Annons

AF-S 80-200/2.8D IF vs. AF 80-200/2.8D new

Produkter
(logga in för att koppla)
Det är med all säkerhet så att fokusringen inte har någon mekanisk koppling med fokusinställningen. Den skickar bara signaler om vridningen som utförs av SW-motorn. Har ingen AF-S för egen del, än, men man borde kunna kolla med kameran avslagen eller gluggen borttagen.

Det är därför som man kan göra omkopplingen så smidig. Vanlig AF/MF måste ju kopplas bort från huset med vred eller skjutring.

/AnWi
 
Legur Laugar skrev:
Tack för ditt snabba svar.
Är det även så att autofocusen är snabbare?

är AF-S varianten motsavrande Sigmas HSM glugg? Typ, Sigma 70-200/2.8 HSM ??

Autofokusen är mycket(!) snabbare med Af-s varianten, inget snack om saken.
Jag har inte använt Sigmsa 70-200 men jag har deras 100-300 som är hyfsat snabbt men ändå märkbart långsammare än Af-s gluggen så om du har råd tycker jag att du ska satsa på Af-s. Dessutom är andrahandsvärdet mycket bättre på nikon-orginal om/när du bestämmer dig för att uppgradera nästa gång.
 
Hmm.... Alla källor jag läst säger att D-varianten med två ringar är 80% av fokushastigheten som AF-S har. Så JÄTTEstor vet jag inte om skillnaden är...
 
swordsman skrev:
Hmm.... Alla källor jag läst säger att D-varianten med två ringar är 80% av fokushastigheten som AF-S har. Så JÄTTEstor vet jag inte om skillnaden är...

Ja Nikons AF 80-200/2.8D med dubbla ringar har ungefär 80-85% av snabbheten av Nikon AF-S 80-200/2.8D. Hur Nikons AF-S är i jämförelse med Sigmas HSM har jag inte sett någon test på.

Har läst mycket positivt om Sigma EX 70-200/2.8D här på fotosidan men tänker inte sticka ut hakan längre än så.

/AnWi
 
Det var intressant att höra. Jag hade nog gissat på kasnke 60% annars. Sen beror det väl till viss del på vilken kamera man använder -jag har använt "D" varianten på en F100 för att sen ha den på en D100 vilket ju gav betydligt långsammare fokus medan Af-s gluggen gav mig ungefär samma hastighet som "D" gluggen på F100, undegefärliga och subjektiva värden alltsammans. Men summa sumarum blir för mig ändå att om man ska plåta sport eller andra rörliga saker är Af-s klart bättre och märkbart snabbare -jag tycker dessutom att den har en tendens att "jaga" mindre
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.