Annons

AF-S 80-200/2.8D IF vs. AF 80-200/2.8D new

Produkter
(logga in för att koppla)

Legur Laugar

Aktiv medlem
Hej
* Är det någon som testat båda typerna och har någon åsikt?

* Är enda skillnaden zoom motorn? Silent wave....

* IF..internal focus, finns det både på AF och AF-S objektivet?

Ja ja....hur som helst, finns det någon som skulle kunna ge mig en fullständig redogörelse vad det gäller dom två objektiven......??

Tackar på förhand.

Patrik W
 
Senast ändrad:
Jag hade AF varianten i två år och har nu AF-s varianten. Den största skillnaden är motorn men även byggkvalitén, ergonomin och storleken(som ju inte har någon betydelse;))
Vad gäller bildkvalitén kan jag säga att jag inte ser någon skillnad över huvud taget. En del säger att den gamla varianten är lite bättre rent optiskt men den nya är betydligt bättre mekaniskt och även den är så bra optiskt att jag råder dig att köpa den om du har möjlighet.
IF finns på båda gluggarna, så att använda t.ex. pol-filter går utmärkt på båda.
Så min sammanfattning blir: satsa på AF-s varianten, den är minst lika bra optiskt(enligt mig) och bättre(!) mekaninskt.
 
Dadigan skrev:
Jag hade AF varianten i två år och har nu AF-s varianten. Den största skillnaden är motorn men även byggkvalitén, ergonomin och storleken(som ju inte har någon betydelse;))
Vad gäller bildkvalitén kan jag säga att jag inte ser någon skillnad över huvud taget. En del säger att den gamla varianten är lite bättre rent optiskt men den nya är betydligt bättre mekaniskt och även den är så bra optiskt att jag råder dig att köpa den om du har möjlighet.
IF finns på båda gluggarna, så att använda t.ex. pol-filter går utmärkt på båda.
Så min sammanfattning blir: satsa på AF-s varianten, den är minst lika bra optiskt(enligt mig) och bättre(!) mekaninskt.

Tack för ditt snabba svar.
Är det även så att autofocusen är snabbare? Jag har tänkt att änvända gluggen vid olika sportevenemang.
Sedan...är AF-S varianten motsavrande Sigmas HSM glugg? Typ, Sigma 70-200/2.8 HSM ??

För isf kanske man skall satsa på Sigman??

Patrik
 
Lät snuskbilligt för D-varianten.

Gällande AF vs. AF-S så plåtar jag sport med AF-varianten. Det har inte varit problem att hinna med hittills (rally, hockey, bandy). Den har ju minst sagt en fördel genom priset! :)
 
Ja skjutzoomen är lite långsam men optiskt är den lika bra.

För det priset kan man, om man ångrar sig, sälja den vidare, troligtvis utan någon förlust.
 
6000kr och uppåt har varit de priser man sett här och på blocket. Senast idag över 6000kr för b+.

/AnWi
 
Så här ser det ut som jag kanske tänkt köpa, är det vridzoom eller skjutzoom?

Ursäkta att jag kom ifrån ämnet en smula nu.

Tejpen sitter inte där för att det är trasigt utan för att motljusskyddet lätt trillar av annars enligt säljaren, är det vanligt?
 

Bilagor

  • dsc_0046.jpg
    dsc_0046.jpg
    35.2 KB · Visningar: 852
Skjutzoom

Icke skjutzoom har 2 ringar att vrida på.

Mitt har motljusskydd i metall som skruvas i filtergängan. Det ramlar inte av. Men visst har det hänt att det varit ngt löst under mina 15 år.

Under kjutzoomreglaget sitter filt som är själva motståndet. Efter några år så slits filten ner och resultatet blir att när man lutar zoomen neråt/uppåt så kommer zoomreglaget att börja åka iväg självt. Detta är mycket irriterande vid stativfotografering. Nu fotograferar normalt inte jag med stativ så det spelar ingen roll för mig.

Det kostar knappt 1500 att byta ut filten och då rengör de också optiken.

Ja just det, närgränsen är bättre på ialla fall på VR varianten.
 
Det här objektivet är tror jag ca 6-7 år gammalt vad jag fått reda på, då kanske det snart är dax att byta filten som du påpekade?
Funderar på en fast 180mm också, smidigare och går att få till ungefär samma pris, frågan är om man behöver hela zoomläget?
 
Jag har aldrig bytt filt och accepterar att det är som det är.

Om man anv. det manuellt ska man vara medveten om att det kan vara knixigt att få till fokus. AF är inget problem.

1 zooma in max & sätt skärpan (AF: mha halva avtrycket nere).
2 komponera om. (Manuellt är det i princip oundvikligt att man flyttar fokus lite grand)
3 tryck av.
 
Hm, svårt val tycker jag, men jag tackar så mycket för hjälpen!
Nu lämnar jag tillbaka tråden till författaren, känns som det här tog över tråden lite för mycket :)
 
Re: Re: AF-S 80-200/2.8D IF vs. AF 80-200/2.8D new

Erik Schalin skrev:
Hmmmm...
Är det inte så att alla AF-S så kan du när som hellst vrida fokusringen, för att ställa om fokus manuellt, utan att vrida runt motorn i huset?
Jo, Silent Wave-motorn (S:et i AF-S) innebär att man kan fokusjustera även när huset är ställt på AF, sen om motorn är frikopplad eller om den dras runt också vet jag inte, men fokusringen verkar inte vara mekaniskt kopplad till fokuseringen i optiken då den enkelt går att justera förbi ändlägena.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.