Annons

AF-S 85/1,4 eller 1,8 - När kommer uppgraderingen?

Produkter
(logga in för att koppla)

JazzBass

Aktiv medlem
Hej,

Som säkert någon märkt, så har jag ofta i inlägg jag skrivit tagit upp det faktum att Nikons billigare systemkameror saknar fokusmotorer, och att det begränsar objektivurvalet en hel del för oss med någon av dessa kameror (D40, D40x, D60, D3000, D5000 och fler kommer säkert).

Jag skulle vara intresserad av ett ljusstarkt fast ca 85mm objektiv med bländare f/2 eller större och med autofokusmotor AF-S. Tyvärr verkar det ju inte finnas något sådant objektiv överhuvudtaget hos Nikon eller nån tredjepartare, vad jag vet. Autofokus är ett måste då det med liten sökare är hopplöst svårt och långsamt att ratta in manuell fokus på så stora bländare då skärpedjupet är så kort. Även fast avståndsmätaren visar att fokus ligger rätt stämmer det sällan (ägde tidigare ett AF 50/1,8 som jag sålt på grund av att den manuella fokuseringen var så hopplöst svår).

Trenden hos Nikon är ju helt klart att bygga in fokusmotorer i alla nya objektiv (eller uppgraderingar av äldre objektiv) de släpper, Så min fråga är alltså: När kan man vänta sig en uppgradering av dessa 85:eek:r? Eller kommer Sigma/Tamron att släppa nåt motsvarande inom någon inte alltför avlägsen framtid?
 
Det har gått rykten om en sådan en längre tid nu. Även 24/28mm f1,4 har det ryktats om. När och om de kommer är en annan sak.

Om du har missat dem så finns det två rätt träffsäkra siter: http://nikonrumors.com/ eller www.bythom.com. Nikonrumors är en skvallersite men som faktiskt förvånansvärt ofta har rätt. Thom däremot verkar vara väldigt välinformerad av källor med bra insyn i Nikons framtida planer
 
Jag har sett sidorna, men inte följt med dem så noggrant. Det tycks dock vara en 1,4 på gång, men det kan ju förstås ta hur länge som helst innan den kommer. För egen del skulle jag dock hellre ta en 1.8 p.g.a. priset som troligen skulle vara rätt högt på en ny 85/1.4. Antagligen för högt för en amatör som jag...

Ser man på cyberphoto som har ett rätt täckande objektivurval, märker man att det inte finns ett enda fast objektiv över 50mm och under 200mm med autofokusmotor, så man får hoppas att det kommer nån strax...

Annars har jag sneglat lite på Tamrons 60/2.0, då jag också gärna vill ha ett makro till sommaren och det har rätt stor maxbländare. Det skulle dock vara en stor/dålig kompromiss, jag vill gärna ha lite längre brännvidd för konsertfoto som jag främst skulle använda objektivet till. Dessutom känns 60mm lite väl kort som makro då man måste gå väldigt nära för att få 1:1 förstoring. De makro-objektiv med längre brännvidd har "bara" ljusstyrka 2,8 eller sämre. Dessutom ser det ut som en plastig leksak...

Min kamera, en D60, klarar jag mig f.ö. hyfsat bra med och jag har ingen större lust att byta. (Kanske byter när de släpper en efterträdare till D90...) Nya objektiv är mycket roligare att slösa pengar på... :)


Hur många här är för övrigt intresserade av en ny 85:a?
 
Skulle tro att Nikon gör AF-S + Nano av alla sina kelgrisar framöver. En ersättare kommer nog men jag kan tänka mig att det inte är prio 1 hos Nikon. Gluggen är fortfarande suverän i sin nuvarande design, har mig veterligen inga brister på FX formatet (vilket uppenbarligen kan tvinga fram ersättare) och - kanske viktigast av allt - merparten av den primära målgruppen driver den på hus med motor. Det i sig är ingen anledning till att inte uppgradera men det brinner å andra sidan inte i knutarna.

Själv hoppas man ju på att Nikon i det tysta har satt ihop en hel arsenal av uppgraderingar i sortimentet och att vi formligen blir dränkta av fasta ljusstarka godbitar, såväl tele som vidvinkel...
 
Det finns väl både en af-s 60mm och en af-s 100mm, eller?
Dock "endast" f/2,8
Kanske inte duger åt herrn ;-)
 
Skulle tro att Nikon gör AF-S + Nano av alla sina kelgrisar framöver. En ersättare kommer nog men jag kan tänka mig att det inte är prio 1 hos Nikon. Gluggen är fortfarande suverän i sin nuvarande design, har mig veterligen inga brister på FX formatet (vilket uppenbarligen kan tvinga fram ersättare) och - kanske viktigast av allt - merparten av den primära målgruppen driver den på hus med motor. Det i sig är ingen anledning till att inte uppgradera men det brinner å andra sidan inte i knutarna.

