glapp mellan hus och objektiv. Kör med en D300 och 300.an och ibland slutar af att funka och displayen visar bländare 16 samt en lång slutartid. Jag vrider då objektivet en aning i fästet mot huset och då funkar allt igen. Har haft inne på service för detta, men det har inte hjälpt. Problemet är värst när det är kallt ute.
Jag har testat med 1,7 converter, lånade en kompis under ett par dagar, det funkade utan problem.

/Johan
 
Jag gissar på glapp mellan hus och objektiv. Kör med en D300 och 300.an och ibland slutar af att funka och displayen visar bländare 16 samt en lång slutartid. Jag vrider då objektivet en aning i fästet mot huset och då funkar allt igen. Har haft inne på service för detta, men det har inte hjälpt. Problemet är värst när det är kallt ute.
Jag har testat med 1,7 converter, lånade en kompis under ett par dagar, det funkade utan problem.

/Johan

Hej Johan,

Ja det är väldigt märkligt. Jag ska testa med en annan kamera för att se hur den uppför sig då, man vet ju aldrig...

Ang 1,7 converter så har jag problem med denna också. Köpte en för ngn vecka sen, resultatet ser du i denna tråden : http://www.fotosidan.se/forum/showthread.php?p=1636526#post1636526

//Magnus
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.