Annons

AF-S? vad är det?

Produkter
(logga in för att koppla)

Efram

Aktiv medlem
Tjena folk..

ja e lite fundersam..

Mitt Nikkor DX AF-S 18-55mm 3,5-5,6G ED är juh som det står ett AF-S objektiv..

Förs trode jag S:et i AF-S stog för Silent Wave Motor.. men om man ska tro Ken Rockwell så ska AF-S innebära att ja kan grabba tag i fokusringen och omdelebart manuellt fokusera även om gluggen är i autoläge.. utan att behöva ändra nån knapp.. här är det stycke där detta står: http://www.kenrockwell.com/nikon/nikortek.htm#afs

men det går inte på min.. och det finns även en knapp för att ändra mellan auto och manuellt!

så ja fattar inte riktigt.. ÄR det ett AF-S eller står det fel? eller är det så att Ken Rockwell skriver fel?

undrande..
 
AF-S kan betyda två saker. "Silent Wave Motor" och Icke följande autofokus (Autofokus-Singel), i ditt fall så är det det första.

AF-S innebär att man utan att man behöver slå om från AF till M på objektivet när som helst kan snurra lite på fokusringen för att fokusera, precis som du säger.

Varför det fortfarande finns en switch på objektivet för af/m är att man ska kunna ställa av af helt.

Om man drar en parallell till Canon's USM så finns det "Micro USM" och "Ring USM" där den första är bajs och den andra är grym. Micro USM tillåter inte att man "kan grabba tag i fokusringen och omdelebart manuellt fokusera även om gluggen är i autoläge", medans "Ring USM" tillåter detta.
Då jag inte kännt på ett 18-55 AF-S så vet jag inte säkert, men det kan vara så att Nikon har motsvarande billighetsversion av SWM i 18-55 och att den där med inte klarar av FTM.
 
Jag skulle tro att han har skrivit fel.. :S Vad jag vet så är det AF-S(wm).
Men nu läste jag... "I PRINCIP" så står det att det är swm men han säger det inte "rakt ut". Lite mer kunskap i engelska skulle nog vara bra ;)
 
Eveningstar skrev:
Om man drar en parallell till Canon's USM så finns det "Micro USM" och "Ring USM" där den första är bajs och den andra är grym. Micro USM tillåter inte att man "kan grabba tag i fokusringen och omdelebart manuellt fokusera även om gluggen är i autoläge", medans "Ring USM" tillåter detta.
Fast ingen regel utan undantag. Det går faktiskt utmärkt på den Micro-USM som sitter i Canons 50/1.4 tack vare att de utnyttjat en liten kopplings-mekanism som då kopplar ifrån motorn när man rör ringen manuellt.


BTW - ta rockwell med en nya salt. Antingen så beskriver han bara AF-S väldigt väldigt dåligt, eller så vet han inte hur det faktiskt fungerar. men ja, det är ju trots allt Rockwell så...
 
njä alltså AF-S(wm) står det alldrig utan på undersidan av optiken står det SWM med lite tunnare text.. så märkningen för SWM och AFS är helt skillda från varandra

hur vet man om en glugg har den typen av fokus så man bara kan ta tag i den och fokusera manuellt även om det är autoläge? ja hatar att behöva slå om den varje gång nämligen.. :p
 
Du måste ändå slå om din D50 till manuell focus då den ej tar bild om det inte är i focus när du kör autofocus. Så om du autofocusar och sedan focuserar om med focusringen så focuserar auton om igen.
 
jo det är klart det är juh sant..

ajja då är det inget att bry sig om förrän sdet är dax för nästa kamera.. tack för svaren iaf..
 
MrCrowly skrev:
Du måste ändå slå om din D50 till manuell focus då den ej tar bild om det inte är i focus när du kör autofocus. Så om du autofocusar och sedan focuserar om med focusringen så focuserar auton om igen.

Kan du inte halvtrycka och sen justera fokus på objektivet det kan man på D70 med AF-S objektiv.

Saxat från nikon.se:

AF-S Nikkor-objektiv
Nikons AF-S-teknik ingår SWM (Silent Wave Motor) för supertelefotoobjektiv, till exempel 300 mm, 400 mm, 500 mm och 600 mm, samt zoomobjektiv med snabb maximal bländare, exempelvis 17-35 mm, 28-70 mm och 80-200 mm. Objektiven får en snabb och tyst funktion vilket gör dem idealiska för fotografering av sport och snabba händelser. Nikon införlivar nu denna teknik i objektivsortimentet, till exempel för objektiv som 24-85 AF-S -G.


SWM-tekniken, som används i Nikons AF-S-objektiv, omvandlar vågrörelser till rotationsenergi för att fokusera optiken. Ultraljudvågrörelser rör sig i ett spiralmönster i objektivhuset. Drivkraften finns ovanpå vågorna men kommer underifrån. Resultatet är snabb autofokusering som är extremt exakt och tyst. Objektivet får kraften till den interna fokuseringsmotorn och fokuseringsinstruktionerna från kamerahuset och kan därför enbart användas med de kameror som är lämpade för tekniken.
 
Jo jag provade precis med Sigma 10-20 HSM, om man focuserar och håller kvar avtryckaren i "halvläge" så kan man focusera om och ta en bild.
 
inte med MIN D50 iaf.. har provat precis som du säger.. saken är den att så fort switchen på kameran står på af så spelar det ingen roll vad ja gör.. focus ringen är låst.. nar man rör den rickar den lite bara men den går inte att fritt flytta på..
 
Jag skulle tro att det hänger på optiken för dig.
Med mitt Sigma 18-125 så blir det som du säger. Focusringen är helt låst när kameran står på AF.

Kan även focusera om med Nikon 50/1.8 efter att focuserat med autofocus.
 
kan väll vara då kanske att kittgluggen är helt enkelt för billig och att dom då valt att inte göra den funktionen tillgänglig?
 
Kitgluggen har inte "full time manual focus", och vad jag vet så har AF-S inget med saken att göra. Det innebär bara att det sitter en fokusmotor i gluggen istället för att använda den som sitter i huset.

Sen kan man fråga sig vad man alls ska med manuell fokus till på en kamera med så liten sökare och en mattskiva som är helt omöjlig att avgöra var fokus ligger med.

50/1,8D ska inte gå att fokusera manuellt med AF på. Då drar man runt motorn i huset, och det är väl lagom smart om man inte vill kvadda kameran.
 
Senast ändrad:
Makten skrev:

50/1,8D ska inte gå att fokusera manuellt med AF på. Då drar man runt motorn i huset, och det är väl lagom smart om man inte vill kvadda kameran.

Märkte att det lät i kameran ja...Testade bara om det gick, inget jag ska göra i forsättningen.
 
okej tack för svaret.. dock tycker ja inte att sökaren är sååå kass.. man får ett visst hum iaf.. och det måste juh duga om man endast har den att gå på.. t.ex. vid macro foto där du själv vill välja var du ska lägga focus.

men visst du har delviss rätt helt klart
 
Efram skrev:
okej tack för svaret.. dock tycker ja inte att sökaren är sååå kass.. man får ett visst hum iaf.. och det måste juh duga om man endast har den att gå på.. t.ex. vid macro foto där du själv vill välja var du ska lägga focus.

men visst du har delviss rätt helt klart
Jo, vid makro har man inte så mycket val annat än manuell fokus. Inte om man ska riktigt nära i alla fall. Men inte fan är det lätt;-)
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.