Själv hoppas man ju på att Nikon i det tysta har satt ihop en hel arsenal av uppgraderingar i sortimentet och att vi formligen blir dränkta av fasta ljusstarka godbitar, såväl tele som vidvinkel...

A.g det i fetstil - jo det stämmer garanterat, men jag har på känn att Nikon kommer att lämna bort motorn också i medeldyra hus så småningom (kanske redan efterföjaren till D90?), och senast då tycker man ju de kommer att behöva en mer heltäckande arsenal med AF-S-gluggar.


Det finns väl både en af-s 60mm och en af-s 100mm, eller?
Dock "endast" f/2,8
Kanske inte duger åt herrn ;-)

AF-S 100mm har jag inte sett. Antar att du menar 105/2.8 VR? Och jo, de är endast f/2.8 vilket jag tycker är för ljussvagt där jag vill använda objektivet. Det gäller konserter, främst på ett och samma ställe där det är rätt knappt med belysning. Använder nu mitt 35/1,8 för det mesta, och t.o.m. med det på största bländare blir jag oftast tvungen att använda iso 1600 för att få slutartider som är acceptabla (vill helst inte gå över 1/80s, har märkt att skärpan lider då). Iso 1600 är det högsta läget som ger acceptabelt brus på min D60, 3200 är redan högläge.

Skulle f/2.8 räcka väl skulle jag troligen skaffa en zoom istället, t.ex. Sigmas 50-150/2.8 eller 70-200/2.8.

Jag funderar också på ett AF-S 50/1,4, men då skulle jag troligen bli tvungen att beskära så gott som alla bilder rätt drastiskt för att få till dem så som jag vill. 50mm är helt enkelt lite för kort för de mer porträttliknande konsertbilderna jag vill ta (jag hade ju som sagt en 50/1.8 tidigare som jag använt en del).

En fast glugg i området 60-100mm med riktigt hög ljusstyrka känns alltså som det bästa alternativet, allt annat känns som tråkiga kompromisser...
 
85F/1.4 AF-S kommer säkerligen ganska snart - inte nödvändigtvis i Februari som vissa tror, men under året. Några patent på en F/1.8-konstruktion har jag dock inte sett/hittat, och det finns inga dylika prototyper ute heller vad jag vet.
 
Nikons produktcykler på kameror verkar vara ca 2 år (D3, D300) (finns säkert någon här på fotosidan som har sten koll på övrig kamera historik).
Det släppts också något extra till speciella evenemang t.ex sommar OS och nu Vinter OS, vilket gjorts.
En gissning så gott som något är att...
D700 släpptes sommaren 2008 med SB 900. Håller det schemat bör något hända med åtminstone D700 till sommaren och om i såfall vad mer?.
Vad mer bör rimligtvis vara något som Canon "nyss" levererat eller/och kan ge hygglig försäljningsvolym t.ex. 24/1,4, 35/1,4, 85/1,4 alt 1,8, 300/4, 400/4, 24-70/2,8 vr eller liknande.
 
Dom har tydligen en större presskonferens i början av febr...

update: kommer inte ihåg var jag läste om den. Kan inte heller hitta mer info så jag kanske bara drömde :)
 
85F/1.4 AF-S kommer säkerligen ganska snart - inte nödvändigtvis i Februari som vissa tror, men under året. Några patent på en F/1.8-konstruktion har jag dock inte sett/hittat, och det finns inga dylika prototyper ute heller vad jag vet.

Jag har en känsla av att de kanske nöjer sig med macro-85:an som "budgetobjektiv" i den brännvidden... Men en ny 85mm f/1,4 MÅSTE de ju bara fixa.
 
Men en ny 85mm f/1,4 MÅSTE de ju bara fixa.

Tänk att jag inte alls förstår detta behov

Den är i princip optiskt sett så pass bra det bara går. Fokus är inte speciellt långsammare än konkurrenterna. Det har även påståtts att den i verkligheten är ljusstarkare än Canons 1,2 variant. Vad mer önskas? AF-S? Varför då? Enda anledningen torde i så fall vara att den är tystare för möjligheten till manuell fokus är helt bortkastad på en sådan här glugg. Det går inte att fokusera manuellt i alla fall med någon som helst precision utan snittbild.

