Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

AF-strul (äldre Minolta-objektiv)

Produkter
(logga in för att koppla)

christianhylse

Aktiv medlem
Hej,
behöver lite råd,
köpte den första varianten av Minoltas (mycket underskattade) 35-105-objektiv (med macrofunktion).
Autofokusen funkar perfekt i 35mm-läget,
men ej vid full zoom (105mm). Då händer liksom ingenting och det vägrar fokusera (allt är suddigt).
Någon som har tips på vad det här kan bero på?
Och går det att åtgärda på egen hand?
(vill inte lämna iväg det precis. var inte ett speciellt dyrt objektiv, men jag gillar just det här objektivet, ger mycket fina färger och har bra skärpa för sitt pris, utklassar KIT-objektivet med hästlänger).

Kan det ha något med kontaktytorna att göra?
Och hur rengör man dom på bästa och enklaste sätt?

christianhylse skrev:
Kan det ha något med kontaktytorna att göra?
Troligtvis inte. Autofokusen drivs mekaniskt. Ta bort objektivet från kameran och se om anslutningen för fokusmotorn snurrar när du vrider fokusen manuellt. Snurrar den både vid 35 och 105? Går fokusringen att vrida jämt utan ryck, både vid 35 och 105?

Jag har just ett sådant objektiv som jag köpte billigt. Zoomringen gick trögt och autofokus gick hackigt. Efter lite isärtagning, rengöring och smörjning fungerade dock allt igen. Jag håller med om att det är ett underskattat objektiv. Jag köpte det för en billig peng mest för att det ingick en telekonverter, men det visade sig att det var objektivet som var det värdefulla.

isärtagning?
ska jag plocka sönder det?

tror inte den jag köpte det av har använt på länge, det känns lite...ja, trögt och ringrostigt.

och hur smörjer man det? Med vad?

Att plocka isär ett objektiv är inte särskilt svårt. Om man vet hur det är konstruerat iaf. Lite händighet, ordningssinne och känsla för finmekanik så är det inget större problem.

Om man aldrig pillat sönder (och fått ihop) tekniska prylar förr så är det dock god chans att man pajjar det.

Man skall vara försiktig med att smörja delar i objektiv, och med vad man smörjer. Fel fett på fel ställe har en oerhörd förmåga att migrera till ställen där det inte hör hemma. Fast det kan ju bli ett fint soft-fokus objektiv ;)

/Andreas

"Att plocka isär ett objektiv är inte särskilt svårt. Om man vet hur det är konstruerat iaf. Lite händighet, ordningssinne och känsla för finmekanik så är det inget större problem."

Händighet?
- jo, visst. glöm det!
ordningssinne!
- ostrukterat kaos är ett bättre ord.
känsla för finmekanik?
- jo, släpp i en flodhäst på anabola i en glasmästarbutik och där, någonstans bland misär och katastrof, har du mig och en konkursdrabbad glasmästare.

så inte plockar jag isär det här,
tror att det är som en gammal bil,
det är bara till att kämpa lite, plåta på,
så lossnar det.

Har den macroläge med en liten spärr man får lyfta och sen vrida zoomringen lite till? kanske någon mekanik där som är sliten så det kopplar ur AF utan att man vridit om till macro när den är nära (105mm).

anders, ja, det känns som det är någon vajsing på macroknappen.
ska testa mer senare.
Ingen katastrof om det är kasst, hade en tänkt köpa ett till. Brukar gå för (orimligt) billiga slantar på ebay.

Ville bara meddela att den funkar perfekt nu.
Inte så att jag trodde att ni legat sömnlösa nätterna långa och funderat över detta, men ja, nu har jag sagt det ändå. Och jag tror aldrig det var något fel på objektivet. Det var bara lite...ja, sömnigt. Hade använts på några år.

Och när jag ändå är här och stojar...
Hittar ni en Minolta AF 35-105 (helst den första versionen, även om den andra också är topptunnor kanon, bara lite plastigare konstruktion) så köp den. Brukar kosta två spottloskor på ebay typ. De skänks nästan bort. Folk vill hellre ha 28-105-objektivet (vilket är lite konstigt, då det inte har samma superskärpa).

Hur som helst, köp den här, massa sjysst glas för ett par löjliga hundralappar Bara känslan i det här objektivet är något speciellt, går inte att förklara...

dock är närgränsen ingen höjdare, men jag kanske bara inte lärt mig macroknappen fungerar riktigt.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar