Annons

Af-s 85/1,4

Produkter
(logga in för att koppla)
Vet ej, men det hade varit trevligt.... :) Men det låter dyrt. En AF-S 85/1.8 kanske hade varit bättre för plånboken.
 
Nån som vet om det kommer en sån inom snar framtid?

tidigare har det sett ut så här

Objektiv ant
2008 7
2007 7
2006 4
2005 3

och kvoten i år är inte direkt uppfylld för året

Här är en länk där man spekulerar

http://www.kamerabild.se/nyheter/blogg/Tre_systemkameror_och_flera_objektiv_fran_Nikon_i_ar-1.46949

Sen kan man snegla på konkurrenten Canon, vilka strategiska gluggar saknar Nikon, logiken säger att det finns några luckor att fylla, t.ex i toppsegmentet Fx f/1.2, f/1.4, f/2.0, f/2.8... och Fx segmentet straxt under f/4 samt gruppen superzoom.
Eller täpper man luckor och kör man ett volym race i Dx gruppen...

trots allt, förr eller senare... får du veta (jag oxå)
 
Själv undrar jag fortfarande vad det är med nuvarande 85/1,4 AF-D som inte duger. AF-S innebär inte nödvändigtvis snabbare AF än vanlig drift från kamerahusets motor (se bara på 50/1,4 AF-S). Och inte köper man ett dylikt objektiv till en D60 eller annan enkel kamera?

Vad är det ni saknar hos ett av de bästa objektiven någonsin för småbildsformatet?
 
Och inte köper man ett dylikt objektiv till en D60 eller annan enkel kamera?

Varför inte? Få man inte använda bra objektiv bara för att man har en enklare kamera?? Det är väl ändå smartare att uppgradera sitt objektivutbud än att köpa nytt hus. Både hus och objektiv samtidigt kan bli lite dyrt.
 
Varför inte? Få man inte använda bra objektiv bara för att man har en enklare kamera??
Man får göra precis hur man vill, men jag tror att det är ytterst få ägare av exempelvis D60 som är beredda att punga ut med de summor som det rör sig om.

Det är väl ändå smartare att uppgradera sitt objektivutbud än att köpa nytt hus. Både hus och objektiv samtidigt kan bli lite dyrt.
Det beror på vad man är ute efter.
 
Själv undrar jag fortfarande vad det är med nuvarande 85/1,4 AF-D som inte duger. AF-S innebär inte nödvändigtvis snabbare AF än vanlig drift från kamerahusets motor (se bara på 50/1,4 AF-S). Och inte köper man ett dylikt objektiv till en D60 eller annan enkel kamera?

Kanske inte 85/1,4, men gärna 85/1,8!

Varför skulle man inte kunna få köpa ett objektiv för 3-4000 kronor till en D60?!
 
Kanske inte 85/1,4, men gärna 85/1,8!

Varför skulle man inte kunna få köpa ett objektiv för 3-4000 kronor till en D60?!

Nu handlade väl diskussionen, iaf till en början, om 85/1,4 som definitivt inte kostar 3-4000kr utan 13000kr. Ingen har påstått att man inte får köpa ett sånt objektiv till en D60 men hur många gör det egentligen?
 
Man får göra precis hur man vill, men jag tror att det är ytterst få ägare av exempelvis D60 som är beredda att punga ut med de summor som det rör sig om.


Det beror på vad man är ute efter.

Precis, jag är ute efter en AF-S 85 1.4
Vad spelar det för roll villket hus den ska sitta på?
 
Nu handlade väl diskussionen, iaf till en början, om 85/1,4 som definitivt inte kostar 3-4000kr utan 13000kr. Ingen har påstått att man inte får köpa ett sånt objektiv till en D60 men hur många gör det egentligen?

Jag är medveten om det. Men min åsikt är att det finns alldeles för lite primes med AF-S, och hoppas därför att Nikon kommer åtgärda detta för oss D60/40(/5000)-användare.

Dessutom fick jag intrycket att Makten tycker (eller att den generella uppfattningen är) att om man har en D60 så bör man väl nöja sig med kitzoomar. Jag älskar min D60 och ser ingen anledning att byta upp mig så länge jag kan få AF med prisvärda och utmärkta primes!
 
Trådskaparen skrev.....
ja, f1,8 räcker gott och väl

Kanske är därför det blivit lite förvirrat... Jag har menat 85/1.8, andra kanske har menat 85/1.4. Jag skulle inte lägga 14000-15000 på ett objetiv av den typen (85/1.4) så länge jag är den amatör jag är.
Men 4000-5000 skulle jag mycket väl kunna tänka mig. Iaf om ett AF-S 85/1.8G håller samma klass som AF 85/1.8D.
 
Trådskaparen skrev.....


Kanske är därför det blivit lite förvirrat... Jag har menat 85/1.8, andra kanske har menat 85/1.4. Jag skulle inte lägga 14000-15000 på ett objetiv av den typen (85/1.4) så länge jag är den amatör jag är.
Men 4000-5000 skulle jag mycket väl kunna tänka mig. Iaf om ett AF-S 85/1.8G håller samma klass som AF 85/1.8D.

Instämmer!
 
Precis, jag är ute efter en AF-S 85 1.4
Vad spelar det för roll villket hus den ska sitta på?
Ingen alls, men jag tror det är väldigt få som köper ett kamerahus för 4-5000:- för att sedan lägga 20000:- på ett porträttobjektiv. För det kan du ge dig på att ett 85/1,4 AF-S kommer att kosta. Kanske ännu mer.
Av denna anledning fattar jag inte varför Nikon skulle bry sig om att utveckla ett helt nytt objektiv för en ytterst liten skara användare, när det redan finns ett 85/1,4 AF-D som borde uppfylla nästan alla tänkbara krav för den stora kundgruppen, nämligen yrkesfotografer och penningstinna amatörer med dyra kamerahus.

Tillägg: Extra intressant blir det när vi då är uppe i ungefär samma pris som exempelvis en D700 med ett manuellt 105/2,5 eller liknande skulle kosta. Vem i halva friden skulle välja DX-kameran??
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.