Enda anledningen för oss om konsumenter är att den idag inte fungerar med kameror utan fokusmotorer. Väl så viktigt men jag är rätt övertygad om att marknaden för denna glugg är extremt liten bland köparen av enklare hus.

Det finns ytterligare en viktig anledning men den är för Nikon: den har för länge sedan hr gått ur produktion och det är förmodligen inte ekonomiskt försvarbar att ta upp igen. Det blir helt enkelt billigare att konstruera en ny i modernare material än att starta upp allt det gamla igen..
 
Så är det ganska säkerligen, även om den nya är mer komplicerad än den gamla så blir den säkerligen billigare att producera. Därmed inte sagt att den kommer bli billigare i handeln. Vissa spekulerade i att den skulle få VR också, men det kommer den med all säkerhet INTE - av många olika orsaker. Främst att det inte finns några linsgrupper eller placeringar som är tillräckligt lättåtkomliga, men också dels för att en så stor maxbländare kräver betydligt högre nogrannheter i linsgruppsplaceringar för att kunna vara skarp på full bländare. Snabba <100mm objektiv med stabilisering kommer även fortsättningsvis vara förbehållet för Sony-användare. Alla varianterna som finns som prototyper är skarpare än den gamla - skillnaden är inte stor, men i många fall klart märkbar - ungefär som skillnaden mellan 50AFD och AFS. Största skillnaden är ut mot hörnen.

Bländaren är inte "snabbare" än Canons 85L, men på kamera så ger full bländare och samma scen kortare slutartider på Nikon-kamerorna pga lägre verklig ISO i Canon-kamerorna samt någon enstaka procent lägre transmittivitet (T-tal, detta är obetydligt - kanske 1/10Ev) i objektivet. Verkligt F-tal på oändlighet är 1.26 för CanonL och 1.43 för AFD (1.42-1.44 för AFS)
 
Bländaren är inte "snabbare" än Canons 85L, men på kamera så ger full bländare och samma scen kortare slutartider på Nikon-kamerorna pga lägre verklig ISO i Canon-kamerorna samt någon enstaka procent lägre transmittivitet (T-tal, detta är obetydligt - kanske 1/10Ev) i objektivet. Verkligt F-tal på oändlighet är 1.26 för CanonL och 1.43 för AFD (1.42-1.44 för AFS)

Ok. Då hade jag missförstått det. Jag hade dessutom missat VR. Skulle denna finess komma med så skulle i alla fall jag överväga en uppgradering. Så pass mycket anser jag den vara värd. I övrigt så ser jag absolut inget behov av en ersättare till min gamla trotjänare AF-D85mm f1,4
 
85F/1.4 AF-S kommer säkerligen ganska snart - inte nödvändigtvis i Februari som vissa tror, men under året.
Detta är mycket märkligt. Det finns en skitbra åttifemma redan, men inga ljusstarka vidvinklar i produktion. Ett stort gapande hål som borde vara mycket viktigare att fylla än att göra ett nytt 85 AF-S.

Många verkar tro att AF-S är samma sak som snabb autofokus. Då bör de jämföra 50/1,4 AF-D med AF-S och tänka en gång till.
 
Många verkar tro att AF-S är samma sak som snabb autofokus. Då bör de jämföra 50/1,4 AF-D med AF-S och tänka en gång till.

Det finns fler exempel på att AFS och snabb AF är samma sak. AF-S18-200 är låååångsam. AFD35mm f2 är knallsnabb trots sin "omoderna" skruv AF. Det finns ett par olika varianter av 70-210 f4-5,6, samtliga har skruv AF. Vissa har en ruskigt snabb utväxling av skruvmekaniken för AF medan andra är ....låååångsamma.

AF-S är inte heller en garanti att det manuellt går att justera AF i AF läget. Egenskaperna skiljer alltså beroende på vad och hur tillverkarna prioriterat.

För övrigt är det långsammast objektivet jag någonsin använt just en 70-210. Nikon tillverkade under en tid en variant av denna med fast 4 bländare. Den var något så otroligt långsam. Dagens hatobjekt när det gäller AF hastighet verkar annars vara 80-400 men den springer åttor runt AF70-210 f4. För övrigt så anser jag inte AFD80-400 vara så långsam i verkligheten. Visst är den slö om du trycker på avtryckaren och låter fokus gå från oändligt till närgräns och tillbaka men så plåtar i alla fall inte jag speciellt ofta. Till vardagsmotiv är den faktiskt rätt ok. Fokusringen behöver inte vridas speciellt långt mellan oändligt och 10 meter (för att ta ett exempel)
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.